رئیس قوه قضاییه:

دستگاه قضایی توهین به نهادهای قانونی را پیگیری می‌کند

رئیس قوه قضاییه با انتقاد از برخی تیترهایی که در روزهای اخیر از سوی بعضی از روزنامه‌ها در انتقاد از مجلس زده شد، گفت: این موضوع واقعا جای تأسف دارد و البته از لحاظ حقوقی این موضوع را پیگیری می‌کنیم، چرا ‌که دستگاه قضایی توهین به نهادهای قانونی را به هیچ وجه نمی‌پذیرد .
کد خبر: ۳۳۶۵۴۲

به گزارش فارس، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در گفتگوی تلویزیونی که به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه انجام داد، درخصوص مباحث پیش‌آمده درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص دانشگاه آزاد و صدور دستور توقف این مصوبه توسط شعبه 29 دادگاه عمومی مجتمع قضایی شهید بهشتی و سپس لغو این حکم از سوی رئیس قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه حق ورود به دایره وظایف و اختیارات شوراهای انقلاب فرهنگی را ندارد و حرف شورای عالی انقلاب فرهنگی در حیطه وظایفش حاکم ‌و نافذ است و دادگاه حق ندارد اجرای اساسنامه را نسبت به آن موارد متوقف کند.

آملی‌لاریجانی با اشاره به جوسازی برخی رسانه‌ها در خصوص حکم شعبه 29 درخصوص توقف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این مورد اصلا حکمی به نفع دانشگاه آزاد صادر نشده بود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث بعد از انتخابات گفت: کسانی که خلاف امنیت کشور کار می‌کنند، حتما بدانند که برخورد دستگاه قضایی قاطع است و فتنه‌گران نیز به خاطر جرایمی که مرتکب شدند حتما به مجازات خواهند رسید‌ و این توقعی است که مردم از ما دارند.

وی افزود:‌ در کل ارزیابی بنده این است که این قوه در ماجراهای بعد از انتخابات کوتاهی نکرده است؛ ‌البته ممکن است حکم اشتباهی نیز صادر شده باشد، اما در کل کار قوه قضاییه قابل دفاع است‌.

وی با بیان این‌که برخی از هر دو طرف توقعات نابجایی از بنده داشتند، گفت: برخی که تندرو هستند تقاضای تعجیل در اعدام داشتند و می‌گفتند که قوه قضاییه چرا کاهلی می‌کند، اما ما هیچ کاهلی نکردیم، چرا که اعدام پروسه‌‌ خاصی دارد و باید شرایط آن وجود داشته باشد و این‌گونه نیست که هرکس در خیابان دستگیر شد حتی اگر علیه انقلاب شعار داده باشد، اعدام شود.

لاریجانی با تأکید بر این‌که در احکام قضات دخالتی ندارد، تصریح کرد: در بحث اعدام‌ها تصور عمومی این است که بنده احکام اعدام‌ها را امضا می‌کنم، در حالی که این چنین نیست و احکام اعدام‌ها ‌در دادگاه‌ها توسط قضات صادر می‌شود و دفتر بنده دادگاه نیست و بنده نیز قاضی نیستم.

وی با اشاره به رسیدگی به پرونده کهریزک و کوی دانشگاه اعلام کرد که 9 جلسه از دادگاه‌های کهریزک برگزار شده و رای آن در روزهای آینده صادر خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از این گفتگوی زنده ‌تلویزیونی به بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگر رئیس قوه قضاییه و رئیس قوه مجریه در کار خود عازم و جازم باشند، بساط فساد جمع می‌شود، اما احساس می‌کنم به هر دلیلی این عزم در برخی موارد تضعیف شده است. وی با بیان این‌که از روند مبارزه با مفاسد اقتصادی کاملا راضی هستیم، افزود: متاسفانه کسانی که دارای قدرت اقتصادی و سیاسی هستند، موانعی را ایجاد می‌کنند.

وی به خانواده‌هایی که ثروت‌های بادآورده را مشاهده می‌کنند، توصیه کرد مراقب این ثروت‌ها باشند، چرا ‌که امکان دارد اسامی ‌مفسدان اقتصادی به شکل وسیعی منتشر شود و به مردم اعلام شود که این افراد با ‌اموال مردم چه کرده‌اند.

نباید به بهانه کار فرهنگی مقابله با بدحجابی را کنار گذاشت

آملی‌لاریجانی درباره مباحث پیش آمده پیرامون موضوع حجاب و عفاف نیز گفت: حجاب از لحاظ دینی یک ضرورت است و به لحاظ قانونی، بی‌حجابی جرم محسوب می‌شود. وی متذکر شد: نیروی انتظامی، ضابط قوه قضاییه است و موظف است با جرم مشهود برخورد کند و حق تخلف از قانون را ندارد. وی گفت که گوشمان بدهکار بعضی حرف‌ها نیست و قوه قضاییه مسوول عمل به قانون است و نیروی انتظامی نیز موظف است و اگر تخلف کند ممکن است قوه قضاییه آن تخلف را پیگیری کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها