ارتباط موثر ‌با پزشک ‌کودک

کد خبر: ۴۲۲۹۴۲

بهترین راه‌های ایجاد ارتباط با پزشک و مطرح کردن سوالات چیست؟ و چگونه می‌توان ارتباط با پزشک فرزند خود را که نقش عمده‌ای در سلامتی او دارد، استحکام بخشید؟

ارتباط پزشک و بیمار

امروزه ارتباط‌ بین پزشک و بیمار به طور کلی با ارتباطی که در گذشته وجود داشته، متفاوت است.

این روزها پزشکان مجبور به دیدن بیماران بیشتر در زمان کمتر هستند، پس زمان کمتری را به هر بیمار اختصاص می‌‌دهند. مسائل مربوط به بیمه‌ها نیز مشکلات خاص خود را دارد که هم بیماران و هم پزشکان را درگیر می‌کند.

افزایش پیچیدگی‌های مربوط به مسائلی که در رابطه با سیستم درمانی هستند موجب شده که نقش والدین در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار شود. در گذشته، والدین اطلاعات بسیار کمتری راجع به سلامت کودکان خود داشتند و درخصوص مراحل رشد و نمو فرزندانشان چندان نمی‌دانستند، اما در دنیای امروز اطلاعات در زمینه سلامتی در همه جا در اختیار افراد است؛ اینترنت، کتاب‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، همه و همه موجب شده‌اند تا والدین امروزی اطلاعات پزشکی بسیار بیشتری داشته باشند و این اتفاق بسیار خوبی است، زیرا با دخالت بیشتر والدین در مورد سلامتی فرزندانشان، پروسه درمان بهتر و مطمئن‌تر انجام خواهد گرفت.

البته‌ در مواردی، برخی والدینی که به تحقیقات شخصی می‌پردازند ممکن است به دلیل اطلاعات ناقص یا نادرست، دچار اشتباه شوند و با اطلاعات نادرستی که از این سو و آن سو به دست آ‌ورده‌اند، به دردسر بیفتند. حتی گاهی همین مساله موجب می‌شود که والدین ناآگاه نسبت به روش درمانی پزشک معالج،‌ دچار تردید شوند. مثلا بسیاری از والدین برای درمان سرماخوردگی، از پزشک انتظار دارند که حتما از دارو استفاده کند در حالی که گاهی، به تشخیص پزشک بهترین روش درمان، استراحت و طی شدن دوره بیماری است و همین مساله موجب می‌شود که والدین اعتماد خود را به پزشک از دست داده و تصور کنند که وی در کار خود قصور کرده است. همین مساله نیز موجب می‌شود که اکثر پزشکان خود را ملزم کنند تا برای کسب رضایت والدین حتما دارو تجویز کنند در حالی که نیازی به این کار نیست.

ارتباط با پزشک

کلید ایجاد یک رابطه خوب با پزشک فرزندتان، ایجاد یک گفت‌وگوی آزادانه و داشتن انتظارات منطقی از پزشک است.

اما این انتظارات منطقی کدام هستند؟ پزشک فرزند شما باید موارد زیر را رعایت کند:

ـ او باید به شما کمک کند تا سلامتی فرزندتان را تحت‌نظر داشته باشید.

ـ او باید درخصوص مراحل رشد و نمو کودک توضیح داده و به شما بگوید که چه وضعیتی مطلوب است.

ـ او باید قادر به تشخیص بیماری‌های فرزندتان باشد.

ـ پزشک باید در مورد بیماری فرزند و نحوه درمان آن به شما توضیح دهد.

ـ و در صورت نیاز به درمان‌های هزینه‌بر، شما را با نحوه استفاده از خدمات بیمه‌ای آشنا کند.

پزشک اطفال یا پزشک خانوادگی‌ می‌تواند شما را با دیگر مسائل مربوط به سلامت کودک، از قبیل نحوه صحیح تغذیه و مسائل مربوط به وزن، موضوعات رفتاری و احساسی کودک، ارتباط با کودک در مواقع ویژه‌ای مثل مرگ، طلاق و جدایی‌ آشنا سازد. همچنین او می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد ناتوانی‌های احتمالی فرزندتان آگاهی کسب کنید و در راستای درمان آن بکوشید.

ایجاد ارتباط خوب، یک جاده دوطرفه است. شما با اعتماد به پزشک می‌توانید به ایجاد این ارتباط کمک کنید. سوال کردن خوب است، اما باید به پزشک اجازه دهید تا متوجه شود که شما خواهان بهترین درمان برای فرزندتان هستید،‌ نه این که صرفا به دنبال راحت‌ترین راه یا راهی که احساس بهتری به شما می‌دهد، بگردید.

همچنین شما باید تا حد امکان برای پاسخگویی به سوالات پزشک در مورد جزئیات آمادگی داشته باشید. وقتی او از شما می‌پرسد که فرزندتان چه می‌کند باید آمادگی لازم برای در میان گذاشتن همه موارد یا پرسیدن سوال از او را داشته باشید. مطمئن شوید که تمامی نشانه‌ها را به پزشک گفته‌اید مثلا اگر فرزندتان دیروز 3 بار حالت تهوع داشته و دمای بدنش به 39 درجه رسیده یا دچار اسهال شده است، حتما باید تمام موارد را مو به مو به پزشک انتقال دهید. این جزئیات به پزشک در تشخیص بیماری کمک شایانی می‌کند، اما اگر فقط به گفتن این که «کودکم بیمار است» بسنده کنید، پزشک کمک زیادی نمی‌تواند به شما بکند.

اگر برخی موارد را فراموش می‌کنید، بهتر است قبل از ورود به مطب، آنها را یادداشت کنید تا بتوانید سریعا آنها را به خاطر آورید. اگر در مورد برخی علائم در کودکتان نگران هستید، حتی اگر پزشک چیزی از شما نپرسد، باید آنها را به او منتقل کنید. پزشک را در جریان اقداماتی که تاکنون در مورد بیماری فرزندتان انجام داده‌اید، قرار دهید.

هر چه اطلاعات بیشتری به پزشک بدهید، او بهتر می‌تواند در تشخیص بیماری کودکتان عمل کند.

نکاتی برای ایجاد رابطه بهتر

با به‌کارگیری موارد زیر، در ایجاد ارتباط هر چه بهتر با پزشک فرزندتان تلاش کنید:

ـ آگاهی کسب کنید، اما به اندازه! اینترنت منبع بسیار خوبی است که به شما کمک می‌کند تا در مورد سلامت فرزندتان نکات زیادی بیاموزید، اما نباید انتظار داشته باشید که پزشک، هر آنچه ‌شما از اینترنت یا برنامه‌های تلویزیونی آموخته‌اید، در مورد فرزندتان بررسی کند. سوالات خود را تا حد امکان کوتاه کنید. اگر احساس می‌کنید که راجع به بیماری فرزندتان باید بیش از توضیحات پزشک، اطلاعات کسب کنید، می‌توانید از او بخواهید تا بروشوری در اختیارتان قرار دهد یا شما را با منابع قابل اطمینانی که می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد، آشنا کند.

ـ طی ملاقات با پزشک، تمرکز خود را حفظ کنید. تمام حواس خود را جمع کنید تا با توجه کامل به سوالات پزشک پاسخ دهید. موبایلتان را خاموش کنید. بهتر است فرزندتان را اگر ممکن است، نزد همسر یا همراهتان قرار دهید تا حواستان را پرت نکند.

ـ به قوانین احترام بگذارید. همواره سعی کنید سر وقت تعیین شده‌ در مطب حضور داشته باشید. اگر به دلایل پیش‌بینی نشده، دیرتر از موعد در مطب حاضر شدید، مراتب را به اطلاع منشی برسانید و اگر می‌خواهید وقت خود را لغو کنید، حتما یک روز قبل، او را مطلع کنید.

ـ قبل از خروج از مطب پزشک، مطمئن شوید از تمامی اقداماتی که باید انجام دهید، آگاه شده‌اید. اگر قرار شده تا آزمایش خاصی انجام شود یا وقت ملاقات دیگری گرفته شود، حتما این موارد را یادداشت کنید تا فراموش نشود. درباره نحوه استفاده درست از داروها نیز مطمئن شوید و در صورت نیاز از پزشک یا پرستار مربوط، سوالات لازم را مطرح کنید.

ـ برای مراجعه به پزشک، وقت خاصی را اختصاص دهید. بهتر است خودتان همراه با کودک به پزشک مراجعه کنید. شنیدن توصیه‌های پزشک از جانب مادربزرگ و پدربزرگ کودک ممکن است اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار ندهد و شاید آنها سوالات مدنظر شما را از پزشک نپرسند.

استرس ناشی از بیماری فرزندتان ممکن است موجب شود که ارتباط شما با پزشک، مطلوب نباشد، اما سعی کنید حتی در آن حال نیز موارد لازم را از پزشک بپرسید و اصلا از غیرعلمی بودن سوال خود خجالت نکشید. در بسیاری از موارد، مشکلاتی که از نظر شما خیلی بزرگ و حل نشدنی جلوه می‌کنند، با مشورتی کوتاه با پزشک قابل حل است و بدانید که یک پزشک متعهد، همواره سعی می‌کند به نحو احسن مشکل فرزندتان را حل کند. پس به پزشک اعتماد کنید و از او کمک بخواهید.

منبع: Kidshealth

الهه عیوض‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها