ایستگاه آرامش

مراقب بهداشت روانتان باشید

شاید تصور کنید کمی اغراق می‌کنیم، اما باور داشته باشید وضعیت روانی هر فرد، جسم او و در نتیجه سلامتی‌اش را رقم می‌زند و زمانی شما می‌توانید از جسمی سالم و پرانرژی بهره‌مند شوید که سلامت روانتان تامین باشد. اما داشتن روانی سالم و آسوده چگونه به دست می‌آید؟ این‌که در برخی اوقات فردی پرانرژی و بشاش هستیم و در پاره‌ای اوقات فردی عبوس و ناراحت چگونه توجیه می‌شود؟ آیا نمی‌شود همیشه روحیه‌ای شاد داشته باشیم؟
کد خبر: ۳۸۶۶۸۶

داشتن احساساتی لذت‌بخش: برای این که از نظر روانی سالم باشیم باید احساساتی لذت‌بخش نسبت به پیرامونمان داشته باشیم. یعنی مفاهیمی همچون دوستی، رفاقت، محبت نسبت به دیگران و شادی در وجودمان موج بزند. این‌که من در محیط کاری خود ابتدا به دنبال دوست و رفیق باشم تا دشمن و بدخواه خیلی می‌تواند در جنس احساساتمان نقش داشته باشد. قطعا در تمامی لحظات زندگی‌مان اتفاقاتی‌ که دلخواهمان است رقم نخواهد خورد، اما داشتن دیدی مثبت می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات کمکمان کند. به عنوان مثال در همان محیط کار قطعا همه آدم‌ها نمی‌توانند با ما دوست باشند، اما باز هم می‌توان دیدی مثبت داشت و موضوع دشمنی این افراد را جدی نگرفت.

کنترل احساس خشم: یکی از مهم‌ترین آفات بهداشت روان خشم و عصبانیت است. پزشکان معتقدند 15 دقیقه عصبانیت در یک روز می‌تواند تا چندین روز استرس و تنش را به ذهن فرد وارد کند و افکارش را تحت تاثیر قرار دهد و به صورت طبیعی بهداشت روان وی را مخدوش کند، به همین علت مدیریت استرس و عصبانیت و پرهیز از خشم تا سرحد امکان می‌تواند در حفظ آرامش تک‌تک ما نقشی محوری ایفا کند.

پرهیز جدی از هرگونه مواد نیروزا و روانگردان: متاسفانه با ورود نسل جدید مواد مخدر، فضا برای برخی سودجویان مهیا شده تا با تغییر جزئی در ترکیب این نوع مواد آنها را برای مصارف عمومی آماده سازند. در ترکیب تمام موادی که با عنوان قرص‌های شادی‌بخش، آمپول‌های نیروزا و کپسول‌های ضدافسردگی ارائه می‌شوند، ردپایی از انواع مواد مخدر یافت می‌شوند و مصرف‌کننده اگرچه در ابتدا با مصرف این نوع ترکیبات دچار نوعی سرخوشی و افزایش نیرو و قوا می‌شود، اما دیری نمی‌گذرد که پیامدهای سوء این نوع ترکیبات ظاهر می‌شوند. قرص‌های ریتالین، کپسول‌های آمفتامین و مت‌آمفتامین از این دسته از ترکیبات هستند.

دکتر شاهد فدائی فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها