رویاهای دو پادشاه برای یک اقلیم

یک روزمانده به انتخابات ترکیه

کمتر از 24 ساعت دیگر مردم ترکیه به پای صندوق های رای می روند تا در انتخابات پارلمانی، دولت آتی این کشور را انتخاب کند، دولتی که از مدتها قبل دو حزب برنامه های زیادی را برای تصاحب آن اجرا کرده اند.
کد خبر: ۴۰۸۵۴۵

به گزارش مهر در انتخابات فردا،رقابت اصلی میان حاکم عدالت و توسعه به رهبری "رجب طیب اردوغان" و حزب جمهوریخواه خلق به رهبری "کمال قلیچداراوغلو" خواهد بود.

در این میان حزب عدالت و توسعه که بیش از هشت سال است در ترکیه قدرت را در دست دارد، می خواهد برای سومین بار و با کسب آرای بیشتر از دو انتخابات گذشته در قدرت باقی بماند.

حزب مخالف جمهوریخواه خلق که خود را وارث بنیانگذار جمهوری نوین ترکیه می داند با رهبر جدید خود ادعای مبالغه آمیزی دارد و مدعی است نسبت آرای خود را در انتخابات پیش رو به 40 درصد خواهد رساند.

اما نتایج آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد، حزب حاکم عدالت و توسعه به عنوان قویترین حزب سیاسی ترکیه در آستانه کسب سومین پیروزی متوالی است تا  جواز حکومت را از مردم این کشور اخذ کند.

در اکثر نظر سنجی ها آرای حزب حاکم در حدود 47 درصد، حزب جمهوریخواه خلق حدود 25 درصد، حزب حرکت ملی 12 درصد و حزب صلح و دموکراسی که با نمایندگان منفرد می خواهد وارد مجلس شود، حدود 5/6 درصد خواهد بود.

انتظار می رود حدود 330 تا 350 نماینده از 550 نماینده مجلس آتی را حزب عدالت و توسعه و حدود 170 نماینده را حزب جمهوریخواه خلق به خود اختصاص دهند.

هر چند در برخی از نظرسنجی ها نیز نسبت آرای حزب حاکم بیشتر از 52 درصد نیز دیده می شود و این نشان می دهد که حزب عدالت و توسعه همچنان اکثریت آرای انتخابات آینده را نیز از آن خود خواهد کرد.

انتظار می رود حدود 330 تا 350 نماینده از 550 نماینده مجلس آتی را حزب عدالت و توسعه و حدود 170 نماینده را حزب جمهوریخواه خلق به خود اختصاص دهند.

رهبران احزاب سیاسی ترکیه بیش از یک ماه است که شهر به شهر گشته و با برپایی اجتماعات ضمن تبیین برنامه های حزبی خود برنامه های احزاب رقیب را به شدت به باد انتقاد گرفته و سعی کردند تا بدین وسیله نظر مردم را به کاندیداهای حزب خود جلب کنند.

تعداد نامزدهایی که احزاب برای نمایندگی به این شورا معرفی کرده اند، هفت هزار و 492 نفر و تعداد نامزدهای نمایندگان منفرد نیز 203 نفر است.

بر اساس آمار اعلام شده در سایت شورای عالی انتخابات ترکیه، 50 میلیون و 189 هزار و 930 نفر در این کشور در شرایط رای دادن هستند. تعداد انتخاب کنندگان مقیم خارج نیز دو میلیون و 568 هزار و 977 نفر اعلام شده است.

مردم ترکیه قرار است در 199 هزار و 207 صندوق که در حوزه های مختلف رای گیری در سراسر ترکیه مستقر شده است رای خود را به صندوق ها بریزند.

در این انتخابات برای اولین بار از صندوق های پلاستیکی شفاف استفاده خواهد شد و بر اساس مقررات و برنامه ریزی های شورا، حداکثر 300 رای به یک صندوق رای ریخته خواهد شد. شورا همچنین یک میلیون و 394 هزار و 499 نفر را مامور مدیریت صندوق ها کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها