حاجی‌آخوندی در نشست خبری:

وزارت بهداشت نظارتی بر عطاری‌ها ندارد

دبیر ستاد کشوری گیاهان دارویی و طب ایرانی گفت: تعداد عطاری‌ها از تعداد داروخانه‌ها در کشور بیشتر است، اما وزارت بهداشت نظارتی روی آنها ندارد و آماری هم در این زمینه نداریم.
کد خبر: ۳۳۴۲۹۵

به گزارش فارس ، عباس حاجی‌آخوندی در نشست خبری ستاد کشوری گیاهان دارویی و طب ایرانی اظهار کرد: طی 5 سال اخیر بازار داروهای گیاهی در دنیا رشد 12درصدی داشته و این در حالی است که رشد گیاهان دارویی طی این مدت 5 تا 6 درصد بوده است.

حاجی‌آخوندی تصریح کرد: بازار داروهای گیاهی ایران در سال 87 حدود 2500 میلیارد تومان بوده است. همچنین بیش از 80 درصد نظام سلامت کشوری مانند چین که 20 ‌درصد مردم دنیا را در خود جای داده است بر مبنای بهره‌گیری از طب سنتی و گیاهان دارویی است.

مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی افزود: در ایران 11 تنوع آب و هوایی از 14 تنوع آب و هوایی موجود در جهان وجود دارد. همچنین گونه‌های گیاهی ایران بیش از گونه‌های گیاهی تمام اروپاست و 8500 گونه گیاهی داریم که تاکنون 1500 گونه به عنوان گیاه دارویی و معطر شناخته شده است.

دبیر ستاد کشوری گیاهان دارویی و طب ایرانی تصریح کرد: تعداد فرآورده‌های دارویی گیاهی که در ابتدای دولت نهم شناخته و ثبت شد 107 عدد بود که این میزان در حال حاضر به 440 داروی گیاهی ثبت شده و دارای مجوز رسیده است، در حالی که در بازار داروهای گیاهی در سال 87 فقط 2 درصد بازار دارویی به داروهای گیاهی اختصاص داشت.

وی با بیان این ‌که سطح زیرکشت گیاهان دارویی در حال حاضر در کشور 100 هزار هکتار است، خاطرنشان کرد: حدود 400 فرآورده که به عنوان داروی گیاهی در کشور موجود است، 24 گروه درمانی از 97 گروه درمانی را پوشش می‌دهند.همچنین این داروها در 34 کارخانه ساخت گیاهان دارویی تولید می‌شود و در حال حاضر 77 شرکت کشت و صنعت گیاهان دارویی و 16 آزمایشگاه در این زمینه فعالیت می‌کنند.

حاجی‌آخوندی با بیان این ‌که طب سنتی محدود به گیاهان دارویی نمی‌شود، گفت: طب سنتی می‌تواند تضمین‌ کننده سلامت افراد و بیمار نشدن جامعه باشد. گیاهان دارویی در دامپزشکی، مسائل بهداشتی و فرآورده‌های آرایشی و ضدسموم کاربرد دارند، همچنین به عنوان سموم بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دبیر ستاد کشوری گیاهان دارویی و طب ایرانی  با اشاره به سند ملی راهبردی توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی گفت: این سند اکنون به تصویب رسیده است و ساختارسازی وسیعی در حوزه فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی ایجاد کرده است به طوری که می‌توان از این به بعد شاهد اعتباری مشخص و برنامه سالانه معین و حمایت‌های مختلف در این زمینه باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها