روزانه ها

رویای دور اما نزدیک

«به امید خدا بالاخره این جشنواره برگزار شد». این جمله‌ای بود که سیدحمید همامی، دبیر ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس دانشجویی در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت. جشنواره فیلم و عکس دانشجویی 4 سال قبل پنجمین دوره خود را برگزار کرد. وقتی موضوع به تاخیر افتادن چندباره برگزاری این جشنواره را در کنار صحبت‌های دبیر جشنواره قرار می‌دهیم که می‌گوید «اگر قرار بود مدیریت و تفکر قبلی در دفتر امور فرهنگی وزارت علوم ادامه یابد، این جشنواره هرگز برگزار نمی‌شد»، به این نتیجه می‌رسیم که احتمالا این رویداد نیز مانند اغلب حرکت‌های دانشجویی مشکلات و سختی‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است.
کد خبر: ۳۳۲۳۶۲

مشکلاتی که برخی از آنها نیز در مراسم اختتامیه در قالب «نمایشنامه‌ای صامت» به تصویر کشیده شد که طی آن 2 فیلمساز جوان تلاش کردند تا فیلم بسازند اما در این مسیر با مشکلات مختلفی مواجه شدند و البته سرانجام به مقصد رسیدند.

این‌که چرا چنین جشنواره‌ای باید برگزار شود، سوالی است که همه این رویدادهای اینچنینی باید به آن پاسخ دهند. قاعدتا بخشی از شرکت‌کنندگان در چنین جشنواره‌ای دانشجویانی هستند که در همین زمینه کاری «فعالیت» می‌کنند، اما بخش قابل توجهی از آنها نیز دانشجویان رشته‌های دیگری هستند که صرفا به فیلمسازی علاقه دارند و می‌توانند در سال‌های آینده به فیلمسازان بالقوه‌ای تبدیل شوند که دغدغه «نان» ندارند و با تکیه بر خلاقیت فیلم می‌سازند. ساخته‌های این دانشجویان سال‌هاست که راه جشنواره‌های خارجی را در پیش می‌گیرند و بعضا در گوشه و کنار دنیا به توفیق‌هایی دست پیدا می‌کنند اما این‌که این فیلم‌ها تا چه اندازه بر اساس قواعد فیلمسازی ساخته می‌شود و تا چه اندازه می‌توان به آینده سازندگان آن امیدوار بود سوالی است که جشنواره‌ای اینچنینی می‌تواند به آن پاسخ دهد.

«هیات داوران پس از ارزیابی کلیه فیلم‌ها بر این باور است که فیلم‌های بسیاری نیاز به بازبینی مجدد به لحاظ مباحث فنی از طرف سازندگان این آثار دارد که البته فیلم‌های تحسین شده جشنواره نیز بی‌نیاز از این بازبینی نیست».

این عبارتی است که دکتر احمد الستی، یکی از اعضای هیات داوران بخش فیلم در بیانیه خود بر آن تاکید کرده است. معنی و مفهوم این جمله بسیار ساده است، اما نزدیک‌ترین تعبیری که می‌توان از آن داشت این است که در همه این سال‌ها جریان فیلمسازی دانشجویی رها شده و قضاوت حرفه‌ای و درستی در خصوص آن صورت نگرفته است.

اغلب دانشجویانی که سه‌شنبه شب پس از برگزاری مراسم اختتامیه در حال خوردن «سوسیس، سیب‌زمینی و تخم مرغ» و نیز «لوبیا چیتی» به عنوان شام جشنواره بودند، امیدوار بودند حرف‌های دبیر در خصوص تاسیس خانه فیلم و عکس دانشجویی از سوی مسوولان وزارت علوم جدی گرفته شود تا این رویداد دیگر به خواب چند ساله نرود.

حبیب حداد / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها