بازندگان واقعی

کشورهای غربی با نادیده گرفتن خواست جهانی مبنی بر لزوم استمرار مذاکره و نیز پذیرش بیانیه هسته‌ای تهران - با محوریت ایران ، ترکیه و برزیل- به عنوان تنها راه حل موجود در قبال پرونده هسته‌ای ایران ، قطعنامه ضد ایرانی 1929 را در شورای امنیت به تصویب رساندند.
کد خبر: ۳۳۳۵۰۵

این کشورها در حالی به زعم خودشان برای سست کردن اراده ملت ایران برای دست یابی به حقوق هسته‌ای‌اش اقدام به تصویب قطعنامه مذکور کردند که در حاشیه‌ این اقدام غیر اصولی و زیاده طلبانه چند نکته قابل توجه است.

الف ) کشورهای غربی به رغم تحرکات و استفاده از سیاست تهدید و پاداش در نهایت نتوانستند اجماع 15 عضو شورای امنیت را علیه ایران کسب کنند. آرای منفی برزیل و ترکیه و رای ممتنع لبنان ضربه‌ای به ادعای غرب مبنی بر گرایش جهانی به اعمال تحریم علیه ایران می‌باشد چنانکه محافل رسانه‌ای غربی نیز این عدم اجماع را ناکامی غرب در برابر ایران عنوان کردند.

ب) غرب در حالی ادعای اقدام جهانی برای مقابله با ایران را مطرح کرده است که واکنش های جهانی به قطعنامه مذکور بیانگر حقیقتی مغایر با این ادعا است.

محکوم سازی این قطعنامه از سوی جنبش عدم تعهد با 118 عضو ، سازمان کنفرانس اسلامی با 57 عضو ، دهها کشور از اتحادیه آفریقا ، کشورهای آمریکای لاتین در کنار بسیاری از محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان نشان داد که اولا کشورهای غربی در قبال ایران در حاشیه قرار دارند و جامعه جهانی و افکار عمومی بر حقانیت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته‌ای ایران اذعان دارد ثانیا ، واکنش‌های مذکور جایگاه جهانی ایران را به اثبات می‌رساند.

 این امر به صراحت ناکارآمدی و شکست زود هنگام تحریم های مطرح شده در قطعنامه مذکور را نشان می‌دهد چنانکه اکثر محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان تاکید کردند این قطعنامه در نهایت به شکست مصوبان آن مبدل خواهد شد. دامنه اعتراض‌ها به اقدام ضد ایرانی در شورای امنیت چنان گسترده بود که حتی محافل رسانه‌ای و سیاسی در خود کشورهای غربی از جمله سیاستمداران در آمریکا ، آلمان ، روسیه ، چین ، انگلیس ضمن تاکید بر ناکارآمدی تحریم ها، این روند را گامی غیر اصولی در پرونده‌ هسته‌ای ایران عنوان و تاکید کردند که غرب از تصویب این قطعنامه پشیمان خواهد شد.

ج) شورای امنیت در حالی با نادیده گرفتن اعترافات جهانی و حتی گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران ، قطعنامه‌ای کاملا سیاسی و زیاده خواهانه را علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد که همین شورای امنیت در برابر یورش کماندوهای رژیم صهیونیستی به ناوگان امدادرسانان به غزه سکوت کرده و به رغم خواست جهانی از محکومیت این جنایت و محاکمه سران رژیم صهیونیستی خودداری کرد. این دوگانگی باردیگر عدم استقلال این شورا از خواست نظام سلطه و انحراف آن از اجرای وظایفش در تامین امنیت جهانی و کمک به بشریت را آشکار کرد. اقدام شورای امنیت موجب شد تا افکار عمومی و بسیاری از سیاستمداران جهان بر لزوم تغییر ساختار شورای امنیت تاکید کنند. امری که جمهوری اسلامی ایران همواره در مجامع جهانی آن را پیگیری می‌کرد و اکنون جهانیان برای تحقق این مهم در کنار ایران قرار گرفته‌اند.

در نهایت با توجه به اعتراض شدید افکار عمومی و محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان به اقدام غیر منطقی و نسنجیده غرب در شورای امینت علیه ایران می‌توان گفت که به رغم ادعاهای این کشورها ، اقدام مذکور به رسوایی و چالشی دیگر برای این کشورها مبدل شد چرا که جهانیان ضمن حمایت از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به صف‌ آرایی در برابر بانیان قطعنامه مذکور پرداختند.

با توجه به مخالفت‌های گسترده جهانی با اقدام ضد ایرانی شورای امنیت به صراحت می‌توان گفت که رای دهندگان به قطعنامه مذکور و نیز ساختار شورای امنیت بازندگان واقعی اقدام ضد ایرانی می‌باشند بویژه آنکه آنها با نادیده گرفتن تاکید جهانی بر دو اصل حمایت از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران و نیز لزوم مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی به مقابله با خواست جهانی پرداختند. صف آرایی جهانی در برابر مواضع دوگانه و غیر اصولی شورای امنیت در قبال تحولات جهانی در کنار تاکید ملت ایران بر اتحاد و همدلی در راه رسیدن به حقوق هسته‌ای خود ، مسلما شکست زود هنگام تهدیدات نخ نما شده دشمنان این مرز و بوم را به همراه خواهد داشت.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها