در حالی‌که معلمان از این تعطیلی رضایت دارند، برخی خانواده‌ها و نمایندگان مجلس به مخالفت با آن برخاسته‌اند

اختلاف بر سر تعطیلی پنجشنبه مدارس

هرچند آموزش و پرورش تعطیلی مدارس ابتدایی را در روز پنجشنبه، بهترین فرصت برای ادامه تحصیل معلمان این دوره می‌داند اما هنوز بسیاری از والدین در اجرای آزمایشی این طرح، از نبود برنامه برای استفاده بهینه از زمان دانش‌آموزان و بلاتکلیفی آنان در این روز ابراز نارضایتی می‌کنند. براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش مدارس ابتدایی کل کشور از شروع سال تحصیلی آینده روز پنجشنبه هر هفته تعطیل خواهد بود، خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرد که طبق نظرسنجی‌های انجام شده، بیش از یک سوم زنان ایرانی در کلانشهرها شاغلند و بخش بزرگی از آنها روزهای پنجشنبه امکان مراقبت از فرزندان خود را ندارند. این در حالی است که یکی از عمده‌ترین دلایل طراحان تعطیلی پنجشنبه‌ها، بهره بردن بیشتر کودکان از کانون خانواده است که با این تفاسیر تحقق آن در این شرایط مشکل می‌شود.
کد خبر: ۴۰۷۹۳۷

از سوی دیگر کارشناسان آموزش و پرورش با این طرح موافقند چون معتقدند با تعطیلی پنجشنبه‌ها اهدافی چون ارتقای انگیزه تحصیلی در دانش‌آموزان، دانش‌افزایی معلمان و بودجه بندی دروس این دوره براساس پشتوانه علمی و تجربی جهانی محقق می‌شود.

به عقیده آنان، چون این طرح در 70 کشور دنیا پیاده و با موفقیت روبه‌رو شده، اجرای آن در ایران هم ضروری است. از این رو با تصویب این طرح روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی از سال آینده تعطیل و ساعت آموزشی دانش‌آموزان در 5 روز پیش از آن سپری می‌شود. این درحالی است که هنوز هم آمار رسمی آموزش و پرورش حاکی از آن است که 15 درصد مدارس کشور دونوبته هستند و عملا امکان افزایش ساعت آموزشی وجود ندارد.

علی عباسپور تهرانی‌فرد ،رئیس کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با مهر ضمن تاکید بر این نکته که در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است، می‌گوید: در مورد طرح مذکور برخی اشکالات را کمیسیون آموزش و نمایندگان مطرح کردند که از مهم‌ترین آن، اشتغال برخی از والدین است. در پاسخ مسوولان آموزش و پرورش گفتند که در این طرح پنجشنبه‌ها به طور قطع مدارس تعطیل نیست و دانش‌آموزان می‌توانند در مدرسه باشند. البته این موضوع باز جای سوال دارد که حضور دانش‌آموزان در مدرسه در روز تعطیل بدون نظارت خانواده‌ها و مربی یا معلم می‌تواند اساسا خطرساز باشد و بعضا تبعات منفی به همراه دارد.

به‌رغم آماری که از سوی وزارت آموزش وپرورش مبنی بر اظهار رضایت 80 درصد معلمان از طرح تعطیلی مدارس ارائه شده، عباسپور می‌افزاید: در بازدیدهای ما از مراکز آموزشی بخصوص مراکز دونوبته، مدیران آنها از اجرای این طرح اظهار نگرانی کردند و موافق پیاده شدن آن نبودند.

به گفته وی، کمیسیون آموزش چند جلسه با مسوولان آموزش و پرورش گذاشته که متاسفانه به ابهامات ما کاملا پاسخ داده نشده است. تنها پیشنهاد ما به مسوولان آموزش و پرورش این است که نگویند این طرح به طور قطع از اول مهر اجرا می‌شود. اجازه بدهند کمیسیون آموزش و تحقیقات نتایج 2 ماه آزمایشی طرح را بررسی کند، بعد اگر جنبه مثبت داشت، با آن موافقت می‌شود. نمی‌شود به استناد این که 80 درصد معلمان مایلند 2 روز آخر هفته تعطیل باشند، تصمیم به این مهمی گرفت.

خانواده‌ها مخالفند

لاله افتخاری، عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس نیز با بیان این‌که این طرح مورد استقبال قرار گرفته و موجب رضایتمندی اقشار مختلف بخصوص آموزگاران شده است می‌گوید: وقتی پنجشنبه‌ها تعطیل باشد، آموزگاران یک روز کمتر سر کار می‌روند و فرصت بیشتری برای رسیدگی به کارهای خود دارند. با تحقق این امر،دانش‌آموزان فراغت بیشتری برای بازی و سایر فعالیت‌های فوق‌‌برنامه در کنار خانواده‌ها خواهند داشت.

اما به گفته وی، خانواده‌ها کمتر از این طرح رضایت دارند؛ از این جهت که اعتقاد دارند دانش‌آموزان باید ساعات بیشتری را برای تحصیل و مطالعه در مدارس باشند. حتی برخی خانواده‌ها پیشنهاد کرده‌اند فعالیت فوق برنامه برای روزهای پنجشنبه در نظر گرفته شود. برخی خانواده‌ها نیز به دلیل اشتغال نگران نگهداری فرزند خود در روزهای تعطیل هستند که این موضوع باید در تصمیم‌گیری مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است: این طرح زمانی که مطرح شد موافقان و مخالفان خودش را داشت و الان هم دارد. پیشنهاد می‌کنم به صورت نمونه‌ای و رندوم در برخی مدارس اجرا شود و بعد در صورت موفقیت، آن را به صورت کلی و جامع به تمام مدارس تعمیم دهیم.

اوقات فراغت بچه‌ها در روز پنجشنبه پر شود

امیر احمدی، روان‌شناس نیز با اشاره به این‌که مدارس تمام کشورهای دنیا 2 روز آخر هفته تعطیل هستند، می‌گوید: دو روز تعطیلی در هفته، نیاز دانش‌آموزان ابتدایی است. این کار به لحاظ روانی تبعات مثبتی در پیش دارد.

وی می‌افزاید: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی کلیات و مفاهیم را زیاد نمی‌خوانند. آموزش‌ها بیشتر عملی است که به اعتقاد من همان 4، 5 روز کفایت می‌کند. دانش‌آموز ابتدایی نیاز به مطالعه زیاد ندارد.

احمدی عقیده دارد: این تعطیلی به نفع بچه‌هاست و اگر حتی به ضرر مادران هم باشد، باز هم نیاز است که باشد.

وی در مورد چگونگی پرکردن اوقات فراغت روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی تاکید می‌کند: باید این اوقات به طریقی پر شود که برای بچه‌ها لذت‌بخش و ترغیب کننده باشد. مثلا بازی با یک اسباب بازی یا انجام ورزش‌های مستمر مثل ژیمناستیک، ورزش با توپ مثل فوتبال. هنرهای دستی مثل کارگاه‌های سفالگری، طراحی و...

این دیدگاه در حالی بیان می‌شود که پرکردن اوقات دانش‌آموزان در روزهای پنجشنبه نیز به بودجه کلانی نیازمند است که بعید به نظر می‌رسد این وزارتخانه از عهده آن برآید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها