نفت و گردشگری

فکر کنید شما صاحب یک منطقه نفتی هستید. چاه‌های متعدد نفت با ظرفیت‌های برآورد شده بسیار زیاد که طبق نظر کارشناسان ظرفیت فعلی آن می‌تواند تا حداقل 100 سال آینده نقدینگی کشور شما را تامین کند.
کد خبر: ۳۳۲۴۱۲

اما نکته آنجاست که میزان برداشت شما از آن نه تنها موجب کاهش ظرفیت نفت منطقه نخواهد شد بلکه هرچه بیشتر نفت آن را برداشت کنید و به فروش برسانید به صورت تصاعدی برحجم ظرفیت آن افزوده می‌شود. به بیان دیگر این چاه‌های نفت نه تنها هیچ‌گاه تمام نمی‌شوند بلکه استفاده بیشتر از آنها موجب افزایش نفت هم خواهد شد. این منطقه عجیب و غریب نفتی شما یک خصوصیت دیگر هم دارد. این چاه‌ها با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد به صنایع مختص فرآوری آن نیاز ندارند.

یعنی برای استحصال آن نیاز به سرمایه‌گذاری چند هزار میلیارد تومانی نیست. خداوند مقتدر چنان سرنوشتی برای شما خواسته است که با اندک سرمایه‌گذاری می‌توانید براحتی بشکه‌های نفت را به خریدارانی که به محل چاه‌ها آمده‌اند بفروشید. در واقع اصلا به پرداخت هزینه‌های حمل و نقل برای تحویل بشکه‌های نفت به مشتری هم نیازی نیست. مشتری در مبدأ مقدار مورد نیاز خودرا تحویل می‌گیرد. شاید شما هم بگویید خوش به حال صاحب این منطقه نفتی!

صنعت گردشگری در ایران نیز وضعیتش شبیه چنین داستانی است. آن‌گونه که باید از این فرصت و سرمایه موجود کشور استفاده نکرده‌ایم. این عدم توجه دلایل مختلف دارد، ولی آنچه از همه مهم‌تر و بغرنج‌تر می‌نماید عدم درک صحیح از پتانسیل بالای این صنعت در درآمدهای کشور است.

با نگاهی به وضعیت دیگر کشورهای دنیا در این صنعت بخوبی به این نکته پی می‌بریم که دیگران به هر بهانه‌ای از گردشگر خارجی برای مسافرت به کشورشان دعوت می‌کنند. حال برگزاری مسابقات جام جهانی باشد یا یک نمایشگاه نه چندان مهم در یک صنعت خاص. جای بسی شگفتی است اکثر این کشورها حتی از لحاظ غنای تمدنی و تعداد جاذبه گردشگری قابل قیاس با کشور زیبای ایران نیستند، ولی چنان به اهمیت و سودآوری صنعت گردشگری پی برده‌اند که حتی برای کشورشان آثار تاریخی می‌سازند! حال آن‌که در گوشه گوشه کشورمان برای هرسلیقه‌ای جاذبه‌ای وجود دارد.

ایران شبیه مردمان آن کشوری است که چاه‌های نفت عجیب و غریب دارد که هر چه از آن استخراج می‌کند نه تنها تمام نمی‌شود بلکه بر ظرفیتش افزوده می‌شود. واقعیت آن است هرچه تعداد خاطرات خوب برای گردشگران ورودی به ایران در دفتر خاطراتشان فزونی یابد تاثیر مستقیمی در تعداد گردشگر ورودی خواهد داشت و این همان نکته افزایش ظرفیت چاه‌های نفت است.

گردشگری نیاز به چند مولفه برای توسعه در صنعت خود دارد. مولفه‌هایی همچون تعداد جاذبه گردشگری ، توسعه در زیرساخت گردشگری، تسهیلات رفت و آمد گردشگر و تبلیغات موثر با هدف معرفی کشور ایران و وجود نخبگانی که علم و آگاهی لازم را برای مدیریت در قسمت‌های مختلف این صنعت داشته باشند.

دکتر محمدحسین محتاج‌الله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها