نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد : پاسخ ما درباره غنی سازی و فعالیتهای هسته ای همان پاسخی است که به قطعنامه های قبلی شورای امنیت داده ایم، یعنی حتی یک ثانیه غنی سازی را که زیرنظر کامل آژانس است،متوقف نخواهیم کرد.
کد خبر: ۳۳۳۸۳۵

به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره نشست اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی که درباره توانمندی هسته ای رژیم صهیونیستی برگزار شد، در گفتگو با خبرگزاری ترند اعلام کرد : در این جلسه برنامه هسته ای اسرائیل مفصلا در آژانس مورد مذاکره قرار گرفت.

به گفته علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس، پس از اینکه برای اولین بار بعد از 20 سال علیه اسرائیل و توانمندی و تهدید هسته ای این کشور بیانیه ای صادر شد (بیانیه نشست پایانی کنفرانس بازنگریNPT در نیویورک)، یک فصل و مسیر جدیدی باز شده است.
 
سلطانیه در تماس تلفنی از وین با خبرگزاری ترند اذعان کرد : سال گذشته، با وجود فشار بسیار زیاد کشورهایی مانند آمریکا که مانع رای گیری و مذاکرات درباره برنامه هسته ای اسرائیل در آژانس بین المللی اتمی بودند، باز نتوانستند آرای مناسب را به دست بیاورند و موضوع اسرائیل در دستورکار آژانس قرار گرفت.
 
به گفته کارشناسان، رژیم صهیونیستی بیش از 200 کلاهک هسته ای در زرادخانه تسلیحاتی مخوف خود دارد که بزرگترین خطر و تهدید برای امنیت منطقه و جهان به شمار می رود.
 
سلطانیه اظهار داشت : در کنفرانس بازبینی معاهده NPT در نیویورک هم با وجود فشارهای آمریکا و برخی کشورهای غربی، در کمیته های مختلف اجلاس نیویورک موضوع برنامه هسته ای اسرائیل و ضرورت پیوستن این رژیم به معاهده NPT، شفاف سازی و عمل به کلیه قراردادهای بین المللی در موضوع هسته ای مطرح شد و در سند نهایی با اجماع تصویب شد.
 
نماینده ایران در آژانس در ادامه گفت : مطابق قطعنامه سال گذشته آژانس، آقای آمانو مدیرکل این نهاد موظف بود که گزارشی درباره برنامه هسته ای اسرائیل به اعضای آژانس ارائه دهد. "در نتیجه در جلسه همان روز مجبور بود گزارشی بدهد و کشورهای عربی و ایران و بعضی کشورهای دیگر درخواست کردند که این گزارش در بند دستورالعمل قرار گیرد و خوشبختانه تصویب شد. باید اسرائیل هر چه زودتر به قوانین بین المللی تن بدهد و بی اعتنایی به قطعنامه آژانس دیگر ممکن نیست".
 
سلطانیه افزود : پس از حادثه حمله اسرائیل به کاروان آزادی که برای محاصره شدگان غزه کمکهای انساندوستانه می بردند، اکنون در آژانس جو و فشار بسیار سنگینی علیه اسرائیل وجود دارد و در واقع متفقین اسرائیل هم کمتر توانستند حتی اظهار نظر کنند.
 
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه به این خبرگزاری گفت : پاسخ ایران به قطعنامه 1929 شورای امنیت از طرف مقامهای کشور در حال بررسی است، اما آنچه قطعی است، پاسخ ما درباره غنی سازی و فعالیتهای هسته ای همان پاسخی است که به قطعنامه های قبلی شورای امنیت داده ایم، یعنی حتی یک ثانیه غنی سازی را که زیرنظر کامل آژانس فعالیت می کند متوقف نخواهیم کرد.
 
 سلطانیه تصریح کرد : ایران حق غنی سازی اورانیوم را برای خود محفوظ می دارد، برای اینکه اعتمادی به کشورهای دارنده فناوری تولید سوخت ندارد.
 
وی با اشاره به تاخیر 10 ساله روسیه برای تکمیل نیروگاه بوشهر اذعان کرد : روسیه فقط برای تامین یک سال، سوخت این راکتور را به ایران تحویل داده و راکتور قرار است 30 سال فعالیت کند. ما نمی توانیم، در حالی که هیچ تضمین بین المللی برای دریافت سوخت نیست، غنی سازی 3.5 درصدی را معلق کنیم.
 
این دیپلمات ایرانی با اشاره به سوخت 20 درصدی راکتور امیرآباد تهران گفت: ما 20 سال پیش از آژانس خواستیم که به تامین سوخت این راکتور به ما کمک کند و با امتناع غرب روبرو شدیم و در نهایت از آرژانتین گرفتیم. اکنون هم که پیشنهاد تبادل سوخت با بی مهری غرب روبرو شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: ایران با فداکاری و قبول فشار آن تابویی را می شکند که در آینده محدود کننده دیگر کشورهای مسلمان خواهد شد، زیرا قدرتهای غربی برای حفظ قدرت نیاز به محدود کردن دیگر ملتها دارند. وقتی که معاهده ان پی تی آمده است که حق غیرقابل انکار همه کشورها است که از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کنند و غنی سازی اورانیوم را انجام دهند و حتی در ان پی تی محدودیتی برای درجه غنی سازی قید نشده است و به صراحت آمده است که هیچ کشوری نمی تواند کشور دیگری را در این زمینه محدود کند.

سلطانیه تصریح کرد : بنابراین، ایران به تعهداتش وفادار است و پیشنهاد این است که کشورهای غربی به میز مذاکرات برگردند و موضوع تبادل سوخت را به نتیجه برسانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها