کشتی‌های دیگری روانه غزه می‌شوند

به رغم ترور و راهزنی دریایی رژیم صهیونیستی، فعالان صلح و طرفداران لغو محاصره اقتصادی غزه می‌گویند کشتی‌های بیشتری را روانه این منطقه خواهند کرد. این درحالی است که رژیم صهیونیستی نیز با یک عقب‌نشینی تاکتیکی می‌گوید به همه کشتی‌ها اجازه خواهد داد پس از پهلو گرفتن در بندر اشدود و بازرسی کالاهایشان روانه غزه شوند. پایگاه اینترنتی فلسطین الیوم دیروز در گزارشی از بیروت نوشت دو نهاد غیردولتی به نام‌های جنبش آزاد فلسطین و سازمان خبرنگاران بدون مرز، اعلام کردند که کشتی «به خاطر خبرنگاران آزاد‌» برای رساندن کمک‌های انسانی و مواد آموزشی به کودکان فلسطینی، به سوی نوار غزه حرکت خواهد کرد. از سوی دیگر، یک کاروان کمک‌های انسانی نیز قرار است از اردن به سمت نوار غزه حرکت کند.
کد خبر: ۳۳۲۹۴۷

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز می‌گوید قصد دارد برای شکستن محاصره نوار غزه، با یک کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه به این منطقه بحران‌زده سفر کند. از سوی دیگر جورج گالووی نماینده سابق مجلس انگلستان که پیش از این کاروانی را به مقصد غزه هدایت کرده بود، می‌گوید:‌ بزرگ‌ترین کاروان ارسال کمک‌های بشردوستانه از راه زمینی و دریایی را در ماه اوت به همراه 1000 تن از حامیان خارجی صلح به‌منظور لغو محاصره غزه راهی این منطقه می‌کند. در همین حال،‌ دولت انگلیس دیروز اعلام کرد که کمک مالی معادل 19 میلیون پوند را به آوارگان در نوار غزه ارائه خواهد کرد. از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز گزارش داد، آمریکا از رژیم صهیونیستی خواسته است با ایجاد راهکاری ابتکاری، کمک‌های انسانی را بدون برانگیختن انتقادهای بین‌المللی درخصوص محاصره نوار غزه به این منطقه برساند. برهمین اساس رژیم صهیونیستی اعلام کرد هر کسی که می‌خواهد کمک‌های انسانی را از طریق دریا به نوار غزه برساند، به بندر اشدود می‌رود و بار خود را تخلیه می‌کند و از آنجا این بارها بعد از بازرسی به نوار غزه منتقل می‌شوند.

اعتراض به توقف کشتی راشل کوری

گرچه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای از حمله روز شنبه نیروهای این رژیم به کشتی ایرلندی راشل کوری که حامل کمک‌های انسانی به نوار غزه بود، ابراز خرسندی کرد اما این اقدام با انتقاد و اعتراض گروه‌های مختلف مواجه شده است. با وجود این، نتانیاهو در بیانیه‌ای گستاخانه اظهار کرد: امروز شاهد تفاوت بین کشتی افرادی که خواهان صلح هستند با کشتی بغض و کینه‌ای که تندروهای ترکیه و حامیان تروریسم، آن را به راه انداخته‌اند، هستیم! سخنگوی دولت رژیم صهیونیستی هم اظهار کرد:‌ هشت تن از 19 فعالی که در کشتی راشل کوری حضور داشتند، با بازگشت به کشور خود موافقت کرده‌اند. وی گفت: بقیه افراد را نیز راضی می‌کنیم تا با امضای تعهدی، از حق خود درخصوص اعتراض به اخراج آنها دست بکشند. در غیر این صورت بازداشت آنها 3 روز دیگر به طول خواهد انجامید تا دادگاه اسرائیل در مورد آنها حکم دهد.

از سوی دیگر احزاب مختلف ایرلند اقدام اسرائیل را در توقیف این کشتی محکوم کردند و از رژیم صهیونیستی خواستند اتباع این کشور را هرچه سریع‌تر به ایرلند بازگرداند. در یک خبر دیگر دبیر کل سازمان ملل به رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده که یک کمیته بین‌المللی تحقیقات درباره حمله این رژیم به ناوگان آزادی غزه در هفته گذشته تشکیل دهد. ریاست این کمیته را جفری پالمر،‌ نخست‌وزیر سابق زلاندنو - که یک کارشناس قوانین دریایی است - برعهده خواهد داشت.

تداوم تظاهرات‌ جهانی

همزمان با تداوم اقدامات ددمنشانه و فشارهای اسرائیل علیه امدادگران و کمک‌رسانان به نوار غزه، هزاران نفر در پاریس، پایتخت فرانسه با سر دادن شعارهایی مبنی بر پایان دادن به تحریم در نوار غزه تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ناوگان آزادی را محکوم کردند. انگلیس نیز شاهد تظاهراتی اعتراض‌آمیز درخصوص حمله به کاروان آزادی در لندن بود. هزاران نفر از مردم انگلیس در تظاهراتی که از برابر مقر نخست‌وزیری این کشور آغاز شد، حملات اسرائیل علیه ناوگان آزادی را محکوم کرده و پایان دادن به تحریم نوار غزه را خواستار شدند. این تظاهرات تا سفارت رژیم صهیونیستی ادامه داشت. پلیس انگلیس سفارت رژیم صهیونیستی را محاصره کرده بود و مانع پیشروی تظاهرکنندگان به سوی سفارتخانه شد.

همچنین صدها فلسطینی در نزدیکی مرکز ایست بازرسی در شرق نوار غزه در اعتراض به یک منطقه امنیتی میان نوار غزه و فلسطین اشغالی که مسوولان رژیم صهیونیستی ایجاد کرده‌اند، تظاهرات کردند. هزاران نفر از مردم ترکیه نیز در استانبول تظاهرات کردند. روزنامه گاردین طی یک گزارش پزشکی اعلام کرد کالبد شکافی پیکر 9 شهروند ترکیه‌ای نشان می‌دهد که این افراد با شلیک تیر مستقیم کشته شده‌اند. سفیر ترکیه در واشنگتن می‌گوید: تنش کنونی در روابط ترکیه و اسرائیل در صورت اجرای سه درخواست ترکیه از سوی اسرائیل می‌تواند از بین برود. این 3 شرط عبارتند از:‌ عذرخواهی رسمی اسرائیل، ‌اعتراف به مسوولیت‌اش در برابر فاجعه ناوگان آزادی و پایان دادن به تحریم نوار غزه.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها