باهنر: اصولگرایان بدون حضور جریان انحرافی درصدد وحدت حداکثری هستند

اصولگرایان در پی شکلی جدید از وحدت

همزمان با انتشار اخبار مختلف درخصوص کمیته سه‌نفره‌ای که با هدف ایجاد وحدت میان اصولگرایان شکل گرفته است، دیروز محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و نماینده تهران از تلاش اصولگرایان برای دستیابی به وحدت حداکثری بدون حضور جریان انحرافی خبر داد. باهنر که پس از یک سال دوری از جایگاه هیات رئیسه مجلس، چندی قبل مجددا از سوی اصولگرایان و متعاقب آن از سوی نمایندگان به عنوان نایب رئیس اول مجلس انتخاب شد، در گفت‌وگو با فارس ضمن ذکر این جمله که معلوم نیست کمیته سه‌نفره به شکل گذشته فعالیت خود را ادامه دهد، تاکید کرده است اصولگرایان در هر صورت در حال طراحی جایگاه متمرکزی برای فرماندهی و مدیریت اعضای این جریان هستند.
کد خبر: ۴۰۹۲۵۴

اظهارات باهنر در حالی است که کمیته سه‌نفره اصولگرایان این روزها به سوژه گمانه‌زنی‌های فعالان سیاسی تبدیل شده است و در حالی که بعضی‌ها از افزایش تعداد اعضای آن به 6 نفر خبر می‌دهند، عده‌ای آن را ناکارآمد و در حال رکود می‌‌دانند.

تولد این کمیته که برخی‌ها امروز آن را در حال پوست‌اندازی می‌دانند به نشستی برمی‌گردد که در آبان سال گذشته میان جمعی از اصولگرایان و رئیس‌جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

این نشست با دعوت محمود احمدی‌نژاد از 30 نفر از اصولگرایان صورت گرفت و دعوت احمدی‌نژاد هم پس از رایزنی‌هایی صورت گرفته بود که حبیب‌الله عسکراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با رئیس‌جمهور داشت.

شرکت‌کنندگان در این نشست جز افرادی نظیر مصلحی، بذرپاش و میرتاج‌الدینی که از سوی دولت حضور داشتند، غالبا افرادی بودند که در جریان انتخابات مجلس هشتم در سازوکاری که در آن زمان با عنوان جبهه متحد اصولگرایان شکل گرفته بود، فعالیت داشتند.

موضوع این نشست هم ایجاد وحدت میان اصولگرایان بود و به نظر می‌رسید فعالان این جریان درصددند در هماهنگی با محمود احمدی‌نژاد که حامیان خاص خود را در جریان اصولگرایی دارد،‌ الگویی شبیه جبهه متحد اصولگرایان را برای مجلس نهم پیاده کنند.

کمیته سه‌نفره، مسوول پیگیری ادامه جلسات اصولگرایان با رئیس‌جمهور

از دیگر جزئیات این نشست که در آن مقطع رسانه‌ای شد خبر تشکیل کمیته‌ای سه‌نفره شامل حبیب‌الله عسکراولادی، علی‌اکبر ولایتی و غلامعلی حدادعادل برای پیگیری برگزاری جلسات میان اصولگرایان و رئیس‌جمهور بود و مقرر شده بود با توجه به این ‌که افرادی چون محسن‌ رضایی، محمدباقر قالیباف، احمد توکلی و مهدی چمران در جلسه 6 آبان حضور نداشتند برای جلسات آینده از آنها هم دعوت شود.

البته دیگر به طور رسمی خبری از برگزاری چنین نشست‌هایی میان اصولگرایان و احمدی‌نژاد منتشر نشد و تنها اخباری که بود پیرامون کمیته سه‌نفره و انتقاداتی که به فعالیت آهسته این کمیته وارد می‌شد، دور می‌زد.

عده‌ای از اصولگرایان انتقاد داشتند که کمیته سه‌نفره اصولگرایان، عملکرد بسیار کندی دارد و با توجه به فرصت باقیمانده تا انتخابات مجلس نهم، بعید است که بتواند به الگویی کارآمد برای ائتلاف اصولگرایان تحت فهرستی واحد برسند.

اما اعضای این کمیته از جمله حدادعادل و عسکراولادی با تاکید بر این ‌که قصد دارند در سکوت به حرکت خود ادامه دهند، از ادامه فعالیت این کمیته خبر می‌دادند.

اخباری که مدتی بعد در مورد تعیین فهرستی 13 نفره از سوی این کمیته مطرح شد حکایت از درستی اظهارات اعضای کمیته سه‌نفره داشت.

چهره‌های حاضر در این فهرست شامل عسکر اولادی، حدادعادل، ولایتی، ثمره‌هاشمی، صدر، ابوترابی، فدایی، توکلی، کوهکن، چمران، محصولی، باهنر و آشتیانی نماینده مردم قم بود و اعلام شد که قرار است احمدی‌نژاد، 9 نفر را از میان این 13 نفر برگزیند تا گام‌های بعدی برای وحدت اصولگرایان برداشته شود.

مصطفی میریان، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین درخصوص این فهرست 13 نفره گفته بود: کمیته سه‌نفره و بقیه اصولگرایان در ابتدای فعالیت این کمیته میثاقی با رئیس‌جمهور بستند تا احمدی‌نژاد با میل خود اسامی و تعداد این فهرست 13 نفره را کم و زیاد کند.

ماجرای عزل وزیر اطلاعات و ابهام در ادامه حرکات پیشین

اما ظاهرا ماجراهایی که درخصوص عزل وزیر اطلاعات پیش آمد و مطالبی که متعاقب این موضوع در مورد جریان انحرافی مطرح شد، حرکت نه‌چندان شفاف کمیته سه‌نفره را مبهم‌تر کرد و ادامه فعالیت این کمیته در هماهنگی با رئیس‌جمهور را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

در پی همین ماجراها بود که حسن‌ غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین درباره سرنوشت فهرست 13 نفره اصولگرایان و ارائه آن به رئیس‌جمهور گفت: فعلا این موضوع متوقف شده است.وی درخصوص فعالیت کمیته سه‌نفره نیز گفت: با توجه به شرایط و مسائلی که پیش آمد، مقداری از کار آن متوقف شد که امیدواریم بعدا فعال شود.رضا آشتیانی‌عراقی، نماینده مردم قم در مجلس هم که نام او به عنوان یکی از اعضای فهرست 13نفره منتشر شده بود، گفت: اتفاقات اخیر موجب شد کمیته سه نفره دیگر تمایلی به احیای فهرست 13 نفره اصولگرایان نداشته باشد.

وی در گفت‌وگو با مهر افزود: براساس طرح جدید اصولگرایان، مقرر شد کمیته سه‌نفره با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز و سایر اصولگرایان هماهنگ شده و مدلی را برای وحدت احزاب و گروه‌های سیاسی زیر چتر واحد تدوین کنند.انتشار اخباری مبنی بر افزایش اعضای کمیته سه‌نفره به 6 نفر، به نوعی ادعای افرادی چون آشتیانی را تایید می‌کرد.

اعضای جدید این کمیته به نقل از یک عضو جامعه روحانیت مبارز عبارتند از جمشیدی، ابوترابی و تقوی.

سیدکمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری هم درخصوص افزایش فهرست کمیته سه‌نفره اصولگرایان گفت: اصولگرایان همواره بر فعالیت کمیته سه‌نفره تاکید دارند و جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) مرجع اصولگرایان هستند.

وی تصریح کرد: فعالیت کمیته سه‌نفره با محوریت جامعتین ادامه پیدا خواهد کرد و به احتمال زیاد تعدادی از اعضای جامعتین به این کمیته اضافه خواهند شد.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به حفظ وحدت و همدلی در جریان اصولگرا اظهار کرد: در آینده نزدیک اخبار خوبی از سوی کمیته سه‌نفره در جهت وحدت اصولگرایان اعلام خواهد شد.

اصولگرایان برای وحدت مشکلی ندارند

حال با توجه به این اخبار و ادامه سکوت رئیس‌جمهور در قبال جریان انحرافی، می‌توان انتظار داشت که الگویی که در آبان سال گذشته در میان اصولگرایان کلید خورد در ماه‌های باقیمانده تا انتخابات مجلس نهم، به شکلی متفاوت دنبال شود. الگویی که در آن جایی برای جریان معروف به انحرافی در نظر گرفته نشده است.محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین معتقد است که با حذف این جریان، اصولگرایان برای وحدت مشکلی ندارند و همه با تفاهم قابل قبولی کارها را جلو می‌برند.وی می‌گوید: مجموعه اصولگرایی می‌تواند به وحدت نزدیک شود، هر چند وحدت صفر و صد نیست و همه به دنبال جمع کردن اکثریت اصولگرایان زیر یک چتر هستند.

نایب رئیس مجلس هشتم با تاکید بر این ‌که اصولگرایان در حال تدوین ساختار وحدت بین خود هستند، تصریح کرد: پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که به دنبال وحدت زیر چتر جامعتین با بایدها و نبایدهایی هستیم که آنها اعلام کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها