صالحی:

بزودی تعدادی از زندانیان ایرانی در عراق آزاد می‌شوند

سرپرست وزارت خارجه کشورمان از آزادی قریب الوقوع تعداد قابل توجهی از زندانیان ایرانی که به دلیل ورود غیرقانونی در زندان‌های عراق به سر می‌برند، خبر داد.
کد خبر: ۳۷۸۳۲۱

علی‌اکبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در مسیر بازگشت از نجف به تهران، پس از انجام سفری دو روزه به عراق و در اولین سفر رسمی دوجانبه پس از انتصاب به این سمت در گفت‌وگویی با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، این سفر را بسیار موفقیت‌آمیز خواند و به سؤالاتی در خصوص گزینه‌های تصدی ریاست سازمان انرژی اتمی در صورتی که وزیر خارجه بشود، جزئیاتی از توافقات صورت گرفته در سفر به عراق، زندانیان ایرانی در زندان‌های عراق، اعضای گروهک تروریستی منافقین، سایت هسته‌ای فردو، گفت‌وگوی ایران و گروه وین و ... پاسخ گفت.

صالحی پیش از این به منظور شرکت در اجلاس شورای وزیران سازمان اکو و همراهی با احمدی‌نژاد به استانبول سفر کرده بود.

علی اکبر صالحی متولد 4 فروردین 1328 و دارای سه فرزند است. وی در سال 1350 کارشناسی خود در رشته فیزیک را از دانشگاه آمریکایی بیروت و در سال 1351 کارشناسی ارشد را در همان رشته و از همان دانشگاه اخذ کرد. وی در سال 1355 دکترای مهندسی (MIT) خود را از آمریکا دریافت کرد.

صالحی مسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی و آشنا به زبان‌های اسپانیولی، ترکی و فرانسوی است.

ریاست دانشگاه صنعتی شریف، معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، رئیس دانشگاه بین‌المللی اسلامی (تهران)، نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در جده، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از جمله فعالیت‌های صالحی 61 ساله است.
وی در تاریخ 22 آذر ماه طی حکمی از سوی محمود احمدی‌نژاد سرپرست وزارت خارجه شد.
و اما گفت‌وگوی فارس با صالحی؛

بعد از 45 سال حضور در کربلا و نجف چه حس و حالی داشتید؟

صالحی که بعد از حدود 45 سال به عراق سفر می‌کرد در بیان حس و حالی که بعد از ورود به کربلای معلی و نجف اشرف و دیدن حرم مطهر امامان علی بن ابیطالب (ع) و حضرت سیدالشهدا و همچنین ابوالفضل العباس به وی دست داد، گفت: این احساسات درونی است و بیان این احساسات امر سهلی نیست، چون ممکن است حمل بر بعضی برداشت‌های خاص شود. همین مقدار بگویم که یک حالت «نوستالژیک» به آدم دست می‌دهد.

وی که متولد کربلاست در این باره افزود: تا سن چهار پنج سالگی در کربلا بودم و از آنجا به کاظمین رفتیم و تا سن هشت سالگی در کاظمین بودم و بعد از آن به همراه پدر و مادرم که هر دو متولد قزوین هستند به ایران بازگشتیم.

سرپرست وزارت خارجه به بیان خاطراتش از هشت سال حضورش در عراق از جمله منزل پدری، مراسم عاشورا و ...پرداخت و گفت: بعد از حدود 45 سال زمانی وارد کوچه‌ای در کربلا شدم که منزل ما در آن جا بود، تغییرات زیادی را مشاهده کردم و برای من جای تأسف داشت که عراق آن دوران که از نظر شهرسازی با کشورهای همجوار خیلی تفاوتی نداشت در حال حاضر با این وضعیت روبروست.

وی با اشاره به اوضاع کنونی شهرهای کربلا، کاظمین و نجف، خاطرنشان کرد: در 50 سال اخیر هیچ تحولی در این شهرها رخ نداده و بافت شهرها فرسوده شده است.

صالحی در عین حال یادآور شد: تغییرات کنونی در عراق و تشکیل حکومت جدید که نشانگر تقارب آرای احزاب متعدد عراقی است، نوید دهنده آیند‌ه روشنی است.

انشاءالله عراق با داشتن توانایی‌های بالقوه، نیروی انسانی لایق و با پشتکار، مواهب طبیعی و سرزمین حاصلخیز و همچنین با همت و اراده ملی در چارچوب استقلال واقعی و خارج از مداخلات خارجی و با خارج شدن نیروهای اجنبی از این کشور بتواند در یک برهه 10 ساله به جایگاه قابل قبولی در عرصه‌های اقتصادی، شهری، اجتماعی، فرهنگی و علمی برسد.

به زودی تعداد قابل توجهی از زندانیان ایرانی در عراق آزاد می‌شوند

سرپرست وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا در دیدار با مسئولان عراقی در مورد آزادی زندانیان ایرانی که به دلیل ورود غیرقانونی به منظور زیارت عتبات عالیات در زندان‌های عراق به سر می‌برند گفت‌وگو کردید؟ خاطرنشان کرد: در این دیدارها در این زمینه گفت‌وگو کردیم. مقامات عراقی اقدامات مؤثری را در این زمینه انجام دادند و به زودی شاهد آزادی تعداد قابل توجهی از زندانیان ایرانی در عراق هستیم.

قول عراقی‌ها برای حل و فصل موضوع منافقین

صالحی در مورد حضور گروهک تروریستی منافقین در عراق هم با بیان اینکه با مسئولان عراقی در این زمینه به تفصیل صحبت کردیم، اظهار داشت: بین مسئولان عراقی این اجماع وجود دارد که براساس قانون اساسی و مصوبات مجلس، این کشور نمی‌تواند جایگاهی برای تروریست‌ها باشد بخصوص تروریست‌هایی که بخواهند از عراق به عنوان مکانی برای انجام اقدامات تروریستی علیه کشورهای همجوار عراق استفاده کنند.

وی افزود: مسئولان عراقی قول دادند به دنبال راه‌هایی خواهند بود که در چارچوب مقررات بین‌المللی و قوانین داخلی عراق و قانون اساسی این کشور، هر چه زودتر موضوع منافقین را حل و فصل کنند.

صالحی ادامه داد: امیدواریم قدم‌های مؤثری در این راستا برداشته شود.
سرپرست وزارت خارجه یادآور شد: اعضای این گروهک که دستشان به خون مردم بیگناه ایران و عراق آغشته نباشد می‌توانند به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند، همانگونه که پیش از این تعدادی از اعضای این گروهک به کشور بازگشتند و زندگی عادی خود را سپری می‌کنند.

گفت‌وگوهای ایران و 1+5 بعد از 20 ژانویه

صالحی در خصوص زمان گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در استانبول با بیان اینکه این گفت‌وگوها بعد از بیستم ژانویه برگزار خواهد شد، به تاریخ دقیقی در این زمینه اشاره‌ای نکرد.

همواره آمادگی خود را برای گفت‌وگو با گروه وین اعلام کرده‌ایم

سرپرست وزارت خارجه در خصوص گفت‌وگوهای ایران و گروه وین (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا، فرانسه و روسیه) نیز اظهار داشت: ما همیشه اعلام کردیم که براساس بیانیه تهران آماده گفت‌وگو با گروه وین هستیم.

وی در عین حال یادآور شد: البته سازمان انرژی اتمی کار خود را پیش می‌برد. ما نزدیک به 40 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد تولید کردیم و امیدواریم در اواخر نیمه اول سال آینده شاهد تزریق اولین مجتمع سوخت 20 درصد ساخت ایران به رآکتور تحقیقاتی تهران باشیم.

صالحی یادآور شد: هر چقدر نسبت به برگزاری گفت‌وگوها تعلل کنند، ما کار خود را پیش می‌بریم و بعد از مدتی بحث تبادل سوخت معنای خودش را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: زمانی قریب به 2 سال پیش تقاضای سوخت کردیم فکر نمی‌کردیم روزی وارد غنی‌سازی 20 درصد بشویم ولی با کاری که کردند باعث شدند توانمندی خود را به رخ جهان بکشانیم، حتی بتوانیم سوخت 20 درصد را تولید کنیم. علی‌رغم اینکه آنها اعلام می‌کردند ایران این توانایی را ندارد، ولی ما نشان دادیم به لطف خدا هر آنچه اراده کنیم قادر به انجام آن خواهیم بود.

سرپرست وزارت خارجه اضافه کرد: ما برای صفحه سوخت کارخانه پیشرفته‌ای را در سایت اصفهان ایجاد کردیم. تحول عظیمی در عرصه تولید میله‌ها و صفحات سوخت ایجاد شد و ما با تکمیل این کارخانه در اصفهان جزو معدود کشورهایی هستیم که هم میله سوخت و هم صفحه سوخت را تولید می‌کنیم؛ در واقع رفتار غرب باعث شد به اینجا برسیم.

صالحی اضافه کرد: آنچه ما می‌گوییم براساس حقیقت و واقعیت است؛ نه غلوی در کار ما است و نه ریاکاری. آنها هستند که نمی‌خواهند باور کنند ایران هیچ نیتی جز تحصیل فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز ندارد.

جزییات را مهمان‌پرست خواهد گفت

وی درباره نمایندگان کشورهایی که قرار است از تأسیسات هسته‌ای ایران در تاریخ 15 و 16 ژانویه بازدید کنند، گفت: ما عمدتاً از سازمان‌ها و تشکل‌های بین‌المللی برای این منظور دعوت می‌کنیم و جزئیات آن را انشاءالله سخنگوی وزارت خارجه به صورت رسمی بعداً اعلام خواهد کرد.

کار در فردو به خوبی به پیش می‌رود

سرپرست وزارت خارجه درباره سایت فردو نیز گفت: خوشبختانه کار فردو به خوبی به پیش می‌رود. ما در صنعت هسته‌ای کشور از یکی دو سال پیش براساس یک برنامه‌ریزی دقیق صنعتی کارها را به پیش می‌بریم. مراحل تحقیق، توسعه، پایلوت، نمونه‌سازی و زنجیره‌های شاهد و تمام این مراحل را طی می‌کنیم تا به تولید صنعتی برسیم.

وی یادآور شد: این کار قبلاً به دلیل شرایطی که داشتیم به این صورت انجام نمی‌گرفت، ولی الان از همه این مراحل عبور کردیم.

از همکاری با روس‌ها در زمینه رادیو داروها چه خبر؟

صالحی درباره همکاری ایران و روسیه در زمینه رادیوداروها نیز اظهار داشت: روس‌ها اعلام آمادگی کردند که در خصوص ارسال رادیو دارو با ما همکاری کنند. ما اقداماتی انجام دادیم که به مرحله LC (باز کردن خط اعتباری) نیز رسیده است. جزئیات بیشتر را می‌توانید از آقای احمدیان سؤال کنید.

زمان جشن منوط به تصمیم مسئولان ارشد نظام است

وی در خصوص برگزاری جشن اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری در اواخر بهمن‌ ماه و برخی اخبار مطرح شده مبنی بر تأخیر در برگزاری این جشن با ابراز امیدواری نسبت به اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه برق کشور در اواخر بهمن ماه، یادآور شد: البته ممکن است یک هفته زودتر یا دیرتر این کار صورت گیرد چون باید فرآیندی طی شود و ممکن است سریع طی شود یا مدتی به طول بینجامد.

سرپرست وزارت خارجه افزود: اینکه چه زمانی جشن برگزار شود، منوط به تصمیم گیری مسئولان ارشد نظام است. با توجه به جشن ملی فناوری هسته‌ای که در 20 فروردین برگزار می‌شود، شاید یک پیشنهاد باشد که این جشن را به 20 فروردین انتقال دهیم.

صالحی در توضیح بیشتر گفت: یعنی نیروگاه در اواخر بهمن به شبکه وصل شود و جشن در 20 فروردین برگزار شود که البته این یک پیشنهاد است و هنوز قطعیت ندارد.

چه کسی رئیس سازمان انرژی اتمی می‌شود؟

از صالحی درباره ریاست سازمان انرژی اتمی در صورتی که وی به عنوان وزیر خارجه منصوب شود و گزینه‌های مطرح برای تصدی این پست یعنی «آقامیری، سلطانیه، احمدیان و قنادی» سؤال شد که وی گفت: اینها همه شایعات است. اینکه چه کسی رئیس سازمان خواهد شد، اگر مقرر شد من به وزارت خارجه بروم، هیچ کس جز آقای دکتر احمدی‌نژاد نمی‌داند.

وی افزود: همین مقدار اکتفا می‌کنم که آقای احمدی‌نژاد بزرگواری کردند و با قائم مقامی آقای دکتر احمدیان در زمانی که بنده سرپرست وزارت خارجه هستم موافقت کردند، ولی ریاست سازمان منوط به نظر آقای احمدی‌نژاد است و ایشان حداقل به من اسمی را اعلام نکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها