لاریجانی در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرد:

نگاه ابزاری بر روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران

رییس مجلس شورای اسلامی گفت:به نظر می رسد روندی که در مورد ایران اعمال می شود صادقانه نیست و نگاهی ابزاری بر روند فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حاکم شده است.
کد خبر: ۳۱۴۱۳۲

به گزارش واحد مرکزی خبر ، علی لاریجانی در گفتگو با خبرنگاران در سفارت ایران در توکیو افزود: در حالی که تایید صلح آمیز بودن فعالیت های صلح آمیز هسته ای ژاپن 20 سال طول کشید ، بهتر است همین روند هم در مورد ایران تکرار شود و نیمی از این مدت یا به عبارتی در روند و دوره ای 10ساله در مورد ایران اجرا شود.

وی تاکید کرد: آژانس بین المللی هسته ای باید روند پذیرش فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران را همانند ژاپن به اجرا گذارد.

لاریجانی با اشاره به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: الگوی توسعه هسته ای ژاپن ، شباهت بسیاری به وضع کنونی ما دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ژاپنی‌ها به خوبی از نگاه جمهوری اسلامی ایران به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای آگاهی دارند و آن را مثبت می‌دانند ، افزود: همان طور که در صحبت‌های رییس مجلس و دیگر مقامات ژاپن نیز منعکس شد، ژاپنی‌ها توسعه هسته‌ای ما را می پسندند.

وی با اشاره به این که برخی جریان‌سازی ها در فضای بین‌المللی ضد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران وجود دارد، اضافه کرد: سنگ‌اندازی‌های آمریکا فقط در بحث هسته ای نیست؛ آمریکا در موضوعات متنوع هر فرصتی بیابد، سنگ‌اندازی می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که نگاه ایران و ژاپن در بسیاری از مسایل به هم نزدیک است، گفت: رایزنی‌های دو کشور در مسایل سیاسی خوب بود که اکنون فعال‌تر هم شده است. در این سفر درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و چگونگی پیشبرد همکاری ها با مقامات ژاپنی رایزنی شد.

لاریجانی مبارزه با مواد مخدر و توسعه افغانستان را از جمله این مسایل دانست و افزود: سیاست ژاپن در قبال افغانستان نسبت به گذشته متفاوت شده است.

وی با بیان این که افغانستان محل خوبی برای همکاری دو کشور است، تصریح کرد: ما صحنه افغانستان را خوب می شناسیم و طرح ‌های خوبی را در این کشور آغاز کرده ایم. این فرصتی برای طرف ژاپنی است.

رییس مجلس شورای اسلامی ، ایران را سرپلی برای ارتباط با بازاری به حجم350 میلیون نفر شامل قفقاز، آسیای مرکزی ، کشورهای خاورمیانه معرفی و اضافه کرد: یکی دیگر از مباحث مطرح شده با طرف ژاپنی در حوزه ارتباطات اقتصادی و توسعه بود.

لاریجانی با بیان این که بخشی از رایزنی‌ها نیز به مسایل فرهنگی اختصاص یافت ، افزود: در جلسه‌ای که با استادان دانشگاه‌ها و نمایندگان مجلس ژاپن داشتیم، با توجه به قرابت‌های گذشته ایران و ژاپن و ساختار فرهنگی امروز دو کشور، بر ضرورت افزایش ارتباطات فرهنگی و دانشگاهی طرفین تاکید شد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین موضوع گردشگری را «مجال گسترده‌ای» برای همکاری دانست و اضافه کرد: موضوع گردشگری چند بعدی است و همکاری در این زمینه را می‌توان گسترش داد.

مظلومیت مردم فلسطین

رییس مجلس شورای اسلامی گفت:مظلومیت مردم فلسطین و ظلمی که صهیونیست ها در این منطقه روا داشته اند، تاریخ دردآوری برای بشریت است.

خبرنگار ژاپنی با اشاره به سخنان علی لاریجانی که گفته بود «ایران به ملت های فلسطین ، عراق و همچنین حزب الله لبنان کمک می کند» سوال کرد آیا کمک ایران تسلیحاتی هم هست؟ که لاریجانی پاسخ داد: آنهایی که شما نام بردید، ملت های مظلومی هستند که جامعه بین المللی در بسیاری از موارد در برابر جنایاتی که ضد آنان می شود، سکوت می کند.باید از نظر سیاسی به ملت های مظلوم کمک کرد تا آنان به حقوق خود برسند.

وی با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به غزه با حمایت آمریکا گفت: سال گذشته در این حمله بسیاری از زنان و کودکان و دیگر مردم غزه به خان و خون کشیده شدند اما مجامع بین المللی واکنش موثری از خود نشان ندادند.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر غزه در محاصره است و امسال بسیاری از مردم فلسطین به دلیل تخریب منازل یا آواره شدن، زمستان را در خیابان ها گذراندند اما رسانه ها به این مظلومیت نپرداختند و حتی اشاره ای هم نکردند.

خبرنگار NHK ژاپن در ادامه نشست خبری رییس مجلس شورای اسلامی پرسید ؛ آیا رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته ای ایران حمله می کند و اگر حمله ای در کار باشد ارزیابی تهران از توان نظامی اسراییل چیست؟ و ایران چه واکنشی نشان خواهد داد؟

علی لاریجانی در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: لزومی ندارد که به تخیلات پاسخ دهیم.رژیم صهیونیستی درک درستی از قدرت ایران دارد و خود را دچار بی حیثیتی مطلق نمی کند اما قبول دارم که رژیمی افراطی است.این رژیم از زمان روی کارآمدن، بارها هم به آمریکا وهم به جامعه بین الملل بی اعتنایی بسیاری کرده است.در اوایل روی کار آمدن اوباما، وی سخنان بلیغی درباره حقوق مسلمان بیان کرد اما رژیم صهیونیستی حرف های اوباما را به دیوار زد.

 آمریکایی ها دچار غربت سیاسی شده اند و حرف هایی می زنند که فقط خودشان خوششان می آید به همین دلیل حرف هایشان متناقض است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ادامه محاصره غزه ، فشارها در بیت المقدس، زندانی کردن هزاران فلسطینی و گسترش شهرک سازی نشان می دهد که این رژیم به حرف های اوباما اعتنایی نکرده است و این اعمال غیر انسانی نشان دهنده آغاز شرارت های جدید در منطقه است.

خبرنگار ژاپنی دیگری در ادامه نشست خبری لاریجانی در توکیو پرسید ، آمریکا افغانستان را تهدید و پس از مدتی به این کشور حمله کرد ، آیا فکر نمی کنید که به ایران هم حمله شود؟

رییس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: آمریکا در عراق و افغانستان دچار وضعی شده که بعید است که دیگر هوس حمله به سرش بزند و به دوره ای نیاز دارد که ارتش خود را بازسازی کند.

خبرنگار دیگری درباره موضوع «دبی گیت» و ترور المبحوح و قضیه پاسپورت های اروپایی پرسید که لاریجانی پاسخ داد: آبروی کشورهای اروپایی اگر به سئوالات و ابهامات این ماجرا پاسخ ندهند، در خطر است، البته این ماجرا برای رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی نیست.

وی افزود: رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن اقدامات تروریستی بسیاری انجام داده است که از آن جمله می توان به حدود 300 عملیات ترور این رژیم اشاره کرد. اسراییل دوست دارد نامش به نام آدم کش خاورمیانه ثبت شود.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه نشست خبری رییس مجلس شورای اسلامی در توکیو پرسید وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش گفته بود ، تحریم ها ضد ایران فلج کننده است اما سخنگوی کاخ سفید پس از آن گفته بود ؛ تحریم ها فلج کننده نیست ارزیابی شما از تناقض در رفتار و گفتار و سردرگمی مسئولان آمریکایی چیست؟

دکتر علی لاریجانی پاسخ داد: آمریکایی ها دچار غربت سیاسی شده اند و حرف هایی می زنند که فقط خودشان خوششان می آید به همین دلیل حرف هایشان متناقض است.آمریکایی ها زیاد به منطقه سفر می کنند اما هر کجا که می روند مردم از آنان تنفر دارند.‌ مسئولان آمریکایی تحکم آمیز حرف می زنند و فکر می کنند با فشار باید مردم منطقه حرف های آنان را قبول کنند اما این موضوع مردم را بیشتر عصبانی می کند.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آمریکایی ها صحنه را واقعی نمی بینند و از موضع امپراطوری بین المللی سخن می گویند اما خوشبختانه این جایگاه را ندارند.

خبرنگار روزنامه آساهی از رییس مجلس شورای اسلامی پرسید؛ بازنگری درNPT باید با چه رویکردهایی روبرو باشد که علی لاریجانی پاسخ داد: بازنگری درNPT با دو رویکرد ممکن است روی دهد.

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر از توکیو؛ لاریجانی در ادامه افزود: نخست این که آژانس نقاط ضعف خود را برجسته تر کند که این منجر به بی خاصیت تر شدنNPT می شود.

رییس مجلس در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در توکیو در ادامه پاسخ خود اضافه کرد: رویکرد دوم این است که آژانس نقاط ضعف خود را برطرف کند. مشکلNPT این است که در مسئله خلع سلاح هسته ای هیچ قدرتی ندارد.

لاریجانی این سئوال را مطرح کرد که از زمانی که معاهدهNPT بین المللی شده، آژانس چقدر توانسته است که تعداد کلاهک های هسته ای را کاهش دهد؟ در این زمینه آژانس بین المللی انرژی اتمی نمره رد می گیرد.

لاریجانی در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگار آساهی گفت: نکته مهم دیگر تاثیرپذیریNPT از قدرت های سیاسی است که این مشکل مهمی است.آژانس موظف است به کشورهایی که دانش صلح آمیز هسته ای می خواهند کمک کند اما این کمک ها در حال حاضر بسیار کم و تحت تاثیر قدرت های سیاسی است.‌بهتر است آژانس این ضعف خود را در تجدید نظرها برطرف کند.

خبرنگار تلویزیون فوجی در ادامه نشست خبری آقای لاریجانی پرسید بر اساس آخرین گزارش ها، آژانس در دوره ریاست جدید، موضع گیری سرسختانه ای در قبال فعالیت های هسته ایران نسبت به قبل اتخاذ کرده است، نظر شما چیست؟

رییس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: با این موضوع برخورد فنی نشده است، آژانس باید بر اساس حقایق و فکت های مشخص نظر بدهد و نباید بر اساس احتمالات، اظهار نظر کند.این نقطه ضعف آژانس است که با برخی فشارها و اعمال نفوذها تغییر موضع می دهد.

در ادامه این نشست خبری خبرنگار رویتر از لاریجانی درباره موضوع هسته ای پرسید؛ که لاریجانی پاسخ داد: باید مذاکرات وجود داشته باشد تا برخی پیشنهادها بررسی شود.طرح های بسیاری مطرح شده است؛ کشورها باید با یکدیگر مذاکره کنند، موضع ایران این است که در درون مذاکره طرح ها قابل بحث است.

خبرنگار ژاپنی دیگری هم درباره موضوع هسته ای ایران پرسید که رییس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: ایران از هر نوع ابتکاری درباره موضوع هسته ای در پشت میز مذاکره استقبال می کند.

رییس مجلس در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و ژاپن گفت: بحث های اقتصادی ایران برای صاحبان صنایع ژاپن جذاب و زمینه های همکاری در ایران فراهم است.

علی لاریجانی با اشاره به این که بخش خصوصی در ایران فعال شده است ، افزود: همکاری دو کشور می تواند فقط به حوزه های نفت و گاز محدود نباشد ، نیروگاه ، پالایشگاه ، دیگر صنایع ، سرمایه گذاری در راه آهن ، معادن ، انرژی و کارهای زیربنایی از زمینه هایی است که ژاپنی ها می توانند با ایران سرمایه گذاری های مشترکی انجام دهند.

وی اضافه کرد: در حوزه های دیگر همچون مترو، قطارهای پرسرعت و صنایع کوچکتر همچون بسته بندی، همچنین در عرصه گردشگری و گیاهان دارویی، ژاپن می تواند با ایران همکاری کند.

 مشکلNPT این است که در مسئله خلع سلاح هسته ای هیچ قدرتی ندارد.

خبرنگار یونیدو درباره اهداف سفر رییس مجلس شورای اسلامی به ژاپن پرسید که لاریجانی پاسخ داد: به دعوت رئیس پارلمان ژاپن به این کشور سفر کردم ؛ همکاری های پارلمانی، قضایی، اقتصادی و رایزنی درباره مسائل سیاسی مهم منطقه از محورهای مورد بحث در دیدارهای من با مقامات ژاپنی بود.

رییس مجلس با بیان این که امروز سطح روابط تجاری ایران و ژاپن بیش از11میلیارد دلار است، افزود: ایران و ژاپن دو کشور مهم و تأثیرگذار در منطقه و آسیا هستند و سابقه همکاری های گسترده باهم دارند.

لاریجانی با تاکید بر این که ارتباط بیشتر دو کشور برای برقراری صلح و امنیت در منطقه مؤثر است، گفت: در برخی زمینه ها برای گسترش همکاری ها به توافقاتی رسیدیم، درباره بازسازی افغانستان، مبارزه با مواد مخدر و همچنین موضوع هسته ای هم گفتگوهایی داشتیم.

خبرنگار دیگری پرسید: قبلا بنظر می رسید ایران، دولت گذشته ژاپن را محافظه کار می داند، آیا دولت جدید یوکیو هاتویاما از ریسک پذیری خارج خواهد شد؟ که لاریجانی پاسخ داد: بهتر است این پرسش را از نخست وزیر ژاپن آقای هاتویاما بپرسید.

وی اضافه کرد: البته معتقدیم تئوری جدید دولت ژاپن (همگرایی کشورهای آسیایی) برای آسیای جدید تئوری هوشمندانه ای است و اگر اجرایی و عملی شود در قطب بندی های جدید بین المللی حائز اهمیت است.

آینده ای روشن در روابط ایران و ژاپن

علی لاریجانی امروز جمعه در دیدار با استادان دانشگاه «می جی» توکیو به پیشینه روابط ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت: با توجه به قرابت‌ گذشته ایران و ژاپن و ساختار فرهنگی امروز دو کشور، افزایش ارتباطات فرهنگی و دانشگاهی ضروری است.
 
رییس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی خود با اشاره به ویژگی های فلسفه شرق، اضافه کرد: با توجه به اشتراکات فلسفی فراوان، چشم انداز و آینده ای روشن در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در روابط ایران و ژاپن مدنظر است.

مصاحبه با شبکه تلویزیونی TBS ژاپن و شرکت در ضیافت ناهار رییس شرکت INDEX (پروژه آزادگان) با حضور روسای شرکت های «مورو بینی» و JGC ازدیگر برنامه های امروز (جمعه) رییس مجلس شورای اسلامی در سفر به ژاپن بود.

علی لاریجانی امشب به وقت محلی در همایش ایرانیان مقیم ژاپن که در سفارت کشورمان در توکیو برگزار می شود، شرکت و برای آنان سخنرانی می کند.

رییس مجلس شورای اسلامی فردا عازم ناکازاکی می شود و با امضای دفتر یادبود و اهدای گل در محل بمباران اتمی به کشته شدگان این فاجعه ادای احترام می کند.

لاریجانی همچنین در سفر به ناکازاکی از موزه این شهر دیدن خواهد کرد.

مبارزه آمریکا و انگلیس با تروریسم ، جوک سیاسی

رئیس مجلس شورای اسلامی در اجتماع سیاستمداران و مدیران شرکت های ژاپنی گفت: ایران و ژاپن هر دو از حکومت های دموکراتیک برخوردار هستند در حالیکه در گذشته حکومت های غیر انتخابی بر سر کار بودند.
 
علی لاریجانی که به دعوت شورای بین المللی تعاملات دوستانه موسوم به اف.ایی. سی. در این اجتماع سخن می گفت افزود: ما با انقلاب اسلامی دیکتاتوری شاه را به دموکراسی دینی تبدیل کردیم و همه نهادهای حکومتی ایران بر اساس آرای مردم تشکیل شده است.

وی با اشاره به انتخابات دهم ریاست جمهوری یادآور شد: 85 درصد مردم ایران در این انتخابات شرکت کردند که رکورد بسیار بالایی از مشارکت مردم ایران را در تعیین سرنوشت خود نشان می دهد.

لاریجانی تاکید کرد: در ایران صداهای مختلفی وجود دارد که این همان مسیر دموکراسی است چرا که جامعه یک صدایی و دیکتاتوری نه تنها حیات نیست بلکه مرگ است.ایران و ژاپن از کشورهایی هستند که به ایجاد صلح و امنیت در منطقه می اندیشند. ژاپن هنوز درد جنگ اتمی را حس می کند و ایران نیز درد ستم ظالمانه آمریکا در دوران شاه را فراموش نکرده است.

آقای لاریجانی افزود: ایران هرگز به هیچ کشوری تعدی نکرده است و معتقد به همزیستی مسالمت آمیز و همراه با احترام میان کشورها است.ایران و ژاپن هر دو دارای فناوری هسته ای هستند اما مسیر آنها به سمت سلاح هسته ای نمی رود.

وی ایران را قدرت دوم انرژی در سطح دنیا از نظر نفت و گاز دانست و گفت: ایران در تکنولوژی های پیشرفته همانند هسته ای ، نانوتکنولوژی ، موفقیت های زیادی داشته است.

 غزه در محاصره است و بسیاری از مردم فلسطین به دلیل تخریب منازل یا آواره شدن، زمستان را در خیابان ها گذراندند اما رسانه ها به این مظلومیت نپرداختند و حتی اشاره ای هم نکردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیا کسی باور می کند که آمریکا به علت مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و یا کشف سلاح هسته ای به افغانستان و عراق حمله کرده، این در حالی است که طی 9 سال گذشته تولید مواد مخدر 40 برابر شده و آمریکا و انگلیس مسئول کنترل آن هستند.بیشتر مواد مخدر از افغانستان ترانزیت هوایی می شود و این در حالی است که این فرودگاه ها در کنترل آمریکا و ناتو قرار دارند.

آقای لاریجانی ادعای آمریکا و انگلیس مبنی بر مبارزه با تروریسم را یک جوک سیاسی دانست.

رئیس مجلس با اشاره به دستگیری ریگی گفت: ریگی در شرق ایران شرارت می کرد و کمک های خود را از آمریکا دریافت می نمود.

وی با بیان اینکه ما با ملت آمریکا ستیز نداریم ، گفت: ما به صلاح جامعه بشری نمی دانیم که یک نوع دیکتاتوری بین المللی جدید ایجاد شود بلکه مایل هستیم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم. شرایط امروز به گونه ای است که ایران و ژاپن می توانند در چارچوب متقابل روابط اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی گسترده ای برقرار کنند.

لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین در جلسه که درباره تدابیر ایران درباره خاورمیانه در آینده نزدیک پرسید گفت: میان مسلمانان روابط عاطفی و معنوی برقرار است و تصور می کنم با شرایط فعلی خاورمیانه، ایجاد امنیت منطقه ای بسیار ضروری است.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری در باره مبادله سوخت گفت: سوخت راکتور تهران رو به اتمام است و باید از جایی تهیه شود اما شرایطی بوجود آمده است که این بحث را پیچیده می کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای اوباما در مورد خلع سلاح هسته ای دنیا گفت: کسی مانع آنها نیست و می توانند شروع به خلع سلاح کنند اما آمریکا خود دارای 10 هزار بمب اتمی است که باید از بین برود. ما با ایده خلع سلاح هسته ای موافقیم و آن را یک ضرورت می دانیم اما در عمل فکر نمی کنم آمریکا به این سمت حرکت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها