اگر کتابخوان نیستید که هیچ،‌ اما اگر کتاب خواندن بخشی از برنامه زندگی‌تان است، در انتخاب کتابی که می‌خوانید معیارها و فاکتورهایی را هم لحاظ کنید. مثلا می‌توانید برنامه‌ای یک‌ساله برای خواندن کلاسیک‌ها بریزید و از نویسنده‌های روس شروع کنید. نمی‌خواهد اول بسم‌الله سراغ «جنگ و صلح» بروید و خودتان را فرسوده کنید. از روان‌ترها و خواندنی‌ترهایی که به زندگی مدرن امروزی نزدیک‌ترند، آغاز کنید. می‌گویند در این عصر سرعت و فناوری خواندن «ابله» داستایوفسکی یک‌ جور خودکشی ذهنی است، اما اشتباه می‌کنند. بی‌هیچ نگرانی‌ای یک کتاب کلاسیک پرورق را دست بگیرید و شروع کنید.
کد خبر: ۳۳۰۵۹۳

پیشنهاد من خواندن «آبلوموف» است. آبلوموف که معروف‌ترین رمان ایوان گنچاروف است، مفهومی جدید را به ادبیات جهانی اضافه کرده است.

آقای گنچاروف طرح رمان را سال ???? و حتی زودتر از آن ریخته بود و طرح‌هایش را برای پیشبرد رمان روی تکه کاغذهایی که این طرف و آن طرف خانه افتاده بودند، می‌نوشته است. البته نوشتن به این معنا که گاهی کلمه‌ای که شاخص یک جمله بوده یا تمثیل‌های موفقی که به ذهنش می‌آمده و گاهی هم نیم‌صفحه‌ای از شرح وقایع و بعضی رفتارهای شخصیت اصلی داستان (آقای آبلوموف)‌ را یادداشت می‌کرده است، اما چیزی که اهمیت دارد، این است:‌ «داستان به طور کامل در ذهن نویسنده‌اش شکل گرفته بود». گنچاروف نوشتن بخش اول کتاب را سال ???? تمام کرد.

به هر حال آبلوموف موفقیت خودش را در ادبیات جهان پیدا کرد. هرچند داستان وصفی است و موضوعش به طور خاص روسی به حساب می‌آید، اما جامعیت آن باعث شهرت جهانی‌اش شده ‌است. ماجرا و سرنوشت غم‌انگیز آبلوموف تراژدی نوع بشر است. بیخود نیست که گاهی به آن هملت روسی هم می‌گویند. آبلوموف ماجرای ناتوانی روحی پاک و زیباست که خیالبافی‌های آن در زندگی واقعی با شکست روبه‌رو می‌شود، اما زیبایی خاص و کم‌نظیر آن در همین جنبه‌ آن نهفته است.

آبلوموف با ترجمه سروش حبیبی به فارسی برگردانده شده است. البته اولین ترجمه حبیبی از این کتاب برگردان آن از زبان انگلیسی بوده است. مترجم کتاب سال‌ها بعد کتاب را بار دیگر و این بار از زبان اصلی آن ـ روسی ـ به فارسی برگرداند. در حال حاضر ترجمه سروش حبیبی از این کتاب در بازار موجود است و جلد گالینگور دارد و مثل همه کتاب‌های قطوری که این جلد را دارند، قیمتش بالاست، اما ارزش خریدن و خواندنش را حتما دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها