سوال بی‌جواب

مراسم سالگرد رحلت امام بار دیگر فرصتی بود برای بازخوانی شاخص‌های خط امام که از سوی رهبری معظم انقلاب بخوبی تبیین شد؛ شاخص‌هایی که همواره می‌تواند چراغ راه هدایت و قطب‌نمای جهت‌یاب ملت باشد.
کد خبر: ۳۳۲۴۰۱

شاخص‌هایی که به ما می‌گوید اگر افرادی با هر میزان سابقه انقلابی، تحصیلات دانشگاهی یا حوزوی و هر رتبه‌ای از مراتب دینی حتی تا سطح مرجعیت به ملت پشت کردند و دست در دست دشمنان شناخته شده ملک و ملت نهادند، دیگر نمی‌توان آنان را به چشم دوست نگریست. شاخص‌هایی که ملاک را حال فعلی افراد در هر زمان می‌داند نه سوابق درخشان آنان در گذشته.

تبیین مولفه‌های اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی و مرفهین بی‌درد، تولی و تبری در چارچوب مکتب، جاذبه و دافعه، اطمینان به وعده الهی، توجه به نقش و رای مردم، نگاه جهانی به نهضت اسلامی، فراموش نکردن مساله فلسطین و برخورد با انقلابیون خارج شده از خط انقلاب از جمله موارد و شاخص‌های خط امام بود که بار دیگر در پیمانی مجدد با آن یار سفر کرده بازخوانی شد.

***

شاید در چنین مراسمی بهره‌گرفتن از سخنان حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی چه به لحاظ تشریفاتی و مسوولیتی و چه به جهت نسبی امری طبیعی و مورد انتظار بود. هر چند ایشان می‌توانست بدون توجه به برخی شعارهای انقلابی که به هیچ وجه متعرض شخص وی نبود، به سخنرانی خود ادامه داده و با استفاده از فرصت پیش آمده، به بسیاری از شبهات و سوالات افکار عمومی در کنار مزار امام پاسخ گوید.

دریغا که از این فرصت بهره گرفته نشد. ممکن است برخی بگویند با وجود شعارها، امکان ادامه سخنرانی نبود، ولی خوب است به یاد آوریم چنین صحنه‌هایی در محیط‌های مختلف از جمله برخی دانشگاه‌ها آن هم هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور ایجاد و حتی عکس رئیس‌جمهور در مقابل خود او به آتش کشیده شده اما سخنرانی ادامه یافت.

سوال مهم این است که چرا شرایط این‌گونه رقم می‌خورد؟

واقعیت آن است که انتظار از نزدیکان امام خمینی(ره) در پاسداشت راه و خط و نام او بیش از دیگران بوده و هست. در یک سالی که از آغاز فتنه‌ای بزرگ در پی انتخاباتی حماسی ولی تلخ می‌گذرد، مردم انتظار داشتند بزرگان جامعه و خواص موثر، هوشمندانه در صحنه‌ای که تمام میراث امام خمینی مورد تاخت و تاز قرار گرفته بود، حاضر شوند و یکصدا در مقابل دشمنان و دوستان غافل و جاده صاف‌کن کینه‌ورزان بایستند.

افسوس و صد افسوس که چنین نشد. حتی آن‌گاه که هتاکی به امام و رهبری انقلاب رسید و عاشورا هتک حرمت شد ، نه تنها به حرمت‌شکنان و سران فتنه معترض نشدند بلکه با صدور بیانیه‌هایی رسمی به صدا و سیما تاختند که چرا تصویر این اهانت را پخش کرده است! (نامه حمید انصاری به رئیس صدا و سیما، 19‌/‌9‌/‌88) و به بهانه حفظ سرمایه اصلی انقلاب و نظام (امام) از کنار موضوع به سادگی گذشتند.

و یا آنگاه که صدا و سیما در اقدامی قابل ستایش به ساخت برنامه شاخص براساس قول و فعل رهبر کبیر انقلاب اقدام کرد، جناب حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تحت تاثیر اطرافیان بی‌آن‌که خود مجموعه پخش شده را دیده باشد در نامه‌ای اعتراض‌آمیز صدا و سیما را به تحریف، مخدوش کردن چهره امام و ... متهم کرد.

پاسخ رئیس صدا و سیما نیز همراه با یک سوال اساسی منتشر شد؛ سوالی که هنوز هم بی‌پاسخ مانده است.

«ای کاش همان‌گونه که به حکم وظیفه فرزندی امام اعتراض جدی به اقدام صدا و سیما دارید، همین‌گونه هم نسبت به حوادث 8 ماه گذشته و جفایی که دشمنان انقلاب و اسلام به اساس نظام جمهوری اسلامی و میراث گرانبهای امام کردند ... بیانیه می‌دادید و آن اقدامات شرم‌آور را محکوم می‌کردید.» (پاسخ ضرغامی به سیدحسن خمینی 19‌/‌11‌/‌88)

انتظار مردم از شخصیتی چون سید حسن آقا همواره این بوده و هست که با معیار تولی و تبری برگرفته از خط امام فاصله خود را با کسانی که طی یک سال گذشته تمام تلاش خود را برای مقابله با اصول مسلم نظام اسلامی به کار گرفتند، حفظ کند و از کسانی که با دشمنان امام، انقلاب و رهبری همراهی کرده‌اند، تبری جوید.

مردم تا امروز نه‌تنها چنین احساسی ندارند، بلکه قرائن متعدد حاکی از تداوم دوستی و حفظ رابطه با کسانی است که عامل بیشترین جسارت‌ها، خسارت‌ها و ظلم‌ها در یک سال گذشته به امام ارزش‌ها و میراث امام بوده‌اند.

بیژن مقدم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها