خطیبی تشریح کرد:

پشت پرده نشست اوپک در وین

نماینده ایران در اوپک با تشریح نتایج برگزاری یکصد و پنجاه و نهمین نشست اوپک از احتمال برگزاری نشست فوق العاده اوپک خبر داد و گفت: مخالفت عربستان با واگذاری میزانی اجلاس اوپک به ایران صحت ندارد.
کد خبر: ۴۰۸۲۸۹

سید محمد علی خطیبی روز جمعه در گفتگو با مهر درباره آخرین تصمیم گیری‌های انجام شده در یکصد و پنجاه و نهمین اجلاس وزارتی اوپک در وین با بیان اینکه با وجود افزایش فشارهایی توسط برخی از کشورها به اوپک اما سقف تولید نفت این سازمان برای هشتمین مرتبه متوالی حفظ شد، گفت: در این اجلاس تمامی کشورها به استثنای سه کشور خواستار حفظ سقف تولید نفت اوپک شدند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با اعلام اینکه پس از حفظ سقف تولید نفت اوپک عکس العمل‌های کاخ سفید نشان می‌دهد که چه فشاری بر روی اعضای اوپک بوده است، گفت: ایران به همراه بخش عمده‌ای از کشورهای عضو اوپک خواستار حفظ سقف تولید نفت این سازمان شد.

وی با اعلام اینکه نماینده لیبی هم در ساعات آخر برگزاری این اجلاس خود را به وین رساند، اظهار داشت: لیبی هم از مواضع اکثر کشورهای عضو مبنی بر عدم افزایش سقف تولید نفت اوپک حمایت کرد و این در حالی بود که برخی از کشورهای عضو تحت فشارهای بیرونی خواستار افزایش سقف تولید نفت بودند.

خطیبی با یادآوری اینکه اکثر کشورهای عضو اوپک در این نشست با در نظر گرفتن منافع ملی خود خواستار حفظ سقف تولید نفت اوپک بوده‌اند، تاکید کرد: اما سه کشور عضو که به نظر می‌رسد تحت برخی از فشارها قرار داشتند با این تصمیم اکثریت اعضای اوپک مخالف بودند.

برگزاری اجلاس فوق‌العاده اوپک منتفی نیست

خطیبی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان برگزاری اجلاس فوق‌العاده و اضطراری حداکثر تا سه ماه آینده وجود دارد؟ بیان کرد: با توجه به نظر اعضای اوپک، مقرر شد پس از برگزاری این اجلاس و با در نظر گرفتن وضعت قیمت، عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی درباره برگزاری اجلاس فوق‌العاده تصمیم گیری شود.

نماینده ایران در اوپک با اعلام اینکه اعضای اوپک به محمد علی آبادی سرپرست وزارت نفت و رئیس کنفرانس اوپک ماموریت دادند تا با دریافت پیشنهاد سایر کشورها نسبت به برگزاری یا عدم برگزاری جلسه فوق‌العاده اقدام کند، تاکید کرد: برای برگزاری جلسه فوق‌العاده زمانی تعیین نشده است اما برگزاری آن هم منتفی به نظر نمی‌رسد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه اجلاس عادی سالانه اوپک باید 13 و 14 دسامبر 2011 میلادی در مقر دبیرخانه دایمی به میزبانی وین برگزار شود، تبیین کرد: اما اگر درخواست‌هایی به رئیس اجلاس ارایه شود امان برگزاری یک اجلاس فوق‌العاده پیش از دسامبر وجود دارد.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک همچنین در واکنش به برخی اظهار نظرها که عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی به دلیل عدم واگذاری میزبانی اجلاس فوق‌العاده اوپک به ایران با برگزاری این نشست مخالفت کرده‌اند، تاکید کرد: در یکصد و پنجاه و نهمین نشست اوپک اصلاً پیشنهادی مبنی بر واگذاری یکی از اجلاس‌های فوق‌العاده اوپک به ایران مطرح نشده بود که کشوری با آن مخالفت کند.

اوپک زیر باز تهدید نمی‌رود

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که عربستان پس از برگزاری نشست وین اعلام کرده است بدون توجه به نظام سهمیه بندی اوپک نفت بیشتری به بازار عرضه می کند؟ توضیح داد: در پایان این نشست اکثریت اعضا به استثنای سه کشور با حفظ سقف تولید نفت موافقت کرده و بر این اساس، مصوبات قبلی مبنی بر عدم افزایش تولید نفت هنوز به قوت خود پا برجا است.

خطیبی با اعلام اینکه انجام حرکت‌های انفرادی و افزایش تولید نفت توسط چند کشور در بلند مدت جوابگو نخواهد بود، گفت: این کشورها درباره افزایش تولید نفت مسئول خواهند بود و باید ضمن پاسخگویی درباره عملکرد خودشان مسئولیت‌های این افزایش تولید با بپذیرند.

نماینده ایران در اوپک با تاکید بر اینکه چند کشور در ماه‌های فوریه و ژانویه 2011 میلادی سقف تولید نفت خود را افزایش داده بودند، تاکید کرد: اما این کشورها به دلیل آنکه نتوانستند افزایش تولید نفت را در بازار جذب کنند مجبور به کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت خود شده‌اند.

وی با تاکید بر این که اوپک به هیچوجه زیر بار تهدید نمی‌رود و استقلال خود را حفظ می کند تصریح کرد: با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا و نوسان‌های قیمتی افزایش سقف تولید نفت توجیه ندارد.

اختلافات اوپک بزرگ‌نمایی شد

خطیبی همچنین با اعلام اینکه در 50 سال فعالیت کشورهای مختلف در اوپک همواره اختلاف نظر وجود داشته و این یک مسئله طبیعی است، تاکید کرد: اعضای اوپک همچنین یک خانواده هستند که امکان ایجاد اختلافاتی در بین آنها وجود دارد.

نماینده ایران در اوپک با یادآوری اینکه نباید درباره اختلافات اوپک بزرگ نمایی کرد خاطرنشان کرد: این اختلافت در سالهای گذشته بود و قطعاً‌ در آینده هم تکرار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها