26 آمریکایی ناقض حقوق بشر توسط ایران تحریم می‌شوند

حکم تحریم آمریکا ‌در مجلس‌ ایران

همزمان با تشدید محدودیت‌هایی که بتازگی غرب علیه ایران تصویب کرده است، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در اقدامی متقابل، ‌طرحی را مطرح کردند که به موجب آن 26 مقام آمریکایی تحریم می‌شوند. به موجب این طرح که ابتدا توسط برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تهیه شد و سپس به تصویب این کمیسیون رسید، پیشنهاد تحریم و تعقیب چندین مقام آمریکایی ارائه می‌شود که به نوعی تلافی طرح مقامات آمریکایی در تحریم شخصیت‌های ایرانی نیز هست.
کد خبر: ۴۰۹۲۶۳

این 26 نفر بخاطر نقض حقوق بشر در داخل و خارج از آمریکا مورد توجه و تحریم اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران قرار گرفته‌اند که اسامی تعدادی از آنها عبارت است از:‌

۱ـ‌ توماس جی پیکارد رئیس اف.بی.آی در سال ۱۹۹۳(نقض حقوق بشر در جریان حمله به فرقه داوودیه در آوریل ۱۹۹۳ در شهر وبکو در ایالت تگزاس و کشتن بیش از ۸۲ نفر از پیروان این فرقه فرعی مسیحی و نقض حقوق بشر در زمان ریاست وی بر سازمان سیا در سال ۲۰۰۳ در افغانستان و عراق.)

2ـ‌ ژنرال جفری دی. میلر فرمانده زندان گوانتانامو از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ به اتهام نقض حقوق بشر، شکنجه و آزار زندانیان.

۳ـ‌ دریادار جفری هربسون فرمانده کنونی زندان گوانتانامو بدلیل تداوم دخالت در شکنجه و آزار زندانیان و نقض حقوق بشر از سال ۲۰۱۰.

۴ـ‌ ناخدا ویلیام راجرز فرمانده ناو وینسنس آمریکا در جریان حمله به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در ۳ ژوئیه ۱۹۸۳.

5‌ ـ ‌پل برمر فرماندار نظامی آمریکا در عراق از سال ۲۰۰۳ به اتهام دخالت در کشتار غیرنظامیان در مناطق مختلف عراق، نقض حقوق بشر و دست داشتن در فاجعه بازداشت و شکنجه زندانیان در ابوغریب.

6 ـ دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ به اتهام کشتار مردم غیرنظامی، شکنجه و آزار زندانیان ابوغریب، گوانتانامو و بگرام همچنین، کشتار هزاران انسان بیگناه در افغانستان و عراق.

7 ـ پل ولفوویتز معاون وزیر دفاع آمریکا در سال ۲۰۰۳ و از طراحان حمله به افغانستان و عراق به اتهام دخالت در جنایات انجام گرفته در افغانستان و عراق.

8 ـ‌ ژنرال دیوید پترائوس فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در عراق و فرمانده بعدی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان (نامزد کنونی ریاست سیا) به اتهام نقض گسترده حقوق بشر و کشتار غیرنظامیان در کشورهای افغانستان و عراق و نیز دخالت در قاچاق موادمخدر.

9ـ ژنرال جانس کاربینسکی مسوول زندان ابوغریب به اتهام شکنجه و آزار زندانیان و نقض گسترده حقوق بشر درعراق.

10ـ ژنرال استنلی مک کریستال فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان به اتهام کشتار غیرنظامیان، شکنجه و آزار زندانیان در بگرام، نقض حقوق بشر و مشارکت در قاچاق مواد مخدر.

1۱ـ ژنرال جک بریگز فرمانده پایگاه هوایی بگرام در افغانستان به اتهام حمایت لجستیکی و آموزشی از اعضای گروهک تروریستی موسوم به جندالله، حمایت از تروریسم در افغانستان، کشتار غیرنظامیان و نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان.

1۲ـ لوییس فری رئیس سازمان پیشین اطلاعات مرکزی آمریکا به اتهام نقض حقوق بشر و مشارکت در شکنجه و آزار زندانیان در افغانستان و عراق.

1۳ـ رابرت مولر رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به اتهام مشارکت در کشتار غیرنظامیان، نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان و عراق.

1۴ـ ژنرال جیمز جونز مشاور پیشین امنیت ملی و رئیس جمهوری آمریکا به اتهام حمایت از تروریسم (سازمان تروریستی منافقین) و کمک به گروه‌های تروریستی در افغانستان و عراق علیه مردم ایران.

1۵ـ ژنرال پیتر جی. شومیکر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۷ به اتهام مشارکت در کشتار غیرنظامیان، شکنجه و آزار زندانیان در زندان‌های گوانتانامو و بگرام، نقض حقوق بشر در کشورهای افغانستان و عراق.

1۶ـ استوارت لوی معاون پیشین وزیر خزانه‌داری آمریکا به اتهام نقض حقوق بشر در اعمال تحریم علیه مردم ایران.

نمایندگانی که پیگیر این طرح و تصویب آن در صحن علنی مجلس هستند، می‌گویند طرح تحریم مقامات آمریکایی برای دفاع از حق مسلم ایران است. محمد کرمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره نحوه اجرای تحریم‌ها،گفت: قرار است رایزنی‌هایی با کشورهای اسلامی صورت گرفته و براساس آن اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد و در این زمینه همکاری و تعامل با کشورهای آسیب دیده از جنایت‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه و حتی حوزه بالکان آنان را تشویق خواهد کرد تا برای شکایت علیه آمریکا در مجامع بین‌المللی تشویق شده و از حق قانونی خود دفاع کنند. اعضای کمیسیون امنیت ملی که به اتفاق آرا این طرح را تصویب کردند، ویژگی‌هایی را برای طرح مذکور قائل هستند. از جمله آنکه این طرح با رویکرد ایجاد همگرایی بین ملت‌هایی که هدف سیاست کینه‌توزانه و یکجانبه‌گرایانه آمریکا قرار گرفته‌اند تهیه شده است.

در همین زمینه فاطمه آلیا نماینده مردم تهران، گفت: یکی از مواد این طرح تعامل وزارت امور خارجه با کشورهای آسیب دیده از سیاست‌های آمریکا است. پارلمان ایران هم موظف شده از طریق تعامل با پارلمان‌های کشورهای منطقه، زمینه تصویب قوانین مشابه در این زمینه را فراهم کند تا به این ترتیب صلح عدالت محور حاکم شود. وی این اقدام را نوعی مجازات معنوی جنایتکاران آمریکایی خواند و افزود: به دنبال این مجازات قضایی در محاکم بین‌المللی هم پیگیری خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی با اعلام یک فوریتی بودن طرح تحریم و تعقیب مقامات آمریکایی، گفت: قطعا بعد از طرح آن در صحن علنی مجلس و ارائه پیشنهادات از سوی نمایندگان، شاهد طرح پخته‌تری در این زمینه خواهیم بود.

به باور این نمایندگان، با تصویب این طرح تحولی بزرگ در بین کشورهای آسیب‌دیده منطقه شاهد خواهیم بود و چگونگی نحوه تحریم مقامات آمریکایی نیز بدین طریق خواهد بود که چون این افراد منافع و اموال قابل توجهی را در پی غارتگری‌های خود در کشورهای مختلف به دست آورده‌اند، مصادره و ضبط اموال آنان در کشورهای مختلف از موارد قابل پیگیری است. ضمن آن که مسدود کردن حساب‌های بانکی آنها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین شرکت‌های ایرانی و شرکای آنها باید از مراوده و معامله با شرکت‌هایی که افراد تحریم شده جزو سهامداران یا مدیران مستقیم و غیرمستقیم این شرکت‌ها هستند، خودداری کنند.

این اقدام جدای از جنبه اقتصادی به لحاظ سیاسی این پیام روشن را دارد که کشورهای مستقل در برابر زورگویی و نقض حقوق انسان‌ها، بی‌تفاوت یا دست و پا بسته نیستند و با اعتماد به نفسی که نزد ملت ایران و نمایندگان آنها وجود دارد ایستادگی در برابر ناقضان واقعی حقوق بشر امری شدنی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها