برگ تفرقه در دستان فیاض

گروه‌های فلسطینی با محوریت فتح و حماس پس از 4 سال اختلاف در نشست قاهره برای رسیدن به وحدت ملی به توافق رسیدند.
کد خبر: ۴۰۸۹۷۲

بر اساس توافقات بعمل آمده دولت وحدت ملی برای تحقق آرمان‌ها و حقوق ملت فلسطین تشکیل می‌شود. این مهم ضمن برخوردار شدن از حمایت‌های مردمی، به عاملی برای تقویت مقاومت و انتفاضه منجر شد.

هر چند که حرکت گروه‌های فلسطینی به سمت وحدت ملی دستاوردهای داخلی و بین‌المللی بسیاری برای فلسطینی‌ها به همراه داشته اما اقدام فتح و تشکیلات خودگردان مبنی بر معرفی سلام فیاض نخست وزیر دست نشانده ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان این موازنه با ابهاماتی همراه ساخته است.
 
کارنامه فیاض نشان می‌دهد که وی بیش از آنکه دغدغه فلسطین را داشته باشد فردی وابسته به ابومازن است که تلاشش در چند محور مشهود است.

وی در حوزه اقتصادی نتوانسته کمکی به وضعیت اقتصادی فلسطینی ها داشته باشد بگونه‌ای که حقوق کارمندان ماهها است که پرداخت نشده است. نکته اساسی آنکه ، در مذاکره با طرف‌های صهیونیست‌، کشورهای عربی و غربی صرفاً مطالبات اقتصادی مردمی را مطرح کرده و چنان وانمود کرده که خواست مردم فلسطین صرفاً نان و معیشت است. وی با ایجاد بحران اقتصادی در کرانه باختری عملاً به یکی از عوامل تزلزل روحیه فلسطینی‌ها برای ادامه مقاومت مبدل شده است.

نکته دیگر در کارنامه فیاض وابستگی شدید وی به ابومازن رئیس تشکیلات  خودگردان است. ابومازنی که به دلیل رویکرد به سازش جایگاهی میان مردم ندارد. وی به رغم آشکار شدن شکست روند سازش همچنان بر مذاکره با صهیونیست‌ها تاکید دارد.

نکته منفی دیگر در کارنامه فیاض روابط همه جانبه وی با صهیونیست‌ها است. این روابط تا بدانجا پیش رفته که وی در کنار تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی گروه‌های فلسطینی، در نشست سالیانه امنیتی صهیونیست‌ها (هرتزلیا) شرکت کرده و بدون اشاره‌ای به جنایات صهیونیست‌ها، صراحتاً خواستار برقراری امنیت برای این رژیم شده است.

وابستگی به کشورهای عربی حاضر در خط سازش نظیر اردن و نیز گرایش همه جانبه وی به اجرای طرح‌ها و خواسته‌های غرب از ویژگی های فیاض است. البته رویکرد این کشورها به حمایت از فلسطین نیست بلکه همواره در کنار صهیونیست‌ها بوده‌اند و خواسته‌های آنها را به فلسطینی‌ها تحمیل کرده‌اند.

با توجه به این حقایق می‌توان گفت که فیاض،فردی است که همه‌ی برگه‌های تفرقه و گسست در وحدت ملی فلسطینی‌ها را در دست دارد. بسیاری از ناظران سیاسی کاندیداتوی وی برای تشکیل دولت وحدت ملی را اقدامی از سوی صهیونیست‌ها، ابومازن، کشورهای عربی سازشکار و غرب می‌دانند که منافع خود را در استمرار تفرقه میان فلسطینی‌ها پیگیری می‌کنند.

امری که ملت فلسطین به شدت با‌ آن مخالفت کرده چنانکه همگان با رد کاندیداتوری فیاض خواستار تشکیل دولتی بر پایه اصول مقاومت هستند که تحقق بخش حقوق ملت فلسطین در سایه اقتدار و ایستادگی باشد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها