طرح دیروز نمایندگان در تقابل با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است

مصوبه بحث‌برانگیز مجلس

مجلس شورای اسلامی دیروز با تصویب کلیات و جزئیات طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی، با وقف اموال مراکز آموزش عالی غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی موافقت کرد. پیش از این شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را گذرانده بود که براساس آن علاوه بر تغییر ریاست دانشگاه آزاد، هیات امنای جدیدی برای این دانشگاه درنظر گرفته بود. طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی در مجلس دیروز واکنش مخالفان زیادی را درپی داشت، هرچند موافقان این طرح نیز آنقدر زیاد بودند که طرح در نهایت تصویب شد. مخالفان این طرح از جمله الیاس نادران و علیرضا زاکانی، نمایندگان تهران و همچنین کریم شهرزاد، نماینده اصفهان تاکید داشتند این طرح با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مغایرت دارد.
کد خبر: ۳۳۵۹۲۷

اما موافقان این طرح از جمله علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری، سید حسن نقوی حسینی نماینده ورامین و سید مصطفی ذوالقدر نماینده بندرعباس این طرح را در جهت اجرای اصل 44 قانون اساسی و روند خصوصی‌سازی دانستند و آن را موجب تقویت جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی عنوان می‌کردند.

پس از اظهارات مخالفان و موافقان و تذکرات فراوان نمایندگان به رئیس مجلس، نمایندگان با 134 رای موافق، 72 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر به کلیات طرح حمایت از تاسیس و تقویت مراکز آموزش عالی غیردولتی رای مثبت دادند.

همچنین در بررسی جزئیات این طرح که به تصویب نمایندگان مجلس رسید، با وقف عام اموال موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی موافقت شد. براساس ماده دیگر این طرح، مجلس مقرر کرد اساسنامه اولیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی که فعالیت خود را با آن آغاز کرده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است همچنان معتبر باشد و هرگونه تغییر در آن با پیشنهاد هیات موسس و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت خواهد گرفت و همه مصوبات وضع شده مغایر با این تبصره لغو می‌شود.

همچنین با تصویب نمایندگان، میزان شهریه در هر دانشگاه یا مراکز آموزش عالی متناسب با حداقل استانداردها و کیفیت آموزش در آموزش عالی کشور که مورد تایید وزارت علوم و بهداشت است، تعیین شد.

مخالفان چه گفتند؟

الیاس نادران به عنوان اولین مخالف این طرح تاکید کرد: به مصلحت مجلس نیست که در تعارضات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات موسس دانشگاه آزاد وارد شود. وی با بیان این‌که به‌دلیل عدم نظارت جدی و اثرگذار از سوی نهادهای حکومتی، فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف این دانشگاه به حوزه سیاسی سرایت کرده که بخشی از منابع این دانشگاه صرف هزینه‌های تبلیغاتی به‌نفع یک کاندیدای خاص شده است.

نادران خاطرنشان کرد: براساس این طرح اختیارات تغییر اساسنامه به جمعی محدود داده و زمینه برای تداوم وضعیت مدیریت فعلی مهیا می‌شود، لذا تصویب این طرح به مصلحت مجلس نیست و در تعارض با نظرات شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود.

کریم شهرزاد، نماینده اصفهان نیز در مخالفت با این طرح آن را به معنای دور زدن شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت:‌ این مساله شبیه همان چیزی است که اسم کسی از صندوق در نیاید و بگوید که تقلب شده و باید در جای دیگری این مساله مورد رسیدگی قرار گیرد. وی با اشاره به تاریخچه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظر امام (ره) و با انتقاد از ارائه چنین طرحی از سوی مجلس، عجله نمایندگان در این زمینه را تعجب‌برانگیز خواند و گفت:‌ چرا ما به عنوان یک مجلس اصولگرا باید مصوبه‌ای برخلاف خواسته‌های این مجموعه داشته باشیم و چرا باید آنها را دور بزنیم؟

اخطار قانون اساسی دهقان

محمد دهقان، نماینده طرقبه و عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز در اخطار قانون اساسی خاطرنشان کرد: ورود مجلس به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالف اصل 110 قانون اساسی است.

دهقان در تذکر خود با اشاره به این‌که طرح نمایندگان با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقابل است و باید از دستور مجلس خارج شود، تاکید کرد: مقام معظم رهبری توصیه کرده‌اند در مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد می‌شود، مجلس وارد نشود یا بعکس، تا این دو نهاد در مقابل هم قرار نگیرند.

این تذکر نماینده طرقبه با موافقت علی لاریجانی مواجه شد و این اخطار قانون اساسی را به رای نمایندگان گذاشت. اما در رای‌گیری استمزاجی، نمایندگان با 185 رای موافق، 95 رای مخالف و 10 رای ممتنع به اخطار دهقان رای نیاورد.

علیرضا زاکانی، نماینده تهران نیز در تذکری اعلام کرد: مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد مواردی می‌شوند که نتیجه آن از قبل مشخص است، بنابر این ارائه این طرح فوریتی جایگاه مجلس را مخدوش می‌کند. پس از این اظهار نظر تعداد زیادی از نمایندگان مجلس نیز طی تذکری به هیات‌رئیسه مجلس درخصوص وقف اموال دانشگاه آزاد نظر رهبر انقلاب را جویا شدند لاریجانی در پاسخ به این تذکرات اعلام کرد رهبری در مورد دانشگاه آزاد و وقف آن هیچ نظری اعلام نکرده‌اند و نظر ایشان فقهی بوده و ارتباطی با دانشگاه آزاد ندارد.

رهبر انقلاب پیشتر فرموده بودند: «به صورتی نباشد که اینجا (شورای عالی انقلاب فرهنگی) یک عده از افراد متفکر، صاحب منزلت فرهنگی، فکری، اجتماعی و ... بنشینند و چیزی را تصمیم‌گیری کنند بعد ناگهان مثلا مجلس در حاشیه یک مصوبه همه آنها را نقض کند و بی‌نتیجه شود. این مصلحت نیست.»

اتفاقا در اساسنامه قبلی دانشگاه آزاد و طبق ماده 6 آن نیز تصریح شده است این دانشگاه باید تابع شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها