سرانه مدارس شفافیت می‌خواهد

وقتی وزیر آموزش وپرورش اعلام می‌کند امسال این وزارتخانه با هیچ کمبودی روبه‌رو نیست، یعنی از یک سو افزایش 8 درصدی اعتبارات، سال 90 را برای نظام آموزش کشور به سال فرصت‌های طلایی تبدیل می‌کند.
کد خبر: ۴۰۸۷۶۹

 اما سوی دیگر، دفتر مدرسه‌ای را پر از اولیای دانش آموزان در ذهن مجسم کنید که مدیر مدرسه فهرستی از قبض‌ها و هزینه‌ها را در دست دارد و با الفاظ دوپهلویی از تشویق تا تهدید، از تعطیلی مدرسه در صورت «عدم مشارکت والدین» خبر می‌دهد.

این تصور که گوشه‌ای از واقعیت جاری مدارس است، این روزها معادلات وزیر را زیر سوال برده، به طوری که در چند روز اخیر صدای اعتراض برخی نمایندگان مجلس را نیز که گاهی گذرشان به مدرسه‌ای می‌افتد، بلند کرده است.

ابهام اینجاست که تاکی باید هزینه‌های مدارس بیش از سهم آنان از اعتبارات اختصاص یافته به وزارت آموزش وپرورش باشد؟ و تا کی نباید دخل و خرج مدارس با هم بخواند؟ مروری بر سرانه مدارس نشان می‌دهد که مطابق با افزایش اعتبارات سالانه آموزش وپرورش این سرانه رشد کرده و در دو سال گذشته از 15 به 18 هزار تومان و سپس به 25 هزار تومان افزایش یافته است حتی برخی از رشد این سرانه تا سقف 30 هزار تومان سخن می‌گویند. این در حالی است که سرانه مدارس روی کاغذ و در جلسات سخنرانی مسوولان یک حکایت دارد و سرانه‌ای که به حساب مدارس واریز می‌شود، حکایت دیگر.

چراکه با وجود 1.5 برابر شدن سرانه‌ها در دو سال گذشته، استراتژی مدیران در اصرار بر دریافت وجه از والدین هیچ تغییری نکرده است. این مساله نشان می‌دهدگر چه بودجه آموزشی امسال به 14 هزار میلیارد تومان رسیده، همچنان نمی‌توان به ترک عادت مدارس در دریافت پول به بهانه‌های مختلف از جمله برق و گاز و آب امیدوار بود.

از سوی دیگر وزیر، امسال قول داده تا سرانه مدارس راهدفمند کند، این نکته نشان می‌دهد که سرانه‌ها تا کنون ساماندهی نشده و ادارات کل آموزش و پرورش توان جبران هزینه جاری مدارس را نداشته‌اند، چرا که این ادارات هم در ماه‌های اخیر با حجمی از تقاضای مدیران مدارس برای پرداخت قبوض روبه رو شده‌اند.

کتایون مصری
‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها