سرانجام پس از سال‌ها معمای باستانشناسان در‌باره نحوه مرگ مشهور‌ترین فرعون مصر‌ حل شد

کشف راز مقبره فرعون مرموز مصر

شنبه گذشته محققان آمریکایی در جدید‌ترین بررسی‌های خود در مقبره «توتنخامون» مشهورترین فرعون تمدن مصر باستان، موفق به کشف رازهایی درباره نحوه کفن و دفن وی شدند. معمایی که سال‌ها باستان‌شناسان به دنبال حل آن بودند اما کماکان ناگشوده باقی مانده بود. براساس بررسی‌های محققان، در زمان مرگ توتنخامون، مقبره وی آماده نبوده و فرعون جوان بسیار سریع دفن شده به طوری که نقوش مقبره روی دیوار‌های گچی مرطوب کشیده شده که حاصل آن به وجود آمدن لکه‌هایی قارچ مانند روی دیوارهای مقبره طی هزاران سال بوده است.
کد خبر: ۴۰۹۶۵۱

کشف رازهایی جدیدی از مقبره توتنخامون در شرایطی صورت می‌گیرد که با گذشت چند دهه از کشف مقبره وی و مومیایی‌اش هنوز پرسش‌های زیادی درباره زندگی او و دلیل مرگش در جوانی بی‌پاسخ مانده‌اند؛ هرچند برخی باستان‌شناسان دلیل مرگ او را در 20 سالگی، افتادن از ارابه اعلام کرده‌اند، ولی در سال‌های اخیر، تئوری‌های مسموم شدن و همچنین ابتلای توتنخامون به بیماری مالاریا که از عوارض شکستگی ساق پا بوده، مطرح شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، کشف مقبره توتنخامون که از آن به عنوان کشف قرن نام برده می‌شود، توسط یکی از محققان دانشگاه آکسفورد به نام هاوارد کارتر انجام شد، به همین دلیل آثار ارزشمندی از این مقبره و همچنین اسناد زیادی درباره پروژه‌ای که به کشف این مقبره انجامید، در دانشگاه آکسفورد موجود است.

هاوارد کارتر در 16 فوریه 1923 میلادی، پس از آن‌که در نوامبر 1922 میلادی موفق به کشف مقبره توتنخامون شد، پس از ماه‌ها مطالعه شرایط مقبره، با ترس فراوان از دام‌های احتمالی این مقبره، در اصلی آن را گشود.

طبق گزارشی که آن زمان خبرنگار نیویورک تایمز از مصر مخابره کرد، گشودن در اصلی با ترس فراوان صورت گرفت؛ ولی پس از آن، باستان‌شناسان خود را در برابر دنیایی از زیبایی یافتند.

به گفته خبرنگار نیویورک تایمز که در زمان گشودن در اصلی مقبره در آنجا حاضر بود، کارتر تا چند ساعت پس از ورود به مقبره، از شدت هیجان قادر به تکلم نبود. او بعدها در گفت‌وگویی، سالن اصلی مقبره توتنخامون را که محل نگهداری تابوت طلایی او بود، «زیباترین اتاق جهان» نامید. البته کارتر پیش از گشودن در تالار اصلی، سوراخی در دیوار ایجاد کرد تا از طریق آن، شرایط داخل اتاق را بررسی کند. او سال‌ها بعد در کتاب مشهور و پرفروش خود به نام «مقبره توتنخامون» به شرح کامل این کشف تاریخی پرداخت. تمام آثار کشف‌شده در مقبره توتنخامون در موزه قاهره نگهداری می‌شود؛ البته قرار است، تمام آنها پس از پایان پروژه ساخت بزرگ‌ترین موزه جهان در کنار اهرام ثلاثه مصر در سال 2012، به این محل انتقال یابد.

توتنخامون یکی از فراعنه مصر باستان بوده که بین سال‌های 1333 تا 1323 پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) بر مصر باستان حکومت می‌کرد. دلیل اصلی شهرت او، کشف مقبره‌اش در بهترین شرایط ممکن و به ‌صورت دست‌نخورده است.

توتنخامون در مقایسه با دیگر فرعون‌های بزرگ تاریخ مصر ثروت عظیمی ندارد، ولی آنچه گنج او را از سایرین تمایز داده است مقبره دست نخورده‌اش است که در تمامی این سال‌ها از هر دزدی به دور مانده است. و این در حالی است که آرامگاه‌های فراعنه بزرگ هزاران بار در طول تاریخ مورد دستبرد دزدان قرار گرفته است. البته به نظر می‌رسد مقبره این فرعون جوان دو بار بلافاصله پس از مرگش دچار دزدی مختصر شده است. اما این دزدان در مقبره بی‌نظمی از خود برجای نگذاشته‌اند و ظاهراً به دنبال وسایل کوچک فلزی و سبک بوده‌اند. آنچه آرامگاه توتنخامون را از دستبرد نجات داد ورودی کوچک و پنهان شده در زیر سنگ‌ها بود که در طول همه این سال ها جلب توجه نکرد. به‌علاوه، توتنخامون دوره حکومت کوتاه و بی‌غوغایی داشت و گنجینه او عظیم نبود؛ به همین دلیل پس مدت کوتاهی به فراموشی سپرده شد.

چهارمین تابوت توتنخامون به تنهایی از ۱۱۰۰ کیلوگرم طلای خالص ساخته شده بود. در یکی از اتاق‌های مقبره او حدود ۶۵۰ وسیله (جام، کوزه، مجسمه، تخت، گنجه،...) پیدا شد که تعدادی از آنها با طلا و سنگ‌های گران قیمت تزیین شده بودند. در این اتاق همچنین یادگارهای وی از دوران کودکی قرار داشتند: اسباب‌بازی‌های ارزشمند، پر، میز و صندلی‌های کوچک،... در همان اتاق تخت‌هایی روان با سرهای گاو، شیر، اسب‌آبی و تمساح، تخت پادشاهی فرعون، لباس‌هایی از پوست پلنگ، گنجه‌هایی از عاج و جواهرات پیدا شد. از ارزشمندترین اشیا در این اتاق می‌توان به مجسمه‌هایی از طلای خالص و درشکه شکار فرعون اشاره کرد. در جمع بیش از ۳۵۰۰ شیء از آرامگاه توتنخامون جمع‌آوری شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها