در صورت تصویب نهایی این لایحه از سوی مجلس، عید فطر 2 روز تعطیل خواهد بود

نمایندگان : افزایش تعطیلی عید فطر به امسال نمی‌رسد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته فقط با یک فوریت بررسی لایحه دو فوریتی افزایش تعطیلات عید فطر به 2 روز موافقت کردندمجلس روز گذشته با 133 رای موافق، 57 رای مخالف و 24 رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه با دو فوریت لایحه افزایش تعطیلات عید فطر موافقت نکرد، اما با رای به یک فوریت آن با 119 رای موافق، 61 رای مخالف و 20 رای ممتنع اجازه داد که این طرح در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت صلاحدید آنها، طرح مذکور خارج از نوبت در صحن علنی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
کد خبر: ۴۲۲۷۸۶

یک فوریت این لایحه در شرایطی به تصویب رسید که برخی از اعضای کمیسیون‌های ذی‌ربط از جمله کمیسیون شوراها و امور داخلی و اجتماعی اعلام کردند بعید می‌دانند تصمیم‌گیری در خصوص آن به عید فطر امسال برسد.

اسدالله بادامچیان، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در گفت‌وگو با «جام‌جم» با بیان این که بعید است نظرات کمیسیون‌ها به این دوره و تصمیم‌گیری برای عید فطر امسال برسد، گفت: البته عقیده دارم تعطیلات از این دست باید در اختیار دولت باشد تا هیات وزیران در این زمینه نظر دهد.

سلیمان جعفرزاده، عضو کمیسیون اجتماعی نیز با تاکید بر این که چنین لایحه‌ای قبلا نیز در مجلس بررسی شده، اما به تصویب نرسیده است، یادآور شد که احتمال تصمیم‌گیری در این زمینه به عید فطر امسال نمی‌رسد.

چنانچه این طرح به تصویب مجلس برسد، تعطیلات عید سعید فطر به 2 روز افزایش می‌یابد و در صورت تقارن روز دوم شوال با تعطیلات رسمی یا هفتگی، ‌روز بعد از تعطیلات تعطیل خواهد بود.

در ابتدای بررسی دو فوریتی این لایحه در صحن علنی، محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به عید سعید فطر که مربوط به مسلمانان جهان است، گفت: چند هفته پیش آقای لاریجانی، رئیس مجلس در پیامی به رئیس‌جمهور تاکید کردند تا این موضوع مطرح شود.

وی با اشاره به این‌که موضوع افزایش تعطیلات عید فطر از سال‌ها قبل مطرح بوده و به همین دلیل لازم است تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ شود، گفت: در دولت در مورد افزایش تعطیلات عید فطر صحبت و پیشنهاد شد که تعطیلات این عید، یک روز افزایش یابد و امیدواریم مجلس این لایحه را هرچه سریع‌تر مورد رسیدگی قرار داده و تکلیف آن را مشخص کند.

در ادامه مخالفان این دوفوریت با اشاره به زیاد بودن تعطیلات در کشور تاکید کردند برای رای آوردن چنین لایحه‌ای باید از تعداد تعطیلات کشور کاسته شود تا به اعیاد عید فطر افزوده شود؛ اما موافقان، تکریم عید فطر و استفاده از تعطیلات بیشتری را دلیل نظر خود دانستند.

موسی غضنفرآبادی، نماینده بم و مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مخالفت با این دوفوریت اعلام کردند باید تدبیری اندیشیده شود که تعداد تعطیلات افزایش پیدا نکند.

این مخالفان با اشاره به سال جهاد اقتصادی، بر ضرورت فعالیت بیشتر در روزهای سال در کشور تاکید کردند.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده ساری و مصطفی مطورزاده، نماینده خرمشهر نیز در موافقت با این دوفوریت، عید فطر را جزو اعیاد اصلی مسلمانان دانستند و خاطرنشان کردند، جمهوری اسلامی ایران باید همگام با سایر کشورهای اسلامی، این جشن بزرگ را برگزار کند.

در ادامه، نمایندگان مجلس به دوفوریت این لایحه رای ندادند؛ اما با یک‌فوریتی بررسی شدن آن موافقت کردند.

واکنش مجلس به ویژه‌نامه خاتون

انتشار ویژه‌‌نامه‌ای با نام «خاتون»‌ توسط روزنامه دولتی ایران که در آن درخصوص پوشش چادر مشکی، مطالبی بیان شده، روز گذشته در مجلس شورای اسلامی با واکنش شماری از نمایندگان مواجه شد.

انتشار این ویژه‌نامه حتی باعث شد که دادستان تهران نیز به عنوان مدعی‌العموم علیه سرپرست روزنامه ایران به اتهام جریحه‌دار کردن عفت و اخلاق عمومی اعلام جرم کند.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این ویژه‌نامه با تذکر به هیات رئیسه مجلس و طرح سوال از وزیر ارشاد، خواستار مشخص شدن وضعیت درج این مطالب موهن در روزنامه دولتی ایران شدند.

اولین کلید اعتراضات مجلس در روز گذشته، توسط لاله افتخاری نماینده تهران زده شد که با تذکری به هیات رئیسه مجلس گفت: روزنامه دولتی ایران که با پول بیت‌المال اداره می‌شود نباید علیه فرهنگ و نظام ما اقدام کرده و نسبت به حجاب و عفاف، توهین‌های رضاخانی روا دارد.

وی در این تذکر خطاب به محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی دیروز را برعهده داشت، افزود: بودجه‌های قرآنی، ایثار، عفاف و حجاب از ردیف‌های بودجه 90 حذف شده و به بودجه ایرانیان خارج از کشور اختصاص یافته است که این تخلف آشکار است.

وی با بیان این که بودجه‌های فرهنگی در روزنامه دولتی ایران صرف می‌شود که علیه نظام و فرهنگ کشور کار کند، افزود: اگر وضعیت همین‌گونه باشد مجبور می‌شویم به کمیسیون اصل 90 شکایت کنیم.

محمدرضا باهنر در پاسخ به انتقادی از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق در مورد جابه‌جایی‌های غیرقانونی در ارقام بودجه بررسی‌های جدی صورت دهند و معاونت نظارت و راهبردی رئیس‌جمهور نیز دقت کند که بودجه براساس مصوبات مجلس دقیق اجرا شود.

باهنر با بیان این که دادستان تهران در مورد مطالب روزنامه ایران اعلام جرم کرده است، گفت: نمایندگان پشتیبان این هستند که اگر هتک حرمتی شده باشد به سرعت رسیدگی و جلوی برخی هنجارشکنی‌ها و ساختارشکنی‌ها گرفته شود.

از سوی دیگر علی مطهری نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات نیز در گفت‌وگو با فارس در مورد بحث توهین روزنامه ایران به حجاب چادر اعلام کرد که این موضوع در جلسه روز سه‌شنبه هیات نظارت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بر این مبنا زهره اللهیان نماینده تهران نیز خبر از طرح سوالی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط تعداد زیادی از نمایندگان داد و گفت: در این سوال درخصوص درج مطالب موهن در رابطه با حجاب چادر به عنوان حجاب‌ برتر در روزنامه ایران سوال شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها