وزیر اطلاعات گفت: با فعالیت شرکت‌های هرمی طی 8 سال اخیر، حدود 8 میلیارد دلار پول از کشور خارج شده است. به گزارش فارس، حجت الاسلام حیدر مصلحی ، وزیر اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص دستگیری اعضای شرکت‌های هرمی گفت: شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته مصوبه‌ای برای شناسایی داشت که بر اساس آن مقرر شد وزارت اطلاعات درباره شرکت‌های گلدکوئیستی و هرمی ‌که هدفشان خالی کردن جیب مردم است، مخصوصا افرادی که فکر می‌کنند با همکاری این شرکت‌ها و انجام این گونه اقدامات می‌توانند به پولی دسترسی پیدا کنند، اقداماتی انجام دهد.
کد خبر: ۳۳۰۲۲۲

وی افزود: در یک اقدام بسیار گسترده اطلاعاتی که در طول این مدت صورت گرفته مجموعه وزارت اطلاعات تسلط بسیار خوبی بر حرکت‌ مجموعه‌های شرکت‌های هرمی در تهران و در استان‌ها پیدا کرد. وزیر اطلاعات در ادامه اظهار کرد: افراد دستگیر شده در شرکت‌های هرمی به دلیل این‌که عمدتا اشخاصی فریب خورده بودند، پس از شناسایی اولیه آزاد شدند البته تعداد 30 نفر از دست اندرکاران اصلی این مجموعه‌ها در بازداشت هستند و دستگاه قضایی با همکاری وزارت اطلاعات در حال انجام اقداماتی در خصوص این شرکت‌های هرمی است. وی تاکید کرد: البته برخی از آنها نیز ممکن است هنوز متوجه این فریب نشده باشند که نیاز به کار فرهنگی و توجیهی دارد تا آنها متوجه شوند چه اقدامی توسط این مجموعه‌ها صورت گرفته است.

حجت الاسلام مصلحی در توصیه‌ای به مردم در خصوص شرکت‌های هرمی گفت: مردم توجه کنند که چقدر سرمایه از جیب کسانی که بخش عمده‌ای از آنها مردم فقیر و متوسط جامعه هستند و فکر می‌کردند با این اقدامات می‌توانند پولی به دست آورند و مشکلی از زندگی خود را حل کنند، در طول این 8 سال از کشور خارج شده است ؛حدود 8 میلیارد دلار پول خارج شده و این پولی بوده که شرکت‌های هرمی از مردم جمع‌آوری کردند و یک میلیارد دلار آن بین اعضای این شرکت‌ها تقسیم شده است و موسسان آن مالزیایی و اروپایی هستند.

وی افزود: این شرکت‌ها در سطح دنیا حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر عضو دارد و از این میزان یک میلیون و 200 هزار نفر ایرانی هستند و آن یک میلیون و 100 هزار نفر اروپایی با کمال تاسف از طریق فریب خورده‌های داخلی خودمان جذب این شرکت‌ها شده‌اند که این نکات دردآوری است و ما دعوت می‌کنیم و انتظار داریم از رسانه‌ها و دستگاه‌های اطلاع رسانی تا به مردم در خصوص این شرکت‌ها آگاهی دهند و متوجه نوع حرکت این شرکت‌ها و اقدامات فریبکارانه آنها که هم به اقتصاد کشور و هم به اقتصاد زندگی آنها لطمه می‌زنند، باشند.

گزارش از مالباختگان

3 روز پس از انهدام 410 دفتر شرکت هرمی، هزاران مالباخته که تصور می‌کردند سرمایه آنها در مسیر قانونی قرار گرفته است، در انتظار احقاق حقوق از دست رفته خود هستند.

به گزارش جام‌جم، طی 2 روز گذشته که وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی در عملیاتی هماهنگ تعداد زیادی از اعضای شرکت‌های هرمی را بازداشت و دفاتر فعالیت غیرقانونی آنها را پلمب کردند، بررسی اسناد و مدارک کشف شده حاوی نکات تکان‌دهنده‌ای است که نشان می‌دهد سرکردگان این شرکت‌ها به منظور غارت اموال مردم، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کردند.

«وقتی به توصیه یکی از دوستانم با یکی از شرکت‌های هرمی آشنا شدم، مسوولان شرکت از من پول کلانی برای سرمایه‌گذاری در بورس جهانی درخواست کردند و زمانی که گفتم چنین پولی در اختیار ندارم، مسوول شرکت در حالی که مدام به دیگر همکاران خود نسبت به افزایش یا کاهش قیمت‌های بورس تذکر می‌داد، با کمال وقاحت گفت: اگر پول نداری پیشنهاد می‌کنم کلیه‌ات را بفروشی و با سرمایه‌گذاری در شرکت، با سودی که نصیب تو خواهد شد،‌ بعدا می‌توانی 2 کلیه برای خودت بخری!» این شکایت یکی از شاکیان است که روز گذشته در دادسرای ناحیه 31 تهران حضور پیدا کرده بود. او در ادامه به خبرنگار ما می‌گوید: اعضای شرکت هرمی آنچنان مرا وسوسه کرده بودند، چوب حراج به زندگی خود زدم و 12 میلیون تومان به آنها پرداختم، اما در مقابل نه تنها سودی نصیبم نشد، بلکه سرمایه خود را هم از دست دادم و همسرم نیز با مشاهده شرایط مالی‌ام، دادخواست طلاق داده است.

فروش گوشواره فرزند

رضا ـ م یکی دیگر از شاکیان شرکت‌های هرمی که از دستگیری اعضای شبکه اطلاع یافته بود هم به «جام‌جم» توضیح می‌دهد: آنها می‌گفتند هرمی نیستند و در زمینه صادرات و واردات لوازم بهداشتی ـ آرایشی فعالیت می‌کنند.

وی می‌گوید: من و بسیاری از کسانی که فریب شرکت‌های هرمی را خورده‌ایم، اکنون با انبوهی از مشکلات و بدهی‌ها روبه‌رو شده‌ایم. رضا ادامه می‌دهد: من برای سرمایه‌گذاری از طریق این شرکت‌ها حتی گوشواره طلای دختر خردسالم را فروخته‌‌ام و اکنون شرمنده همسر و فرزند خود هستم.

چی فکر می‌‌کردیم، چی شد؟!

نادر ـ الف که در حال توضیح شکایت از شدت عصبانیت رگ‌های گردنش متورم شده است، می‌گوید: نه تنها سرمایه خود را از دست دادم، بلکه با دعوت از برخی بستگان و دوستان نزدیکم برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های هرمی، باعث فلاکت و بدبختی آنها نیز شدم. نادر ادامه می‌دهد: چی فکر می‌کردیم، چی شد، ابتدا تصور می‌کردیم با وعده‌های سرشاخه شرکت هرمی بزودی صاحب ثروت زیادی خواهیم شد، اما شیادها بلایی سر من و امثال من آورده‌اند که به نان شب هم محتاج شده‌ایم و امید داریم مسوولان قضایی از هزاران مردم مالباخته که فریب شرکت‌های هرمی را خورده‌اند، احقاق حق کنند.

شکایت پدر از پسر

مقابل شعبه اول بازپرسی دادسرای ناحیه 31 پیرمرد سالخورده‌ای که خود را بازنشسته یکی از سازمان‌های دولتی معرفی می‌کند، در خصوص علت مراجعه‌اش به دادسرا به خبرنگار ما می‌گوید: آمده‌ام تا از 2 فرزندم شکایت کنم، آنها با فریب من و به بهانه این‌که قصد راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی دارند، مرا مجبور کردند حاصل سال‌ها تلاشم را که در یک خانه مسکونی خلاصه می‌شد، گرو بانک گذاشته و نزدیک به یکصد میلیون تومان وام بگیرم و زمانی به خود آمدم که متوجه شدم آنها پول دریافتی از بانک را در اختیار چند کلاهبردار در شرکت هرمی قرار داده و سرشاخه‌های شرکت نیز از کشور متواری شده‌اند و بانک قصد تصاحب ملک را دارد و من هم از 2 فرزندم شاکی هستم و....

عیاشی با پول مردم

در حالی که هزاران فقره شکایت‌های اینچنینی یکی پس از دیگری به شعبه‌های مختلف دادسرای ناحیه 31 ارسال می‌شود، سردار احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی به «جام‌جم» می‌گوید: پس از اجرای طرح مبارزه با شرکت‌های هرمی ـ که ادامه دارد ـ مشخص شد سرشاخه‌ها و سرکردگان این نوع شرکت‌های بی‌نام و نشان که در فضای مجازی مردم را فریب می‌دهند، میلیاردها تومان از پول مردم را به غارت برده و به خارج از کشور متواری شده‌‌اند که در حال حاضر پلیس بین‌الملل در تلاش است این تبهکاران اقتصادی را دستگیر و به کشور منتقل کند.

جانشین ناجا می‌افزاید: پس از عملیات برخورد با شرکت‌های هرمی، اسناد و مدارک فراوانی از مخفیگاه این افراد به دست آمد که در بخشی از آن قید شده بود: « از هر وقتی باید برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردم استفاده کرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها