با محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در امور برق

قیمت برق را طوری افزایش می‌دهیم که به مردم فشار وارد نشود

برق به عنوان یک حامل اساسی انرژی در فرآیند توسعه کشورها نقش اساسی و ارزنده‌ای دارد و بسترهای لازم را برای رشد و توسعه همه‌جانبه فراهم می‌سازد. انرژی برق به دلیل پاک بودن، سهولت مصرف و امکان تبدیل به انواع انرژی‌های دیگر از مطلوبیت بالا و منحصر به فردی برخوردار است. صنعت برق در ایران نیز بویژه در سال‌های اخیر درصدد رشد بوده و پی‌ریزی بازارهای فروش، ورود بخش خصوصی به عرصه تولید، فضای رقابتی، جلوگیری از هدرروی و در حال حاضر اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در حوزه برق می‌تواند از اقدامات برجسته در حوزه انرژی پاک و مطلوب برق باشد. اما تولید برق پایدار، رعایت استانداردها و عرضه بهینه برق از جمله نکاتی است که در خور توجه بیشتر این صنعت زیربنایی است. در حال حاضر در کشور ما رشد مصرف برق مانند سایر انرژی‌ها رو به فزونی است و همواره روند نگران‌کننده‌ای در کشور بویژه در تابستان داشته است. به گفته محمد بهزاد، معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو 30 درصد برق مصرفی خانگی توسط دهک برخوردار دهم مصرف می‌شود. بهزاد می‌گوید چنانچه روند مصرف در این دهک‌های پرمصرف پایین نیاید ناگزیر به اعمال جریمه‌­های سنگین و حتی قطع برق خواهیم شد. آنچه در پی می‌آید گفتگوی «جام‌جم» با محمد بهزاد در زمینه‌های مختلف صنعت برق است.
کد خبر: ۳۳۸۳۵۸

برای تعیین قیمت برق بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ یک بار از افزایش 2 برابری خبر دادید و یک بار از افزایش 5 برابری گفته شده است.

همان‌طور که شما هم اشاره کردید در واقع پیشنهاد ما در هیات دولت از نظر نرخ، ارائه شده ولی هنوز تصویب نشده یعنی روی میز دولت در حال بررسی است. با توجه به این‌که قرار شده در نیمه دوم اجرایی و عملیاتی شود تا آن موقع معلوم می‌شود. ولی فعلا در 6 ماه اول نرخ تغییر نخواهد کرد.

درست است،‌ اما شما نمی‌خواهید بگویید چه برنامه‌ای را مطرح کردید؟ چند گزینه داده‌اید؟

چه تاثیری دارد که ما این حرف را بزنیم. وقتی که سناریو داده‌ایم باید ببینیم دولت چه تصمیمی می‌گیرد.

خب، مردم دارند مصرف خود را مدیریت می‌کنند اگر سناریو مشخص شود شاید تاثیر داشته باشد.

این نکته خوب است. در واقع ما طوری برنامه داریم که وقتی تصویب شود برای مشترکانی که مصرف خود را رعایت می‌کنند و زیر الگوی مصرف هستند و صرفه‌جویی لازم را انجام می‌دهند هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. قیمت برایشان خیلی آرام افزایش پیدا می‌کند، ولی بیشتر مشکلات ما الان در دهک‌های 8، 9، 10 و بویژه دهک دهم است. چون مجموع مصرف برق در 5 دهک اول می‌شود 5‌/‌24 درصد مصرف. در حالی که دهک دهم به تنهایی 30درصد برق را مصرف می‌کند،‌ لذا از تابستان (از 15 تیر)‌ 2 کار را انجام می‌دهیم. یکی این که به کسانی که در دهک بالا و دارای مصرف بالا هستند جریمه‌هایی اعمال می‌شود که این جریمه‌‌ها برای مصارف بسیار بالاست. حتی بعضی از اینها تا صد درصد جریمه می‌شوند که مصارف برق‌شان را کاهش دهند، ولی در عین حال از قیمت تمام شده که مجلس تصویب کرده (83 تومان و دو ریال)‌ تجاوز نخواهد کرد. بنابراین از 15تیر روی دهک‌های 8، 9 و 10 این برنامه را داریم.

در بخش خانگی یا همه بخش‌ها؟

این جریمه‌ها در بخش خانگی است و در بخش‌های دولتی قرار شده با قیمت تمام شده صورتحساب‌ صادر کنیم. قرار شده دولتی‌ها براساس 83 تومان و 2 ریال حساب‌هایشان را پرداخت کنند. در مورد مصارف تجاری الان میانگین تجاری‌ها حدود 50 تومان است که 65 تومان خواهد شد یعنی 30 درصد به آن اضافه خواهد شد. اداری‌ها کلا 83 تومان و 2 ریال می‌شود. چون خیلی از مصارف ما در طول روز مربوط به اداره‌هاست. در مورد مصارف خانگی دهک‌های بالا از 15 تیر به این شکل جریمه می‌شوند.

الان قیمت تمام شده برق بیش از چیزی است که در قانون بودجه مصوب شده، درست است؟ کلا هزینه تمام شده تولید برق چقدر است؟

برقی که تولید می‌کنیم دو مولفه دارد. یکی خود برق است که شامل تولید انرژی است یعنی تبدیل انرژی که سوخت را به برق تبدیل می‌کند، دیگری انتقال و توزیع انرژی و فروش برق است که اینها می‌شود خود برق. بحث دیگر مولفه‌های سوخت آن است. این که برق چقدر تمام می‌شود بستگی به این دارد که مترمکعب گاز را برای نیروگاه چقدر محاسبه کنند. خود برق برای ما حدود 50 تومان تمام می‌شود و حدود 2/32 تومان پول سوخت را در نظر می‌گیریم (در قیمت آزادشده)‌ که شده 83 تومان و 2 ریال. ولی چیزی که ما از مردم می‌گیریم چه خانگی، اداری و تجاری به طور متوسط در کل 16 تومان و 5 ریال است که بسیار ارزان است. در نقاط گرمسیر کیلوواتی 5 تومان و در نقاط عادی کیلوواتی 16 تومان و 5 ریال. متوسط اینها می‌شود 12 تومان و 9 ریال در مورد خانگی.

وقتی قانون یارانه‌ها اجرا شود کلا این یارانه حتی از بخش تولید هم حذف می‌شود؟

باید دید دولت چقدر از اینها را تصویب می‌کند. یک گزینه‌ای که پیشنهاد کردیم این است که 16 تومان و 5 ریال تبدیل به عدد دیگر می‌شود. دو سه حالت داریم، بستگی به این دارد که دولت کدامش را تصویب کند، ولی روش ما به گونه‌ای نیست که به مردم فشار وارد شود.

در این صورت دوباره که باید یارانه بدهید.

یارانه در بودجه امسال 3 هزار و دویست میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

آیا کفایت می‌کند که فقط این را در بخش برق اعمال کنید؟

بله،‌اگر امسال سوخت را برای برق گران نکنند کفایت می‌کند. اگر سوخت را همین 49 ریال که الان حساب می‌کنند اعمال کنند برای هر کیلووات می‌شود 15 ریال. این 16 تومان و 5 ریال که می‌گیریم عملا 15 تومان آن را ما برمی‌داریم و 15 ریال را سوخت.

اگر گازوئیل و گاز گران شوند چقدر به قیمت اضافه می‌شود؟

زیاد تغییر نمی‌کند.

آن را هم می‌خواهند به قیمت آزاد به شما بفروشند؟

بله. البته ما گفتیم همه را به قیمت سوخت گاز به ما بدهید. به هر صورت اگر در سال جاری سوخت را یارانه‌‌ای حساب کنند واقعا می‌شود با 30 تومان و 9 ریال مساله را حل کرد، اما اگر سوخت را به قیمت 90 تومان به ما بدهند، هر کیلو وات هر سوخت با سوخت گازوئیل و مازوت 40 تومان برای ما تمام می‌شود. پس اگر برق ما هم 2/3 4 تومان حساب شود همان 83 تومان و 2 ریال خواهد شد.

این را که نمی‌شود از مردم گرفت. باید با شیب ملایمی اجرا شود. بنابراین ما منتظر آن بسته سیاستی‌ای هستیم که به دولت دادیم. منتظر هستیم تصویب شود که بگویند قیمت تمام‌شده شما در برق و سوخت چقدر خواهد بود، قیمتی که از مردم می‌گیرید چقدر است و یارانه‌ای که به شما می‌دهیم چقدر است.

سیاست تشویقی هم دارید؟

بله، یک مساله داخلی است که ما گفتیم در هر استانی در بخش خانگی صد مشترک را تشویق می‌کنیم و در عیدفطر 3 هزار مشترک در کل کشور را تشویق خواهیم کرد و جایزه خواهیم داد. شرایط این خیلی ساده است. گفته‌ایم باید زیر الگوی مصرف، مصرف کنید.

الان رقم الگوی مصرف چند است؟

200 کیلووات ساعت در ماه برای ماه‌های معمولی و 300کیلووات ساعت برای ماه‌های تابستان در مناطق عادی مثل تهران و... در مناطق گرم این اعداد بالاتر است.

در بسته سیاستی که به دولت پیشنهاد کردید قیمت برق در مناطق گرم هم با همین قیمت محاسبه خواهد شد؟

تغییر نکردن اعداد آنها مشخص است. در یک شهر ممکن است الگوی مصرف 1200 کیلو وات ساعت باشد. حتی ما الگوی مصرف تا 3000 کیلووات ساعت در مناطق بسیار گرم داریم که منطقه گرم یک محسوب می‌شود. مثل اهواز. آنها را فعلا دست نزدیم اما طرح تشویقی مخصوص کسانی است که: 1 ـ اگر بالای الگوی مصرف باشند و مصارفشان را زیر الگوی مصرف بیاورند. 2 ـ اگر زیر الگوی مصرف باشند 10درصد مصارفشان را کم کنند و در پرداخت بموقع صورتحساب خود خوش حساب باشند. ما تعدادی از اینها را انتخاب می‌کنیم. در هر استان به قید قرعه 100 خانواده را انتخاب می‌کنیم که در کل کشور می‌شود 3000 مشترک. به هرکدام تا سقف 500 هزار تومان یخچال یا سایر وسایل خانگی ساخت داخل با برچسب A یا B اهدا می‌کنیم. به ازای مشترکین بسیار پر مصرف که باید جریمه شوند تقریبا همان اعداد را به اینهایی می‌دهیم که مصرفشان را پایین می‌آورند.

افزایش نرخ برق با هدفمندی یارانه‌های یک ساله است یا 5 ساله؟

یک برنامه 5 ساله پیشنهاد شده است نه یک ساله. فقط تا پایان امسال پیشنهاد شده.

پیشنهاد دادیم برای مصرف‌کنندگانی که زیر الگوی مصرف هستند اختلاف قیمت خیلی کم باشد، اما آنهایی که در شیب تند مصرف و در دهک‌های بالا هستند قیمت‌شان بشدت گران و حتی به قیمت برق بادی محاسبه خواهد شد.

وضعیت برق تابستان امسال با توجه به بارندگی‌ها چطور خواهد بود؟‌

ما الان از نظر درجه حرارت هوا در مردادماه سال 88 هستیم یعنی اقلیم 2 ماه جلو آمده است. پیک ما در روز‌های اخیر 38 هزار و 607 مگاوات بوده که این مصرف را در مرداد سال 88 داشتیم. این نشان می‌دهد هوا بشدت گرم است و وسایل سردکننده (علی‌رغم خواهشی که ما داشتیم و خیلی‌‌ها رعایت کردند و بعضی رعایت نکردند)‌ مورد مصرف قرار گرفته است. ما از مردم خواهش می‌کنیم برای پایداری برق خودشان تا می‌توانند کمتر از کولرهای گازی استفاده کنند و از کولرهای آبی استفاده کنند. در ساعاتی که حقیقتا نیاز است استفاده کنند که بتوانیم به کمک همدیگر تابستان را با پایداری خوبی پیش ببریم. ضمن این که عرض کردم الان در روزهای پیک به سر می‌بریم در کشور شرایط مردادماه را در شبکه برق کشور پیدا کرده‌ایم.

اگر این روند پیش رود چه اتفاقی می‌افتد؟

فکر می‌کنم هر دستگاه خنک‌کننده‌ای که باید اضافه شود وارد سیستم شده، اما خواهش ما این است که مصرف را کاهش دهند. مشکلی که ما داریم این است که نیروگاه‌ها در طول روز تولیدشان کمتر می‌شود. ما شب آخر خرداد حساب کردیم خروجی واحدهای نیروگاهی ما نزدیک 824 مگاوات در طول روز کمتر از شب بود. یعنی شب مصرف پایین می‌آید و تولید بالا می‌رود. روز مصرف بالا می‌رود و تولید کم می‌شود و یک فشار گاز انبری به سیستم می‌آید. در شرایط تولید و مصرف بالا (Full load) هستیم. محاسبات ما نشان می‌دهد در برق منطقه‌ای تهران مصرف برق 18 درصد بیش از سال قبل همین موقع بوده است.

زیبا اسماعیلی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها