همزمان با آغاز رسیدگی به لایحه بودجه 89 در مجلس تشریح شد

وضعیت کسری بودجه دولت در سال 89

گروه اقتصاد: در حالی که نخستین مراحل بررسی و رسیدگی به لایحه بودجه 89 در مجلس شروع شده است، زمزمه‌هایی مبنی بر کسری داشتن این بودجه به گوش می‌رسد. به گزارش خبرنگار ما، قبلا معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هنگام اعلام ویژگی‌های لایحه بودجه 89 به کسری تراز عملیاتی این لایحه به میزان 6000 میلیارد تومان اذعان کرده بود. با این حال، رحیم ممبینی رقم کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه 89 را رو به کاهش ارزیابی و تصریح کرده بود که این کسری تراز در لایحه بودجه 88 حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده اما این رقم امسال کاهش یافته است.
کد خبر: ۳۱۰۸۳۸

با وجود این، مجلسی‌ها که دیروز با انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 89 رسیدگی به این سند مهم مالی را کلید زدند و نخستین ارزیابی‌ها را درباره ساختار لایحه به دست آوردند، نظراتی متفاوت با دولت ابراز می‌کنند. به‌زعم آنان، رقم کسری لایحه بودجه 89 بیش از آن چیزی است که دولت تحت عنوان «کسری تراز عملیاتی» از آن نام می‌برد، چرا که «کسری تراز عملیاتی» به تنهایی توصیف‌کننده کسری بودجه نیست و فقط بخشی از آن را تشکیل می‌دهد. با این استدلال بود که غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو شاخص و منتقد کمیسیون اقتصادی مجلس رقم کسری لایحه بودجه 89 را 13 میلیارد دلار یا 13 هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌کند. در عین حال این رقم از تخمین‌های کارشناسی که کسری لایحه بودجه 89 را حدود 30 هزار میلیارد تومان تخمین زده بودند، بسیار کمتر است. کارشناسان بودجه معتقدند، بودجه‌‌های سنواتی علاوه بر کسری آشکار دارای کسری‌های پنهانی است که دولت‌ها هر سال آن را از طریق اصلاحیه بودجه که همان جابه‌جایی ردیف‌های بودجه و کاستن از بودجه عمرانی به نفع بودجه جاری است، بی‌سر و صدا رفع می‌کنند. این کارشناسان همچنین کاستن از سطح تخصیص‌های بودجه را راهی دیگر برای پوشانیدن کسری بودجه‌های سنواتی می‌دانند. به‌زعم آنان، کندی تخصیص‌ها عملا باعث می‌شود دستگاه‌ها کمتر از رقم مصوب خود بتوانند از بودجه اختصاص یافته استفاده کنند، از این‌رو منابع مانده خزانه برای سال آینده افزایش می‌یابد.

کسری 13 میلیارد دلاری

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیش‌بینی کرد که سال آینده 13 میلیارد دلار کسری بودجه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌ که بودجه 89 تورمی است و با اتکای بیشتر به نفت تنظیم شده است، اظهار کرد: بودجه عمومی دولت برای سال 89 نسبت به سال جاری، 34 درصد افزایش یافته و روشن است که این افزایش ناشی از افزایش درآمد ملی نیست. همچنین این افزایش ناشی از افزایش سهم دولت از درآمد ملی نیز نمی‌شود، بلکه اتکای بیشتر به درآمدهای نفتی است.وی با یادآوری این‌ که براساس سیاست‌های بلندمدت نظام جمهوری اسلامی ایران، باید سال به سال اتکا به نفت در بودجه عمومی کاهش یابد، ابراز کرد؛ بودجه 89 برعکس این سیاست‌ها تدوین شده است.وی اضافه کرد: با توجه به عدم امکان فروش تمام ارز ناشی از درآمد نفت و کسب وجوه آن، بخش قابل توجهی به بانک مرکزی داده و در مقابل پول جدید تزریق می‌شود که به پول پرقدرت معروف است و تورم سنگینی به دنبال می‌آورد.

مصباحی مقدم با اشاره به این‌ که در سال 84 برای بررسی بودجه 85 تجربه تلخی دارم، به این مساله پرداخت که در آن مقطع، بودجه پیشنهادی دولت نسبت به مصوب سال قبل 5/27 درصد رشد داشت و گفت: کمیسیون تلفیق 3 درصد به آن اضافه کرد و من در آن زمان نسبت به تورم قابل پیش‌بینی هشدار دادم که متاسفانه گوش نکردند و نرخ تورم در پایان سال 84، 1/12 درصد در 6 ماهه اول 85، 3/10 درصد و در پایان 85 بر اثر نقدینگی به 18 درصد و در سال‌های 86 و 87 به 5/25 درصد رسید.وی همچنین ابراز کرد: هم‌اکنون نیز از سوی اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی تورم خواهیم داشت که از راه تزریق نقدینگی بیشتر، تورم هم ایجاد می‌کنیم و این تورم تحمل‌ناپذیری را به وجود می‌آورد.

وی با تاکید بر این ‌که نباید بودجه را بر پایه غیرقابل اعتماد بنا گذاشت، گفت: اوراق مشارکت ارزی در بازارهای بین‌الملل شناخته شده نیست حتما منظور از اوراق مشارکت ارزی اوراق قرضه ارزی است که گرفتن منابع مالی ارزی و دادن بهره برای نظام ما شایسته نیست.

انعطاف در بودجه

این عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: در بودجه پیشنهادی، امکان جابه‌جایی بودجه 80 درصد در قسمت جاری و 43 درصد در بخش عمرانی در نظر گرفته شده است. این همه انعطاف در بودجه اهداف قانون مصوب را تحت تاثیر قرار داده، تحقق برنامه‌ها را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند و امکان نظارت مجلس را از بین خواهد برد.

وی همچنین از افزایش هزینه‌های عمرانی در بودجه 89 به نسبت بودجه 88 تا میزان 50 درصد خبر داد و گفت: منابع این افزایش 5/13 میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی است. به عبارت دیگر هنوز صندوق مذکور تولد نیافته، تمام منابعش برداشت شده است.

مصباحی مقدم بر این‌که ظرفیت کشور برای جذب این همه سرمایه‌گذاری عمرانی دولتی فراهم نیست، تصریح کرد و افزود: عملا انتظارات افزایش می‌یابد اما تحقق نخواهد یافت، همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های عمرانی دولتی خلاف سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای برنامه پنجم توسعه است و این کار، مستلزم تبدیل دلارهای نفتی به ریال است که قبلا به اثر تورمی آن اشاره کردم.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی هنگام تصویب قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها با نظر دقیق کارشناسی شیب اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی را ملایم کرد تا اثر تورمی شدیدی در پی آن به وجود نیاید و همچنین برای مردم قابل تحمل باشد اما دولت با آوردن مبلغ 40 هزار میلیارد تومان در بودجه پیشنهادی، این نظر کارشناسی مجلس را نادیده گرفته است. مصباحی مقدم ادامه داد: انتظار می‌رفت دولت با تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از اهداف راهبردی کشور را که کاهش اتکا به درآمد نفت بود دنبال کند به مقداری که یارانه‌های انرژی کاهش یابد و متناسب با آن از هزینه عمومی دولت نیز سال به سال کاسته شود تا در پایان دوره 5 ساله اتکا به درآمد نفت در بودجه عمومی به صفر برسد و کسری بودجه به کلی از بین برود و تورم ساختاری کشور محو شود. اما متاسفانه اتکا به نفت در بودجه 89 بیشتر شده و 13 میلیارد دلار کسری بودجه پیش‌بینی می‌شود.

انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 89

اعضای کمیسیون تلفیق برای رسیدگی به لایحه‌ بودجه‌ سال 1389 کل کشور تعیین شدند.

غیر از 34 نفر عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات که عضو کمیسیون تلفیق نیز هستند سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد و محمدابراهیم نکونام از کمیسیون اصل 90 نیز عضو این کمیسیون هستند.

کاظم فرهمند و یونس اسدی از کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، عبدالرضا مرادی و غلامرضا اسدی از کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، سیدرمضان شجاعی کیاسری و ستار هدایت‌خواه از کمیسیون فرهنگی، سیدمحمدکاظم حجازی و محمدتقی بختیاری از کمیسیون عمران، شهریار طاهرپور و علی‌اصغر یوسف‌نژاد از کمیسیون صنایع و معادن، علی‌اصغر زارعی و عبدالحسین ناصری از کمیسیون شوراها و امور داخلی و همچنین امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و امیدوار رضایی از کمیسیون بهداشت و درمان عضو این کمیسیون هستند. همچنین از کمیسیون انرژی مجلس، سیدجاسم ساعدی و محمد سقایی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، عوض حیدرپور و حسن کامران از کمیسیون اقتصادی، جمشید انصاری و جهانبخش محبی‌نیا از کمیسیون اجتماعی، مرادعلی منصوری و داریوش قنبری و همچنین از کمیسیون آموزش و تحقیقات سعدالله نصیری قیداری و اسدالله عباسی به عنوان عضو کمیسیون تلفیق رسیدگی به لایحه‌ بودجه‌ سال 1389 کل کشور انتخاب شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها