دکتر احمدی: برخی دوستان به علت مشغله زیاد نمی‌توانند به مسائل شورا بپردازند

2 هزار مصوبه در 30 سال فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی

با گذشت 2 روز از حکم رهبر معظم انقلاب و انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورا و حجت‌الاسلام دکتر احمد احمدی عضو حقیقی این شورا به ارزیابی عملکرد و انتظارات در دوره جدید فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداختند.
کد خبر: ۴۰۸۶۳۱

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری امروز پس از گذشت 30 سال از تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی این نهاد نزدیک به 2000 مصوبه داشته که حجم قابل قبولی از آن محتوایی بوده است که البته ممکن است حجمی از آن به اقتضای مسائل روز در مورد انتخاب و انتصاب و مدیریت باشد، اما حجم قابل توجهی از آن هم مربوط به طراحی ساختارهایی مناسب برای علم و فرهنگ کشور بوده است.

قرارگاه فرهنگی

مخبر دزفولی که در دوره قبل، دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عهده داشت و در دوره جدید هم به عنوان یکی از اعضای حقیقی منصوب شده است با بیان این که شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی راهبردی و استراتژیک است، گفت: این شورا فقط یک دبیرخانه نیست، بلکه به فرموده رهبر معظم انقلاب قرارگاه اصلی است ولی هنوز تا رسیدن به آن سطحِ قرارگاهی فاصله دارد.

او درباره وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ساختارسازی‌، طراحی‌، تبیین و تدوین سیاست و سپردن صحنه به مجریان و دست‌اندرکاران اجرایی به منظور تحقق عملیات و نظارت، پیگیری، سوال کردن و تجدیدنظر در صورت وجود عیب و نقص، همه جزو کار‌هایی است که شورا به عنوان نهاد استراتژیک در این مدت طولانی به آن اهتمام داشته است.

اولویت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی

مخبر دزفولی با اشاره به فعالیت سال‌های اخیر ادامه داد: ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقوله‌های مهم و راهبردی باید در 2 دهه‌ آینده در کشور مورد توجه قرار گیرد که از آن جمله می‌توان به تهیه نقشه جامع علمی، نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نوسازی نظام آموزشی و بومی‌سازی علوم انسانی اشاره کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام این خبر که 100 فیلم و بازی یارانه‌ای تولید شده و این موضوع از دغدغه‌های رهبری است، افزود: حضرت آیت الله خامنه‌ای در یکی از جلسه‌هایی که خدمت شان رسیده بودیم فرمودند که بروید برای این بازی‌ها فکر کنید و کاری برای تولید انجام دهید.

وی ادامه داد: ما این دستور را رسما در کارهایمان قرار دادیم و در کنار 3 اولویت مهم دیگر از این مورد هم غفلت نکردیم و تاکنون نزدیک به 100 فیلم و بازی از این جنس با موتور ایران، فناوری ایرانی، مضامین ارزشی،‌ آرمانی، اسلامی، دینی و متناسب با فرهنگ بومی کشور ما تولید شده است.

ضرورت تدوین مهندسی فرهنگی

حجت‌الاسلام دکتر احمد احمدی هم در سخنانی با ضروری خواندن تدوین نقشه مهندسی، فرهنگی کشور و نوسازی نظام آموزشی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وقتی ما می‌گوییم مهندسی فرهنگی، منظور برنامه‌ منسجمی است که شامل همه‌ابعاد باشد ؛ از زبان و خلق و خو و آداب و رسوم مردم گرفته تا مسائل اقتصادی، سیاسی، تعلیم و تربیت و دانشگاه‌ها و مساجد را در بر گیرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در دوران اصلاحات، برخی آقایان به سمت سکولاریزه کردن نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش حرکت کردند و در واقع متون کتاب‌ها و روش‌های آموزشی را برخی افراد سکولار تدوین می‌کردند و در 4 سال دولت نهم نیز آموزش و پرورش به علت جابه‌جایی‌های زیادی که در عرصه وزارت داشت، نتوانست آن‌طور که باید، به سمت تحول و نوسازی حرکت کند و عوض شدن رؤسای چنین مجموعه‌هایی نیز قطعا آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت.

مشغله اعضا

حجت‌الاسلام دکتر احمدی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی هر 15 روز یک بار تشکیل می‌شود و این خود یک آسیب و درد است و حتی برخی دوستان به علت مشغله زیاد نمی‌توانند به مسائل شورا بپردازند و این گونه نمی‌توان به مهندسی فرهنگی و دیگر وظایف و اهداف دست پیدا کرد.

وی با بیان این که دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در صورتی تحقق پیدا می‌کند که شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند نقشه‌های کلان را به تصویب برساند، گفت: یک مجموعه‌ اجرایی قوی در حوزه‌ فرهنگ و آموزش هم باید وجود داشته باشد که به این مصوبات عمل کند و به بیان دیگر نوسازی و توسعه‌ آموزشی و فرهنگی باید منطبق بر نقشه و در چارچوب مخصوص انجام گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها