افزایش بیابان در استان ایلام

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام گفت: در صورت عدم کنترل و پیشگیری به موقع مناطق بیایانی استان ایلام گسترش می یابند.
کد خبر: ۳۶۸۴۹۰

عبدالرضا بازدار در گفت و گو با مهر در ایلام اظهار داشت: این هشدار برای استانی داده می شود که در مجموع حدود 87 درصد مساحت آن را جنگل و مرتع و عرصه های طبیعی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: استان ایلام در مجموع دارای دو میلیون مترمربع وسعت است که ‎ 1.7میلیون هکتار آن را عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع تشکیل می دهد.

وی بیان داشت: در حال حاضر 140 هزار هکتار از عرصه های طبیعی این استان واقع در شهرستان دهلران تحت تاثیر فرسایش بادی و تبدیل شدن به بیابان قرار دارد ، منطقه ای که در آن، چند روستا شامل یک هزار و 350 باب منزل مسکونی ، 26 هزار هکتار اراضی زراعی، بیش از 100هزار هکتار منابع زیست محیطی و 125 کیلومتر راه ارتباطی واقع شده است.

بازدار گفت: اگر این روند بسرعت کنترل نشود، بیابان حتی شهر دهلران و شهرستان های مهران و آبدانان را نیز خواهد بلعید و این امر تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراوانی همچون تشدید فقر، بیکاری و مهاجرت را به همراه خواهد آورد.

این مسئول بیان داشت: در حالی که فرسایش خاک در ایلام باعث از بین رفتن سالانه ‎ 47میلیون تن خاک حاصلخیز و به تبع آن مراتع و جنگل های موجود در آن می‌شود، وقوع هر ساله سیل نیز بیش از ‎ 20تن خاک در هر هکتار از اراضی و مراتع این استان را با خود می برد.

وی مهمترین علت گسترش بیان در ایلام را را تخریب پوشش گیاهی ناشی از چرای بی‌رویه دام، فرسایش خاک، تعادل نداشتن دام با مرتع و جنگل و وضعیت پستی و بلندی (توپوگرافی) محیط طبیعی استان برشمرد.

وی اظهار داشت: بیش از نیمی مناطق بیایانی ایلام به کانون بحران تبدیل شده است که اگر کنترل نشود، به زایش پدیده بیابان در این استان منجر می شود.

بازدار خسارات سالانه ناشی از بیابان زایی در استان ایلام را بیش از 19 میلیارد ریال و اعتبار تخصیصی سفر هیئت دولت به عملیات بیابان زدایی را دو میلیارد ریال عنوان کرد و اظهارداشت: با این میزان اعتبار فقط یک هزار هکتار از اراضی بیابانی واقع در مناطق بحرانی شهرستان دهلران نهال کاری شده است.

این مسئول یادآور شد: کنترل و مدیریت چرا، نهال کاری با گونه های مقاوم، اصلاح و احیای مراتع، اعمال سیستم های چرایی در طرح های مرتعداری و احداث بادشکن بین مزارع را از جمله راهکارهای مقابله با پدیده بیابان زایی در استان است که برای رفع و پیشگیری از فرسایش بی رویه خاک برنامه‌های مختلفی تدوین شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها