گزارش پشت صحنه فیلم تلویزیونی «اَرمون»

تصویری از ایرانیان غربت‌نشین

تله‌فیلم « اَرمون» به تهیه‌کنندگی میترا روحی‌منش و کارگردانی یاسر طالبی روزهای پایانی تصویربرداری را پشت سر می‌گذارد. این فیلم تلویزیونی پس از گذراندن مراحل تصویربرداری، تدوین و صداگذاری از یکی از شبکه‌های سراسری پخش خواهد شد. تاکنون بیش از 90 درصد تله‌فیلم تصویربرداری شده و تدوین آن نیز همزمان انجام می‌شود تا تله‌فیلم بزودی آماده پخش ‌شود. به شهر نکا رفتم تا در بین روزهای سرد زمستانی گزارشی از مراحل تولید تله‌فیلم اَرمون تهیه کنم.
کد خبر: ۳۸۸۲۹۱

اَرمون با نگاهی ویژه به زندگی سنتی و بومی روستائیان منطقه شمال، مسائل و مشکلات موجود در میان این قشر را بررسی می‌کند. این تله‌فیلم به برخورد دو شخصیت متفاوت، یکی ساده‌زیست، گرم و مهربان و دیگری سرد و جدی، با زندگی مدرن غربی می‌پردازد.

یاسر طالبی کارگردان این فیلم تلویزیونی می‌گوید: این فیلم روایتگر داستان زندگی مردی است که پس از سال‌ها دوری از کشور متوجه بیماری پدرش می‌شود و به ایران بازمی‌گردد غافل از این‌که زمان همه چیز را تغییر داده و فقط خاطرات گمشده به استقبال می‌آیند.

80 درصد این فیلم تلویزیونی در ایران و شمال کشور و 20 درصد آن هم در اکراین تصویربرداری می‌شود. تله‌فیلم « اَرمون» بازگوکننده لحظه‌های نوستالژیک و غیرقابل تکرار مهاجری است که پس از ورود به وطن و دیدار دوباره سرزمین مادری با آنها روبه‌رو می‌شود. البته کارگردان در این فیلم، در قالب یک ملودرام عاشقانه و ساده به حوادثی که مردم روستایی دورافتاده در مازندران تجربه کرده‌اند نیز می‌پردازد.

تهیه‌کننده و مجری طرح اَرمون می‌گوید: بازگشت به وطن می‌تواند بستر مناسبی را برای تحول شخصیت‌ها فراهم کند. در قالب سفر می‌توان به سراغ شخصیت‌ها و موقعیت‌های متعدد رفت و تنوع به وجود آورد. در اَرمون هم شخصیت اصلی برای رسیدن به نقطه‌ای مهم در زندگیش سفر می‌کند، اما بازگشتش همراه با خاطراتی است که به کمکشان گمشده‌های درونی خود را پیدا می‌کند.

روحی‌منش طراح اصلی قصه به سراغ سوژه‌ای رفته که از نزدیک آن را لمس کرده است. او خود مثل خیلی از ایرانی‌ها، مدتی در اروپا زندگی کرده و حال و روز ایرانیان غربت‌نشین را می‌داند. زمانی که به ایران و به زادگاهش برمی‌گردد؛ بسیار علاقه‌مند بوده که بخشی از این وحدت و همدلی در کشورمان را به تصویر بکشد.

روحی‌منش در زمینه تولید این فیلم تلویزیونی می‌گوید: طرح این تله‌فیلم از دیرباز ذهنم را متوجه خود کرده بود؛ چراکه بسیارند ایرانیان موفقی که در خارج از کشور به سر می‌برند و راغب بازگشت به سرزمین مادری‌شان هستند تا دانش و تجربه خود را در سرزمین اجدادی به کار برند. آنان نماینده همت، غیرت و پشتکار مردم این آب وخاک هستند، اما شرایط اجتماعی و خانوادگی اجازه بازگشت به وطن را از آنان سلب می‌کند.

«اَرمون» با تصویربرداری سکانس‌هایی از خانه‌باغی در روستای برنت در سوادکوه آغاز شده است، گروه حدود 15 روز در این منطقه مستقر بودند و پس از آن به پل سفید و زیرآب رفتند و سکانس‌های ایستگاه قطار و شهر را تصویربرداری کردند. شهر نکا و روستای کیاپی و کشور اکراین بخش‌های دیگری از لوکیشن‌های این تله‌فیلم به شمار می‌آید.

روحی‌منش در مورد لوکیشن‌ها می‌گوید: به دلیل تعدد لوکیشن و فضاسازی متفاوت و معناگرا در فیلم، زمان زیادی صرف انتقال گروه و تنوع تصویر شده است. از آنجایی که تصویربرداری «اَرمون» در مناطق مختلف انجام شده، فیلمی پرلوکیشن محسوب می‌شود.

در این فیلم، عمارتی با قدمت 170 ساله بازسازی شده تا 2 دهه، 50 و 80 در آن تصویربرداری شود. گالش منزل (خانه گاودارها) در جنگل بکر، زمین‌های بایر و زمین‌های حاصلخیز، راه‌آهن، تونل‌ها و رودخانه‌ها، دره‌ها و جنگل‌ها و... از لوکیشن‌های دیگر این فیلم است.

در این فیلم کاربرد لباس و رنگ تصویر برای کارگردان بسیار مهم بوده و سعی شده فضایی رنگین و شاعرانه خلق شود.

روحی‌منش اضافه می‌کند: با توجه به تم اصلی قصه، توسعه و پیشرفت صنعت کشاورزی و صنایع کوچک زودبازده و بومی بسیار مهم بوده و تلاش‌های فراوانی شده تا مشارکت آنها را همراه داشته باشیم. بعضی از کارخانه‌ها از جمله: تولید قطعات کشاورزی آروید، شنگر، کارخانه آلاشت سوادکوه، کارخانه پارس اِشن و انجمن صنایع غذایی استان بسیار همراه و همدل بوده‌اند.

یاسر طالبی کارگردان این فیلم در زمینه انتخاب بازیگران می‌گوید: به دلیل شرایط قصه و بکر بودن فضا همه بازیگران از استان مازندران انتخاب شده‌اند و خوشبختانه همگی ذوق و خلاقیت خود را نشان دادند.

وی ادامه می‌دهد: به اتفاق سیدابراهیم عمادی (بازیگردان) پس از تست بازیگران مختلف استانی بهترین‌های آنها را انتخاب کردیم.

مسعود جمالی که نقش استاد دانشگاه مقیم آلمان را بازی می‌کند، خود نیز یکی از همین غربت‌نشینان بوده که به میهن بازگشته است و به گفته عوامل، یکی از محبوب‌ترین و باورپذیرترین بازیگران به شمار می‌آید.

سید ابراهیم عمادی که سابقه بازی در فیلم‌های باغ‌های کندلوس و سریال در چشم باد را در کارنامه دارد نیز نقش مقابل مسعود یعنی رحمان، روستایی صادق و خونگرم، را بازی می‌کند. او از بازیگران محبوب شمال کشور است.

عمادی بازیگر موقعیت‌شناس عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما است، وی در این تله‌فیلم در نقش یک باغبان روستایی ظاهر می‌شود و با ارائه یک بازی نمادین، صداقت و سادگی در کلام و رفتار این شخصیت را به مخاطب عرضه می‌کند.

او از نحوه همکاری خود با این پروژه می‌گوید: نحوه همکاری من با این پروژه برمی‌گردد به تله‌فیلم «عهدی بسته‌ام با تو» که از شبکه دوم سیما به تهیه‌کنندگی میترا روحی‌منش و کارگردانی یاسر طالبی به سفارش شبکه طبرستان پخش شد. از زمانی که این سوژه در ذهن کارگردان بود و تا نوشتن فیلمنامه با گروه همکاری می‌کردم. کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم همیشه در کارها با عوامل مشورت می‌کنند و این یکی از بهترین اخلاق‌های حرفه‌ای در تولید یک اثر دسته‌جمعی است. این دو تهیه‌کننده و کارگردان، به همه ایده‌های اعضای گروه احترام می‌گذارند و موارد درست را در کارشان استفاده می‌کنند؛ به این ترتیب کارکردن با چنین تهیه‌کننده و کارگردان بسیار لذت‌بخش
است.

دوستی یک باغبان با یک استاد دانشگاه مقیم آلمان در این فیلم با توجه به خصوصیات ظاهری و خلق‌وخوی متفاوت این دو شخصیت، نمایش خوبی را از یک زوج هنری ارائه داده است.

عمادی به نوع بازی خود در این فیلم اشاره می‌کند و می‌گوید: هریک از شخصیت‌های این فیلم در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند و در کلیت داستان معنی پیدا می‌کنند. بنابراین بازی من در این فیلم در ارتباط با کل داستان و نقش‌آفرینی سایر بازیگران بویژه مسعود جمالی (استاد دانشگاه مقیم آلمان) شکل می‌گیرد. در این نقش سعی کردم به لحظات درونی این شخصیت نزدیک شوم و آنها را با رفتارهای بیرونی هماهنگ کنم.

او علاوه بر ایفای نقش محوری در فیلم، سمت بازیگردانی را نیز برعهده دارد وی بازی سایر بازیگران را این‌گونه ارزیابی می‌کند: بعد از توضیح و تحلیل نقش‌ها با بازیگران سعی کردم آنها را به بازی نکردن راهنمایی کنم. یعنی بیشتر خودشان را در موقعیت قرار دهند و به سادگی زندگی بازی کنند. قبل از تصویربرداری دیالوگ‌ها را با هم تمرین و موقعیت‌های نمایش را تحلیل می‌کنیم تا روابط بین شخصیت‌ها پیدا شود. خوشبختانه همه بازیگران خیلی زود نتیجه دادند. همه بازیگران از استان مازندران انتخاب شدند تا لهجه‌ها و فیزیک نقش‌ها قابل باور باشد و دوم این که تجربه بازیگران در بازی در سینما و تلویزیون بیشتر شود تا بتوان در این زمینه ضمن خودکفایی، فیلم‌ها و سریال‌های دیگری را با همین بازیگران تولید کرد.

11 آذر 89 بعد از هفته‌ها تلاش جهت هماهنگی در خارج از کشور و گرفتن ویزا، گروه 8 نفری عوامل تله‌فیلم عازم اکراین شهر کی‌یف شدند.

میترا روحی‌منش در این رابطه می‌گوید: از همان ساعت‌های ورود به شهر کی‌یف گروه دست به کار شدند و سکانس‌های بیرونی مسعود را گرفتند. مدیر تولید بخش خارجی هماهنگی‌های لازم را انجام داده بود، اما برای انتخاب شخصیت ازلا ozela (بازیگر نقش زن) نیاز به حضور کارگردان بود.

با وجود این که قرار بود 18 آذر گروه به ایران برگردند، اما متاسفانه به علت پیدا نکردن شخصیت ازلا و تصویربرداری در دانشگاه مجبور به ماندن تا روز دوشنبه 22 آذر شدیم. خانم‌هایی که برای نقش ازلا انتخاب می‌شدند یا از نظر سن مناسب نبودند یا قادر به مکالمه به زبان آلمانی نبودند و هم این که دستمزدهای پیشنهادی‌شان غیرقابل‌باور و خارج از توان ما بود. کوشش و تلاش آژانس‌ها و دفاتر ترجمه و سفارت ایران و آلمان نتیجه خوبی داشت و در روزهای پایانی شخصیت مورد نظر ما پیدا شد. همکاری و مشارکت با گروه‌های رسانه‌ای خارج از کشور تجربه شیرینی بود و استفاده از فرمت ضبط فول اچ‌دی و لوکیشن‌های متفاوت داخلی و خارجی در آستانه سال نو مسیحی رنگ و لعاب خاصی به دنیای رنگین کمانی پیرامون شخصیت اصلی داد.

تصویربرداری «اَرمون» را سامان احمدی انجام داده است. احمدی که سال‌ها دستیار اول و نورپرداز فیلم‌های سینمایی و سریال‌های متعددی بوده باتجربه و درایت به استقبال کار رفته است. احمدی می‌گوید: نورپردازی مورد علاقه من، نوری است که در فیلم دیده نشود. در نورپردازی به کنتراست توجه می‌کنم. احمدی با اشاره به شرایط کار در روستاهای دورافتاده می‌گوید: ما از قبل در مورد اقامت طولانی در روستا فکر کرده بودیم. تجهیزات و ابزار لازم را با خودمان بردیم و به همین دلیل موقع کار حتی در جنگل‌ها و دره‌ها مشکلی نداشتیم.

در این فیلم صدابرداری بر عهده اشکان سلیمانی‌نژاد و کار گریم را علی پاک و مریم منتظر انجام می‌دهند.

مدیر تولید و عکاس: محمد رضایی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: حسن جعفری، جانشین تولید و مدیر تدارکات: مهدی خلیلی، منشی صحنه: فاطمه پالندی.

دیگر بازیگران: مهدی خلیلی، داریوش شاخی، خدیجه موسوی، صابر حسینی، زهرا امامی، محسن زارع، مینا رحمان‌زاده، ولی‌الله عمرانی و... .

افرادی که در خارج از ایران با این پروژه همکاری داشتند: تصویربردار سوئدی: ترن بیورن tornbion، صدابردار اکراینی: سرگی لاچکو cergey lachko و دستیار تهیه: جواد ساسانی

بازیگران بخش خارج از کشور: مسعود جمالی، مهدی خلیلی و ماریانا چرن جوا

چهره‌پرداز(viktoria Ivanof): ویکتوریا ایوانُف

رعنا علیپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها