یک کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا:

ایران هسته‌ای تهدید به شمار نمی‌آید

یکی از کارشناسان برجسته شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای با بررسی پرونده هسته‌ای ایران تاکید می‌کند که ایران هسته‌ای تهدید به شمار نمی‌آید.
کد خبر: ۳۸۸۰۶۱

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای روابط خارجی آمریکا، "ماتیو فورمن " یکی از کارشناسان برجسته امنیت هسته‌ای در شورای روابط خارجی آمریکا به شمار می‌آید. وی در مقاله‌ای که در پایگاه این شورا نیز منتشر شد به این موضوع پرداخت که آیا ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای واقعا خطرناک است؟

فورمن در این مقاله نوشت: استفاده از نیروی نظامی علیه ایران برای توقف برنامه هسته‌ای این کشور بر اساس برآوردهای اشتباهی بنا نهاده شده است. حامیان استفاده از گزینه نظامی به طور معمول دو ادعا را مطرح می‌کنند.

اولین ادعا آن است که ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای قادر خواهد بود که همسایگان خود را تهدید کند و دومین ادعا آن است که دیگر کشورها مجبور خواهند شد تا در برابر خواسته‌های ایران تسلیم شوند. اما تاریخ نشان می‌دهد که این فرضیات غلط است.

این کارشناس برجسته شورای روابط خارجی آمریکا به شواهد تاریخی در این باره پرداخت و نوشت: نگاهی دقیق به تاریخ دوران هسته‌ای نشان می‌دهد که کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای نه همسایگان خود را تهدید کردند و نه در ترساندن دشمنان خود نیز موفقیتی بدست آورده‌اند. قدرت‌های هسته‌ای نظیر آمریکا و اتحاد شوروی پس از آنکه به تسلیحات هسته‌ای دست یافتند تهدیدات بیشماری را ایجاد کردند اما تسلیحات هسته‌ای پیش‌نیازی برای درگیر شدن در تهدیدات نظامی به شمار نمی‌آید.

به علاوه شواهد زیادی وجود ندارد که کشورهایی که دارای تسلیحات هسته‌ای بودند در تهدیدات خود موفقتر نبوده‌اند به طور مثال تسلیحات هسته‌ای آمریکا هیچ کمکی به این کشور در مجبور کردن کره‌شمالی برای آزادسازی کشتی تحقیقاتی "یو‌اس‌اس " و خدمه آن نکرد. تهدیدات ضمنی هسته‌ای اسرائیل علیه سوریه پیش از جنگ سال 1982 لبنان نیز کارآمد نبود. تهدیدات انگلیس علیه آرژانتین در سال 1982 برای بازگردانده شدن جزایر فالکلند نیز بی نتیجه بود این در حالی بود که بریتانیا دارای تسلیحات اتمی بود.

ماتیو فورمن تاکید کرد: اگر تاریخ به عنوان راهنما به شمار می‌آید بنابراین دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نیز به تقویت ایران در تهدید همسایگان خود منجر نمی‌شود.

این کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا سوال دیگری را مطرح می‌کند. وی این سوال را مطرح می‌کند که آیا ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای در تهدید همسایگان خود موفق‌تر خواهد بود؟

وی به این سوال اینگونه پاسخ می‌دهد: پیشینه تاریخ به این سوال جواب منفی می‌دهد. به طور مثال، در قرن 20 انگلیس به طور موفقیت‌آمیزی توانست آلمان، اتحاد شوروی، یوگوسلاوی، ترکیه و دیگران را تهدید کند حال آنکه در آن دوران و در سال‌های قبل از 1952 انگلیس تسلیحات اتمی نداشت.

انگلیس از زمان دستیابی به تسلیحات اتمی فقط یک تهدید موفقیت آمیز داشت که این تهدید نیز در قالب ائتلاف ناتو علیه صرب‌های بوسنی در سال 1994 بوده است.

فورمن در این مقاله مدعی شده که ممکن است ایران به سمت تسلیحات هسته‌ای پیش رود حال آنکه بنا بر گزارش‌های منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ گونه ردی از اینکه ایران به سمت تسلیحات هسته‌ای پیش رود، مشاهده نشده است و مقامات جمهوری اسلامی نیز بارها و بارها اعلام کرده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای این امر ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها