فرصت تنفس را از لثه‌ها نگیرید

مراقبت از دندان‌های مصنوعی

دندان یکی از اعضای بدن انسان و پوسیدگی، شایع‌ترین مشکل آن است و اگر پوسیدگی پیشرفت کند و بیماری‌های بافت‌های نگهدارنده دندان جلوگیری نشود، مهم‌ترین عامل جویدن ، یعنی دندان‌ها را از دست خواهیم داد.
کد خبر: ۳۱۰۳۲۲

دکتر علیرضا کریمی‌مجرد، دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان در گفتگو با «جام‌جم» می‌گوید: تحلیل فیزیولوژیک و تغییرات نسوج نگهدارنده دندان‌ها که با گذشت سن به وجود می‌آیند، دوره بی‌دندانی را سرعت می‌بخشند.

وی اظهار می‌کند: جایگزینی دندان‌ها بسته به این که تعدادی یا همه آنها از میان رفته باشند، به وسیله پروتزهای ثابت (بریج‌ها) و پروتزهای متحرک (پارسیل و کامل) صورت می‌گیرد.

تمیز کردن روزانه دندان‌های مصنوعی برای جلوگیری از باقیماندن ذرات غذایی و لک‌ برداشتن ضروری است. به گفته این پزشک متخصص، لک برداشتن دندان‌ها می‌تواند باعث مشکلاتی در ارتباط با ظاهر دندان،‌ بوی دهان، تحریک (سوزش و خارش) بافت‌هایی که زیر دندان مصنوعی قرار گرفته‌اند و عفونت در دهان شود.

ضرورت تمیز نگه داشتن دندان‌های مصنوعی

دکتر کریمی مجرد با اشاره به این که شستن دندان‌های مصنوعی با آب (پس از هر وعده غذا) برای پاک کردن ذرات غذایی مفید است، یادآور می‌شود: پس از هر وعده غذا باید دندان‌ها با آب و صابون یا یک خمیردندان ملایم شستشو شوند و نباید از پودرهای شوینده یا دیگر شستشو دهنده‌های ساینده استفاده کرد، چرا که آنها موجب خراش دندان‌ها می‌شوند. خراش‌ها می‌توانند دندان مصنوعی را مستعد جمع‌آوری ذرات غذایی و ایجاد لکه و پلاک کنند. این متخصص بیماری‌های دهان می‌گوید: بهتر است برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی از یک برس تمیز یا یک مسواک نرم استفاده کرد، ولی فراموش نکنید که برای تمیز کردن دندان‌های طبیعی از یک مسواک مجزا استفاده کنید.

به گفته دکتر کریمی مجرد، می‌توان برای از بین بردن لکه‌های روشن و نیز مواد باقیمانده، دندان مصنوعی را در یک حلال مناسب یا یک دترژنت (مواد کف‌کننده و شوینده) با عمل شیمیایی شناور کرد. این عمل می‌تواند به طور روزانه یا چند بار در هفته انجام شود.

به گفته وی، روش تمیز کردن اولتراسونی نیز می‌تواند به وسیله دندانپزشک برای از میان بردن لکه‌های تیره‌تر انجام شود که موثرترین راه برای تمیز نگه داشتن دندان‌های مصنوعی شستشوی روزانه و غوطه‌ور کردن آنها در حلال‌های شیمیایی است.

این پزشک متخصص می‌افزاید: بهتر است هنگام شستن دندان مصنوعی آن را خیلی محکم و تحت فشار نگه ندارید چون باعث شکسته شدن آن می‌شوید.دندان‌ها را باید در ظرفی که تا نیمه با آب پر‌شده قرار داد. آنها را هرگز در آب داغ شناور نکنید، زیرا فرم دندان‌ها را بدشکل و اندازه آنها را به هم می‌زند.

وی اذعان می‌کند: ذرات غذایی باقیمانده در دندان‌ها را با یک ابزار تیز پاک نکنید. برای این کار باید از دندانپزشک کمک گرفت.

استراحت از نوع لثه‌ای

دکتر کریمی مجرد می‌گوید: بهتر است دندان‌های مصنوعی هنگام شب (خوابیدن) یا 6 تا 8 ساعت در طول روز بیرون آورده شود؛ زیرا استفاده مداوم از آن فرصت تنفس را از لثه‌ها می‌گیرد که نتیجه‌اش ایجاد عفونت در بافت‌های نرم زیر دندان‌های مصنوعی خواهد بود. پس نیاز است وقتی دندان مصنوعی در دهان قرار ندارد، آن را در آب یا یک حلال مناسب نگه دارید، چون دندان‌ها برای حفظ و اندازه مناسبشان نیاز دارند در محیطی مرطوب نگهداری شوند.

نگهداری از لثه

لثه‌ها باید روزانه به وسیله یک مسواک نرم یا یک پارچه تمیز شوند. این کار موجب برطرف شدن آثار و ذرات روی لثه‌ها وتحریک گردش مواد در بافت‌ها می‌شود.

این متخصص بیماری‌های دهان می‌گوید: لثه‌ها را می‌توان با قرار دادن انگشت شست و اشاره در حاشیه آنها تحریک کرد.

اما چگونه می‌توان فهمید دندان‌های مصنوعی اندازه مناسبی دارند؟!

دکتر کریمی‌مجرد در این باره تصریح می‌کند: با گذشت زمان، استخوان‌های آرواره تغییر می‌کنند، بنابراین ممکن است فرد نیاز داشته باشد که مجدد دندان‌هایش را تغییر دهد یا یک دست دندان مصنوعی جدید بسازد. به همین دلیل بهتر است فرد با مشاهده مشکلاتی در تکلم، وجود بافت‌های قرمز و ملتهب در دهان،‌ ترک خوردن گوشه دهان، مشکل جویدن و اذیت شدن گونه‌ها به پزشک متخصص مراجعه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها