هامون جازموریان یک فرونشست زمین ساختی جوان است که در 30 کیلومتری شهر دلگان واقع شده است.
کد خبر: ۴۰۷۸۲۱

این تالاب بین کوه‌های مکران و شاهسواران قراردارد و به علت این‌که در اصطلاح محلی پوشش گیاهی را جاز و انبوهی و کثرت آن را موریان می‌گویند، این ناحیه به جازموریان معروف شده است.

این دریاچه فصلی در غرب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و قسمتی از آن در استان کرمان واقع شده است.

مساحت حوضه آبریز آن 69 هزار کیلومترمربع و ارتفاع آن از سطح دریا 300 متر است.

محدوده آبگیر کامل دریاچه در مواقع پرآبی 3 هزار و 300 کیلومترمربع و در مواقع کم‌آبی به طور متوسط 2 هزار و 500 کیلومترمربع است و رودهای هلیل رود و بمپور به این هامون می‌ریزند.

برخلاف تمام هامون‌های بسته درونی ایران، خاک‌های هامون جازموریان چندان شور نیست و زمین آن از لایه‌های شنی و آهکی تشکیل شده است.

هامون جازموریان در دوره‌های اخیر زمین‌شناسی مسدود شده است و در گذشته رودهای هلیل رود و بمپور در جنوب باختری آن به دریای عمان می‌ریختند و چین‌خوردگی زمین، دره را مسدود ساخته و آن را به صورت هامون کنونی درآورده است.

هامون جازموریان برخلاف هامون‌های دیگر، آب شیرین دارد و شوری آن بسیار کم است و علت شیرینی آب این است که آب در آن ساکن نیست و زهکش طبیعی دارد و در فصول بارانی در قسمت عمیق این دریاچه آب مشاهده می‌شود ولی در سایر مواقع به شکل مرداب و باتلاق در می‌آید.

به گزارش ایسنا، خسرو افسری سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: تالاب جازموریان زیستگاه مناسب گیاهی و جانوری است. هامون جازموریان بکر و فاقد مستثنیات است البته دامداران شهرستان دلگان در فصل بهار به این منطقه کوچ نموده و به چرای دام به خصوص شتر مشغول هستند.

وی افزود: در تالاب هامون جازموریان پوشش گیاهی شامل درختچه‌ای از قبیل گز، کلیر، کهور و... و گونه‌های بوته‌ای که در حاشیه منطقه قرار گرفته و همچنین گیاهان علفی یکساله که پس از خشک شدن قسمت‌هایی از تالاب رشد می‌کنند، محیط و مامن مناسبی جهت لانه‌سازی پرندگان خشک‌زی و کنار آبزی بوجود می‌آورد.

 سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در این تالاب گونه‌های جانوری شامل گراز، گربه وحشی و جنگلی، خرگوش، خدنگ و غیره و پرندگان آبزی و کنار آبزی از قبیل فلامینگو، گلاریول، انواع مرغابی سانان، گیلانشاه، فالاروپ، آبچلیک، سلیم، تلیه، چاخ لق، دیدومک، چوپ پا، آووست، کاکایی و غیره و پرندگان خشک‌زی مانند هوبره، انواع باقرقره، شبگرد بلوچی، انواع چک چک و چکاوک، فاخته، قمری و غیره و همچنین گونه‌های مختلف خزندگان مشاهده گردیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها