از 4 واحد تولیدی مرغ ارگانیک تنها یک واحد توانسته است به فعالیت خود ادامه دهد

بن‌بست تولید مرغ سبز درآذربایجان شرقی

سال‌هاست که به دلیل وجود عوارض و مضرات مصرف آنتی‌بیوتیک در محصولات دامی خصوصا طیور، تولید مرغ ارگانیک که به نام مرغ سبز هم شناخته می شود و بدون آنتی‌بیوتیک هستند در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. البته، منظور از سبز بودن، رنگ خود مرغ یا گوشت آن نیست بلکه مراد آن است که این گونه مرغ ها از نظر استانداردهای زیست محیطی ، بدون هرگونه ماده شیمیایی پرورش یافته اند و از این نظر پاک هستند.
کد خبر: ۴۰۸۳۹۹

مرغداری‌های استان آذربایجان شرقی با این که از سال گذشته در کشور در زمینه تولید مرغ ارگانیک پیشقدم بوده‌اند، ولی در میانه راه از حرکت ایستادند و نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند و به غیر از یک واحد تولیدی بقیه واحدها مجبور شدند با مصرف آنتی‌بیوتیک از عرصه رقابت خارج شوند.

این محصول غذایی به‌رغم مزایا و ضمانت تغذیه‌ای سالمی که دارد در استان آذربایجان شرقی گمنام مانده است، اکثر شهروندان حتی نام این مرغ را نشنیده‌اند چه برسد که آن را مصرف کرده باشند.دکتر فیضی، کارشناس دام و طیور استان آذربایجان شرقی درخصوص تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک معتقد است: تولید مرغ ارگانیک در استان به نتیجه نخواهد رسید مگر با اصلاح ساختار مرغداری‌ها. به طور مثال تا زمانی‌ که سیستم گرمایش و سرمایش مرغداری‌ها استاندارد نباشد یا در این اماکن سیستم تهویه مناسب، عایق‌بندی صحیح، آب سالم و بهداشتی، جوجه و دانه مرغوب عرضه نشود نمی‌توان انتظار داشت در این مورد به نتیجه برسیم.

هزینه بالای مرغ ارگانیک

وی افزود: یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای تولید مرغ ارگانیک طول دوره پرورش است. در دنیا مرغ ارگانیک را با نام مرغ 42 روزه می‌شناسند. اما این مدت در کشور ما و به تبع آن در مرغداری‌های استان حتی تا 50 روز هم می‌رسد و اگر بتوانیم طول دوره پرورش را کاهش دهیم، بالطبع فرصت بیمار شدن و مصرف قرص‌های آنتی‌بیوتیک در جوجه‌ها به حداقل خواهد رسید؛ چراکه هر چقدر طول دوره زیاد باشد جوجه‌ها بیشتر به بیماری‌هایی چون قلبی ـ عروقی و باکتریایی مبتلا خواهند شد.

دکتر ابراهیمی، کارشناس اداره کل دامپزشکی استان نیز در این خصوص اظهار کرد: مهم‌ترین قدم در موفقیت تولید مرغ ارگانیک فرهنگ‌سازی در وزن مرغ مصرفی است. متاسفانه مردم جامعه ما به دنبال باورهای غلط پیشین همواره سعی در خرید مرغ‌های درشت‌تر و سنگین‌تر دارند و از مرغ‌هایی با وزن‌های کمتر استقبال نمی‌کنند. غافل از این‌که هر چه مرغ درشت‌تر باشد کیفیت و مزه و مقدار گوشت آن پایین‌تر و درصد چربی‌اش بیشتر خواهد بود.

این کارشناس تصریح کرد: در طول دوره پرورشی، جوجه‌ها حدود سه چهار بار نمونه‌برداری می‌شوند و اگر جواب آزمایش بیماری مثبت باشد، لاجرم اقدام به مصرف دارو می‌کنند که در این صورت از رده ارگانیک خارج می‌شوند. در غیر این صورت اگر جواب نمونه‌برداری‌ها منفی باشد با گزارش پایان دوره و مسوول فنی و معرفی به کشتارگاه معتبر به نام مرغ ارگانیک یا سبز وارد بازار مصرف می‌شوند.

ابراهیم‌زاده، مسوول امور داخلی تعاونی مرغداران استان نیز در این خصوص اظهار کرد: تولید مرغ ارگانیک به مانند دیگر محصولات ارگانیکی عمر زیادی ندارد. در استان ما از سال گذشته به دنبال مکاتبات و رایزنی‌های فراوان با تعدادی از واحدهای تولیدی قرار داد تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک منعقد شد و برای شروع کار، نهاده‌ها به صورت تسهیلات در اختیار مرغداران قرار گرفت.وی افزود: به‌رغم شروع خوب، در اجرا به دلیل ایرادات و سختگیری‌های فراوان اداره کل دامپزشکی در این راه موفق نشدیم و طرح عملا ابتر ماند.

ارائه تسهیلات به مرغداران

این مسئول تعاونی مرغداران آذربایجان شرقی مهم‌ترین دلیل عدم رغبت مرغداران در تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را یکسان بودن قیمت مرغ ارگانیک با مرغ معمولی ذکر کرد و گفت: با توجه به هزینه بسیار بالای تولید این نوع مرغ، متاسفانه به دلیل عدم تبلیغات و شناساندن مرغ بدون آنتی‌بیوتیک به مردم، شهروندان آذربایجانی رغبت چندانی به خرید آن از خود نشان نمی‌دهند چه برسد به این‌که این مرغ‌ها را با قیمت بالاتر نیز خریداری کنند.این درحالی است که طبق اظهار نظر بهراد زندیه، مدیرکل اداره دامپزشکی استان، این اداره تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا زمینه و تسهیلات لازم برای مرغدارانی که با روش ارگانیک اقدام به تولید مرغ می‌کنند، فراهم سازد.

وی با بیان این‌که این نوع تولید در استان از سال گذشته در 4 واحد تولیدی آغاز شد، افزود: از بین این 4 واحد مرغداری فقط یک مرغداری موفق به حفظ مرغ‌های خود شد و باقی بنا به دلایل خاص نتوانستند مرغ‌های خود را حفظ کرده و اواسط کار مجبور به استفاده از آنتی‌بیوتیک شدند و از رده ارگانیکی خارج گشتند.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان افزود: طبق توافقی که با سازمان بازرگانی در چند روز اخیر صورت گرفته، قرار شده مرغ ارگانیک در هر کیلوگرم، 500 تومان گران‌تر از مرغ معمولی به بازار عرضه شود و امیدواریم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با استقبال از این طرح به موفقیت آن در جامعه کمک کرده و سلامت خود و دیگر افراد جامعه را تضمین کنند.

سعیده دلال‌علیپور ‌/‌ جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها