ساخت 32 هزار تخت بیمارستانی در کشور

موضوع بیمارستان‌های فرسوده در سراسر کشور همواره پس از وقوع یک زمین لرزه کوچک یا خبرهایی در باره زلزله احتمالی تهران، مطرح، اما پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود. این در حالی است که مقاوم‌سازی بیمارستان‌های فرسوده‌ نیاز به هزینه بالایی دارد به نحوی که مقاوم‌سازی یک بیمارستان فرسوده تا 70 درصد ساخت یک بیمارستان نو هزینه دربردارد و از طرف دیگر زمان ساخت یک بیمارستان نو نسبت به مقاوم‌سازی بسیار کمتر است.در چنین شرایطی مدیرکل دفتر مدیریت منابع فیزیکی وزارت بهداشت گفت: جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده با بیمارستان‌های تازه ساخت 6000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت ، سیدمحمد مهدی کلانتریان افزود: از سال 1385 طی یک برنامه مطالعاتی 86 هزار تخت بیمارستانی که شامل 545 بیمارستان در سراسر کشور است، مورد مطالعه دو ساله قرار گرفت که نتایج آن به هیات دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.وی تصریح کرد: ما به عنوان وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم که برای جایگزینی بیمارستان فرسوده به یک برنامه 10 ساله و اعتباری بالغ بر 6000 میلیارد تومان نیاز داریم.
کد خبر: ۳۳۲۷۳۳

وی با اشاره به این‌که 12 هزار تخت جدید توسط وزارت مسکن و شهرسازی در حال ساخت است، اظهار کرد: حدود 20 هزار تخت نیز در 225 بیمارستان توسط وزارت بهداشت در حال ساخت و تجهیز است.

مقاوم‌سازی به صرفه نیست

مدیرکل دفتر مدیریت و منابع فیزیکی وزارت بهداشت با اشاره به بحث مقاوم‌سازی بیمارستان‌های سراسر کشور گفت: به چند دلیل مقاوم‌سازی بیمارستان‌های سراسر کشور به صرفه نیست و جایگزینی بیمارستان نو با بیمارستان‌های فرسوده را پیشنهاد می‌کنیم.

کلانتریان در مورد مشکلات پیش رو در امر مقاوم‌سازی، به موضوع ارائه خدمات شبانه‌‌روزی که از سوی بیمارستان‌ها ارائه می‌شود، اشاره کرد و گفت: بیمارستان‌ها به دلیل ارائه خدمات شبانه‌‌روزی نمی‌توانند برای ساعاتی از روز یا برای چند ماه تعطیل شوند.وی گفت: از آنجا که بیماران باید در محیط آرام به استراحت بپردازند عملا حضور پیمانکارها و ایجاد سر و صدای زیاد نارضایتی آنها را به همراه دارد. به گفته مدیرکل دفتر مدیریت منابع فیزیکی وزارت بهداشت، قدمت عمر ساختمان بعضی از بیمارستان‌های ما بالای 50 تا 70 سال است که این نوع بیمارستان‌ها، فاقد اسکلت بوده و مقاوم‌سازی حتی از ساخت یک بیمارستان گران‌تر تمام می‌شوند.وی با اشاره به تاسیسات موجود بیمارستان‌ها گفت: تعدادی از تاسیسات بیمارستان‌ها از اسکلت بیمارستان فرسوده‌تر هستند و امکان این‌که بعد از مقاوم‌سازی ما بتوانیم از این تاسیسات مجددا استفاده کنیم وجود ندارد و هزینه سنگینی برای راه‌اندازی مجدد تاسیسات برقی و مکانیکی باید متقبل شویم.کلانتریان گفت: با دلایل ذکر شده مقاوم‌سازی بیمارستان فرسوده که دارای اسکلت‌های فرسوده یا بعضا فاقد اسکلت بوده و بخش اعظم آنها کاربری بیمارستانی ندارد با فرآیند خدمات‌دهی جدید منطبق نیست و مقرون به صرفه نبوده و ما خواستار جایگزینی بیمارستان‌های جدید با بیمارستان‌های فرسوده هستیم.

بیمارستان‌های 50 ساله

کارشناسان معتقدند برخی از بیمارستان‌های کشور به دلیل فرسودگی و ناایمن بودن، به هیچ عنوان مناسب پذیرش بیمار نبوده و با توجه به وضعیت مقاومت و میزان استحکامی که دارند، باید تعطیل شوند، اما به ‌علت نیاز مبرم جامعه به مراکز درمانی، امکان تعطیلی آنها عملی نبوده و همچنان پذیرش بیماران در این مراکز درمانی صورت می‌گیرد.

چندی پیش هم معاون توسعه و مدیریت وزارت بهداشت اعلام کرده بود 20 درصد بخش‌های بیمارستانی کشور با عمر بیش از 50 سال غیرمقاوم هستند.از آنجا که تاسیس اغلب بیمارستان‌های تهران مربوط به زمان قبل از انقلاب است، بنابراین اکثریت آنها در برابر زلزله ایمن نیستند. به طوری که حدود 50 درصد از بیمارستان‌های پایتخت در برابر زلزله مقاوم نبوده و می‌بایست مقاوم‌سازی و نوسازی شوند.بیمارستان امیراعلم به عنوان یکی از قدیمی‌‌ترین بیمارستان‌های آموزشی تهران در سال 1293 شمسی تاسیس شده و همچنان مشغول خدمات‌رسانی به مراجعان است، اما تکمیل ساختمان جدید این بیمارستان با گذشت بیش از یک دهه از آغاز عملیات اجرایی، همچنان نیمه تمام باقی مانده است.

به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن مسائلی چون بهداشت، با توجه به مشکلاتی که بیمارستان‌های فرسوده به لحاظ ایمنی در مواقع بحرانی چون زلزله، ایجاد می‌کنند، ضروری است دولت، واقفان، نیکوکاران سلامت و دیگر بخش‌های مرتبط برای تامین بودجه لازم به منظور ساخت بیمارستان‌های نو و از رده خارج کردن بیمارستان‌های فرسوده و لرزان از چرخه درمان کشور اهتمام ویژه ورزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها