قلیان همچنان پابرجاست

قلیان هم مانند سیگار سم نیکوتین دارد و اعتیاد آور است و جا افتادن مصرف قلیان به عنوان تفریح یک اشتباه بزرگ فرهنگی است که متاسفانه فقط در منطقه خاورمیانه و شرق مدیترانه رایج است.مصرف هر وعده قلیان، معادل استعمال 70 تا 100 نخ سیگار است بنابراین یک وعده قلیان می‌تواند معادل مصرف سیگاری که شاید فرد در یک‌ماه داشته باشد دود و عوارض ایجاد کند.
کد خبر: ۴۰۶۱۳۶

از طرف دیگر از آنجا که در قلیان باید پک‌های عمیق زده شود، دود به مجاری انتهایی ریه می‌رسد و عوارض آن شدیدتر از سیگار خواهد بود. نه تنها قلیان، منواکسیدکربن بیشتری نسبت به سیگار دارد، بلکه موجب انتقال بیماری‌های عفونی بیشتری به علت استفاده مشترک شده و از سوی دیگر در این ماده دخانی از نازل‌ترین انواع توتون و تنباکو استفاده می‌شود.

مشکل بعدی اینست که اکثر افراد تصور نمی‌کنند در همان مصرف تفننی یک عمل ضدسلامتی انجام می‌دهند. بد نیست بدانید برنامه مبارزه با استعمال دخانیات در انگلستان به علت رواج مصرف قلیان به صورت تفننی در حال شکست است.

بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات، عرضه قلیان در کلیه اماکن شامل قهوه‌خانه‌ها، سفره‌خانه‌ها، اماکن عمومی و پارک‌ها ممنوع است و باید با متخلفان برخورد قانونی شود. اما در عمل این اتفاق هیچ‌گاه رخ نداد.

عرضه قلیان از لحاظ اقتصادی برای عرضه کنندگان آن فوق‌العاده به صرفه است، چرا که قلیان مواد اولیه‌ای ندارد و عرضه‌کنندگان برای هر وعده قلیان حداکثر 100 تا 200 تومان هزینه می‌کنند، اما هر وعده قلیان را با چند هزار تومان (و در برخی اماکن چند 10 هزار تومان) عرضه می‌کنند.

دکتر ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به جلسات برگزار شده به منظور اجرایی شدن ممنوعیت عرضه دخانیات و از جمله قلیان در اماکن عمومی می‌گوید: به این منظور اخیرا جلسه‌ای در وزارت کشور برگزار و به طور کامل به این موضوع پرداخته شد. نتیجه آن که بجز اماکنی که در گذشته مجوز عرضه قلیان گرفته‌اند و هنوز اعتبار مجوز آنها باقی است، سایر اماکن مانند سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها، اماکن بین‌راهی و... اجازه عرضه قلیان را ندارند. این جلسه در تاریخ 18 بهمن سال گذشته برگزار و ابلاغیه آن در سال جاری از سوی وزارت کشور اعلام شده است.

دکترمحسنی بندپی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دراین خصوص می‌گوید: متاسفانه قبح قلیان در جامعه شکسته و مترقی‌تر از سیگار شده و نوجوانان و جوانان چه پسر و چه دختر بدون اکراه در تفرجگاه‌ها قلیان مصرف می‌کنند، لذا جمع‌آوری قلیان‌ها و مبارزه با استعمال دخانیات باید مطابق با همان چیزی که در قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات آمده اجرا و بشدت پیگیری شود.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت درباره تصویب مجدد جمع‌آوری قلیان‌ها در دولت می‌گوید: اجرای قانون این نیست که قانون را وضع و بعد بگوییم کمیسیون‌های مختلف دولت این قانون را اجرا کنند یا نکنند، قانون باید اجرا شود، مجلس شورای اسلامی قانون را وضع و تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ کرد، اما دولت در اجرای آن کم‌کاری می‌کند.

البته در کنار تمام این اقدامات و کم‌کاری‌ها باید اذعان کرد جمع‌آوری قلیان‌ها به‌تنهایی تاثیری در کنترل مصرف دخانیات ندارد. اگر فرهنگ‌سازی قوی انجام نشود شاهد تبعات جمع‌آوری قلیان مانند رفتن قلیان به خانه‌ها خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها