بعد از 8 سال

کلاهبردار فراری دستگیر شد

کلاهبرداری که 8 سال است از شهروندان کلاهبرداری توسط پلیس آگاهی دستگیر شد.
کد خبر: ۳۳۸۹۹۱

به گزارش فارس،‌ عصر 29 آبان سال 87 پرونده‌ای با موضوع کلاهبرداری حسب اعلام شکایت خانمی 38 ساله به استناد دستور بازپرس شعبه 2 دادسرای ناحیه 4 تهران جهت رسیدگی تخصصی به پایگاه چهارم پلیس آگاهی ارجاع شد.

مالباخته در تحقیقات انجام شده، مدعی شد شخصی با معرفی خود به نام علی گلرود یکی از واحدهای مسکونی‌ام را به عنوان دفتر محل کارش تحت عنوان شرکت واردات و صادرات خوراک دام و طیور ماکیان اجاره کرده است.چند ماه بعد به بهانه سرمایه‌گذاری در این شرکت و با ترفندها و روش‌های متقلبانه مبلغ 10میلیون تومان از من گرفت اما روز بعد متوجه شدم او منزلم را تخلیه و متواری شده است. همچنین مشخص شد یک فقره چک که فرد متواری به مبلغ 2 میلیون تومان به مالباخته داده جعلی است.

در ادامه رسیدگی به پرونده مشخص شد متهم از عناوین و هویت جعلی خود شرکتی کاغذی تأسیس کرده و با استفاده از هویت جعلی و ارائه مدارک این شرکت کاغذی به بانک اقدام به اخذ دسته چک کرده است.

در تاریخ 20 مرداد سال گذشته پرونده دیگری با موضوع مشابه بر اساس اعلام شکایت خانمی 39 ساله با دستور بازپرس شعبه 2 دادسرای ناحیه 4 تهران به پایگاه مذکور ارجاع شد.

مالباخته دوم در شکایت خود مدعی شد از طریق یکی از همکاران سابقم در شرکت سرمایه‌گذاری جهت مشارکت در معاملات صرافی و خرید و فروش دلار، یورو و... با فردی که خود را علیرضا گلرود و مهندس عمران معرفی کرده بود آشنا شدم.متهم پس از مدتی به طرق مختلف اعتمادم را جلب کرد، سپس در یک مرحله مبلغ 42 هزار دلار از من دریافت و در قبال آن یک فقره چک بانکی به مبلغ 40 میلیون تومان به من داد که با مراجعه به بانک متوجه شدم پولی در حسابش نیست و متواری شده است.

با توجه به اینکه در هر 2 پرونده فرد کلاهبردار با یک هویت جعلی خود را به شکات معرفی و مرتکب جرم شده بود، با هماهنگی مراجع قضایی پرونده دوم ضمیمه پرونده اول شد و به صورت موازی تحت رسیدگی قرار گرفت.

کارآگاهان پایگاه چهارم، عکس متهم را تکثیر و با هماهنگی‌های همه جانبه به بانک‌های سراسر کشور ارسال کردند تا چنانچه وی برای هر نوع خدمات بانکی مراجعه کرد ممانعت و مراتب را اعلام کنند.

در نتایج اعلامی از سوی تعدادی از بانک‌ها مشخص شد متهم تحت تعقیب با اسامی جعلی علیرضا گلرود، سعید باقرنژاد، علی گلرد و مهرداد حامیان به روش‌های مختلف و با ترفندهای متفاوت از اکثر افرادی که با وی در تماس بوده‌اند کلاهبرداری کرده است.

پس از مدتی یکی از شهروندان تهرانی با مشاهده عکس متهم در یکی از بانک‌ها، به پایگاه چهارم مراجعه کرد و گفت: متهم را کاملاً می‌شناسد، از اقدامات مجرمانه‌اش آگاه و هویت اصلی وی علیرضا است.

با شناسایی هویت واقعی متهم تحقیقات پلیسی وارد مرحله دیگری شد. با این اطلاعات و در بررسی‌های انجام شده مشخص شد متهم با توسل به روش‌های متقلبانه، با همکاری یکی از شرکت‌های خودرو سازی قصد دریافت مبلغ 200 میلیارد ریال وام بانکی از یکی از بانک‌های خصوصی دارد.

مراتب به مسئولان و مدیران شرکت و بانک مربوطه اعلام شد. جلسات متعددی نیز در این خصوص برگزار شد. متهم با استفاده از شیوه‌های متقلبانه با جعل سند ملکی یک برج در شهر اصفهان، این سند جعلی را به عنوان وثیقه وام خود به بانک سپرده بود.

پس از جمع‌بندی اطلاعات و شناسایی دقیق مخفیگاه متهم در شهرستان همدان، نیابت قضایی اخذ و اکیپی از کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی به آن شهرستان عزیمت و پس از هماهنگی‌های لازم قضایی و انتظامی در همدان، موفق شدند در تاریخ 10 تیر امسال طی عملیاتی هوشمندانه متهم را به صورت کاملاً غافلگیرانه دستگیر و به تهران منتقل کردند.

در بازجویی‌های اولیه متهم صراحتاً اعتراف کرد که مدت 8 سال است با همدستی افرادی دیگر اقدام به کلاهبرداری می‌کند.

تاکنون حدود 150 نفر از مالباختگان شناسایی و با جمع‌بندی دقیق مشخص شد که اقدام به کلاهبرداری از آنان به مبلغ پانزده میلیارد تومان کرده است.

این متهم اعتراف کرد: در خصوص سرمایه‌گذاری در مورد تولید و تأمین قطعات خودرو از کارشناسان مربوطه در این زمینه و در مورد سرمایه‌گذاری در امر تأسیس کارخانه قند نیز از کارشناس مربوطه استفاده می‌کردم و بدین ترتیب در هر یک از موارد کلاهبرداری از یک تیم تخصصی در همان زمینه به عنوان همدست استفاده می‌کردم.

بانک‌ها در احراز هویت مشتریان خود دقت کنند

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ به خبرنگار فارس گفت: اگر برخی موفق می‌شوند با هویت جعلی اقدام به تأسیس یک شرکت کاغذی کنند، یا با مدارک همین شرکت کاغذی از بانک دسته چک یا وام کلان دریافت کنند یا اگر این افراد می‌توانند از مردم به راحتی کلاهبرداری‌های میلیونی یا میلیاردی کنند و... همه و همه به خاطر یکسری سهل‌انگاری در بررسی اصالت هویت و مدارکی است که فرد کلاهبردار ارائه می‌کند.این بدان معناست که افراد حقیقی یا سازمان‌های خصوصی و دولتی با سهل انگاری‌های خود موجبات موفقیت این افراد را در امر کلاهبرداری فراهم می‌کنند. یعنی در بسیاری از پرونده‌های کلاهبرداری سهم اشتباه و عجله و ساده‌انگاری مالباخته بسیار برجسته‌تر از زیرکی کلاهبردار است و در واقع کلاهبرداران از اشتباهات و نقاط ضعف افراد حقیقی و حقوقی نهایت استفاده را می‌برند.

وی گفت: با نگاهی به این‌گونه پرونده‌ها می‌توان دید همان افرادی که در دادن دسته چک‌های صد برگی به متهم به ظاهر با دلایل جذب مشتری‌های خاص و تشکیل پرونده با مدارک شرکت کاغذی خود را مبری از این کلاهبرداری‌ها می‌دانند؛ همین افراد در مواقع پیگیری پرونده کلاهبرداری کمترین همکاری را با پلیس یا مقام قضایی دارند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ افزود: اگر از سوی مسئولان نظارتی سازمان‌های مالی و اعتباری، این افراد مورد بررسی دقیق قرار گیرند این افراد کسانی هستند که در پرداخت وام‌های اندک یک، دو، سه، یا پنج میلیونی به اقشار ضعیف و حقوق بگیر مانع تراشی می‌کنند.

سرهنگ محمدیان گفت: با توجه به اینکه متهم به مدت 8 سال است که به کلاهبرداری در تهران و بسیاری از استان‌ها مشغول است و احتمال کلاهبرداری‌های بسیار از دیگران وجود دارد بازپرس پرونده با انتشار عکس بدون پوشش وی در جراید موافقت کرده، لذا از شهروندان تهرانی و تمامی شهرستان‌هایی که متهم از آنان کلاهبرداری کرده دعوت می‌شود جهت پیگیری پروند با در دست داشتن مدارک لازم به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در ضلع شمالی پل سید خندان یا شعبه دوم بازپرسی دادسرای ناحیه 4 تهران رسالت مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها