لکنت‌زبان از اختلالات ارتباطی است که همه شما با آن آشنایی دارید و ممکن است برخی از شما قبلا به آن مبتلا بوده‌اید یا شاید هنوز هم دچار این مشکل باشید. در این اختلال جریان طبیعی کلام بر اثر رویدادهای حرکتی و غیرارادی تکلم از بین می‌رود. لکنت‌زبان شامل یک یا چند مورد زیر است: تکرار اصوات، طولانی‌کردن، وارد کردن اصوات اضافی، مکث در بین کلمات و جایگزینی مشهود کلمات برای اجتناب از وقفه. در این میان رفتارهای اضافی نظیر شکلک، حرکات ناگهانی سر یا حرکات غیرطبیعی بدن در حین تکلم منقطع هم غیرشایع نیستند. این اختلال معمولا در دوران کودکی شروع می‌شود. بسیاری از کودکان دچار لکنت‌زبان ناراحتی روان‌شناختی قابل ملاحظه‌ای را تحمل می‌کنند و لکنت‌زبان زندگی روزمره بسیاری از کودکان مبتلا را مختل می‌کند.
کد خبر: ۳۲۸۲۵۸

کودکان خردسالی که لکنت‌زبان دارند اصولا در رشد زبان و تلفظ تاخیر نشان می‌دهند بدون آن که دچار اختلالات دیگر زبان و تکلم باشند. در کودکان سنین پیش‌دبستانی و سنین مدرسه مبتلا به لکنت‌زبان، میزان بروز اضطراب اجتماعی و امتناع از رفتن به مدرسه شایع‌تر است. کودکان بزرگ‌تر مبتلا به لکنت‌زبان نیز اغلب اختلالات و نشانه‌های اضطراب را بروز می‌دهند. در صورتی که لکنت‌زبان تا دوره نوجوانی ادامه یابد، ممکن است فرد دچار انزوای اجتماعی شود.

لکنت‌زبان معمولا بین 18 ماهگی و 9 سالگی بروز می‌کند. افراد دچار لکنت‌زبان به روشنی و با ترس زیاد لکنت‌زبان خود را پیش‌بینی می‌کنند. آنها از کلمات، اصوات و موقعیت‌ها می‌ترسند. در این افراد جایگزینی کلمات و درازگویی شایع است ضمن آن که در موقعیت‌‌هایی که مستلزم تکلم است اجتناب کرده و دچار ترس و خجالت می‌شوند.

در درمان لکنت‌زبان از دو رویکرد استفاده می‌شود. یکی گفتاردرمانی مستقیم که به تعدیل پاسخ لکنت و تغییر آن به گفتار سلیس می‌پردازد و دیگری معطوف به کاهش تنش و اضطراب در حین تکلم است. این درمان‌ها شامل تمرینات تنفسی، فنون آرام‌سازی و گفتاردرمانی است که طی این روش‌ها به کودک کمک می‌شود سرعت تکلم را کند و حجم گفتار را تعدیل کند. از پرت کردن حواس نیز به این صورت استفاده می‌شود که از فرد خواسته می‌شود همزمان با حرکات موزون دست، بازو یا انگشتان صحبت کند. همچنین به این افراد توصیه می‌شود با حالتی آهنگین یا یکنواخت صحبت کنند.

دکتر آزاده شیروانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها