نفس پایتخت طبیعت ایران گرفت

لرستان درگیر گرد و غبار

در حالیکه موج جدید ریزگردهای عربی استانهای غربی کشور را در برگرفته است که آلودگی هوا در شهرستان پلدختر در طول 24 ساعت گذشته به بیش از 40 برابر حد استاندارد رسید و شهرستان دورود به عنوان پایتخت طبیعت ایران نیز روز پرغباری را پشت سر گذاشت.
کد خبر: ۴۰۷۳۳۴

به گزارش مهر، آلودگی هوا در استان لرستان طی روز گذشته و امروز به گونه ای بود که بیشتر شهرستانهای استان درگیر این پدیده بودند. این در حالیست که در شهرستان پلدختر وضعیت ریزگردهای عربی روز گذشته در برخی مناطق پلدختر از جمله «پاعلم» موجب شده بود که خودروها در روز به صورت چراغ روشن حرکت کنند.

همچنین آلودگی هوا در پایتخت طبیعت ایران از دیگر مشکلاتی بود که مردم شهرستان دورود با آن درگیر بودند به طوریکه با توجه به ایام تعطیل و مراجعه طبیت گردان زیادی به این شهرستان آلودگی هوا مانع حضور آنها در سطح طبیعت دورود شد.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان در مورد آلودگی فعلی هوای استان لرستان اظهار داشت: در حال حاضر مطابق آخرین سنجشهای صورت گرفته میزان ذرات معلق در هوای خرم آباد 320 میکروگرم بر مترمکعب است.

محمدحسین بازگیر استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر آلودگی هوای مرکز لرستان حدود دو برابر حد استاندارد است. این در حالیست که میزان آلودگی هوای مرکز لرستان طی روز گذشته سه هزار و 400 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 22 برابر حد مجاز بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان اضافه کرد: همچنین میزان آلودگی هوا در شهرستانهای دورود، بروجرد و الیگودرز نیز طی روز گذشته یک هزار و 200 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 8 برابر حد استاندارد بوده است.

وی با بیان اینکه امروز سی و چهارمین روز آلوده استان در سالجاری بر اثر ورود موج جدید ریزگردهای عربی است، افزود: امروز دیگر شهرستان های استان از جمله دورود، بروجرد و پلدختر نیز شاهد پدیده گرد و غبار بودند.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان به آلودگی کنونی هوا در دیگر شهرستانها اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر وضعیت آلودگی هوا در بروجرد، دورود، پلدختر و خرم آباد در حال بهبود است.

بازگیر یادآور شد: استان لرستان در سال گذشته شاهد 90 روز غبارآلود بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این رابطه با اشاره به مخاطرات ریزگردهای عربی برای سلامتی انسان، گفت: ایجاد بیماریهای دستگاه تنفسی، بروز عفونت گوش میانی، بروز بیماریهای انسداد دستگاه تنفسی و بروز سرطان ریه برخی از این مخاطرات است.

امید علی پاپی با اشاره به تاثیر ریزگردهای عربی بر روی سلامت مردم استان اظهار داشت: آلودگی هوا در چند سال اخیر که هر روز و هر هفته تکرار می شوند تاثیرات فراوانی بر روی سلامتی انسانها دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان با اشاره به گروههای آسیب پذیر در برابر ریزگردهای عربی عنوان کرد: نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالمندان، افراد مبتلا به آسم، برونشیت، بیماران قلبی و مادران باردار از جمله گروه های آسیب پذیر در برابر رریزگرد های عربی و گرد و غبار هستند.

پاپی با بیان اینکه ورود گرد و غبار موجب بروز حساسیت ها و آلرژی های فراوان در بدن انسان می شود، یادآور شد: بر اساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی افزایش 10 میکروگرم در مترمکعب در میانگین سالانه ذرات معلق در هوا یک درصد میزان مرگ و میر را افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: این در حالیست که همچنین 3.4 درصد مرگ و میرهای ناشی از مشکلات تنفسی به خاطر مواجهه مستمر با آلاینده ها است.

بنا بر این گزارش، استان لرستان سال 88 را با 100 روز آلوده را پشت سر گذاشت و در سال 89 نیز شاهد چندین موج ضعیف و شدید ریزگردهای عربی بود تا حاصل آن 90 روز آلوده و پرغبار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها