روزهای آینده رخ می‌دهد

حرکت جشنواره فجر برای جلب رضایت تهیه کنندگان

گروه رسانه - رضا استادی: «کاهش سئانس‌های نمایش فیلم‌های سینمایی یا تحریم جشنواره؟» این موضوعی است که روز گذشته در اخبار منتشر شده خبرگزاری‌ها درباره بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دیده شد. روز گذشته خبرگزاری فارس در گفتگویی با مهدی مسعودشاهی، دبیر جشنواره فجر از او در خصوص شایعات مطرح شده درباره تحریم این جشنواره سوال کرد. مسعودشاهی در پاسخ با تاکید بر عدم تحریم جشنواره فیلم فجر از سوی سینماگران، گفت: متأسفانه بعضا مواردی در رسانه‌ها مطرح و باعث می‌شود جامعه ما بی دلیل دچار التهاب شود، اما باید توجه داشته باشیم که جشنواره فیلم فجر یک بحث فرهنگی است و بحث فرهنگ نیز با بقیه مسائل فرق می‌کند و اولین تفاوت آن، بحث تضارب افکار است که همه افراد می‌توانند در آن فکرهای متفاوتی داشته باشند، اما تاکنون هیچ گونه صحبتی در خصوص تحریم جشنواره فجر صورت نگرفته است و تمامی فیلمسازان آمادگی خود را برای حضور پرشور در این جشنواره اعلام کرده‌اند و به همین دلیل نباید با مطرح کردن چنین مسائلی پیکره خود را کوچک کنیم.
کد خبر: ۲۹۹۸۸۸

بحث تحریم را چه کسی مطرح کرد؟

به نظر می‌رسد اشاره مسعودشاهی به سوالی است که خبرنگار یک خبرگزاری سه‌شنبه 17‌آذر در نشست خبری معاونت سینمایی از او پرسید. این خبرنگار با طرح شنیده هایش در خصوص تحریم جشنواره از سوی برخی خبرنگاران، از شمقدری در خصوص این موضوع پرس و جو کرد و شمقدری نیز در پاسخ اعلام کرد تاکنون چیزی در این باره نشنیده و از این خبرنگار خواست تا نام برخی فیلمسازانی که می‌خواهند جشنواره را تحریم کنند، بیان کند، اما با عدم اشاره خبرنگار به اسامی فیلمسازان، بحث ادامه نیافت و این خبرنگار هم موضوع را در گزارش خود از جشنواره منعکس نکرد.

در خبر دیگری که روز گذشته خبرگزاری فارس روی تلکس خبری خود منتشر کرد، علی معلم، تهیه کننده فیلم «آل» با بیان این مطلب که روند کنونی برگزاری جشنواره فیلم فجر به گونه‌ای است که تعداد دفعات زیاد نمایش فیلم‌ها می‌تواند به اکران فیلم‌ها لطمه وارد کند، گفت: در تمام کشورهای دنیا حداکثر 4 یا 5 نمایش برای فیلم‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ اما در جشنواره فجر چیزی در حدود 30 نمایش به فیلم‌ها اختصاص می‌یابد که این موضوع به نوعی یک اکران عمومی به شمار می‌آید و حتی برای فیلم‌ها بلیت فروشی می‌شود و جشنواره از این بلیت‌فروشی، نفع مادی می‌برد که باید منافع مادی و معنوی سازندگان یک اثر نیز رعایت شود. به همین دلیل در جلساتی که در شورای عالی تهیه‌کنندگان برگزار کرده‌ایم، این موضوع از سوی اعضا مطرح شده است و موافقت اولیه آن از سوی اعضا اعلام شده که بزودی شرایط آن به دفتر جشنواره اعلام خواهد شد تا با برگزاری جلساتی با مسوولان جشنواره بهترین نتیجه ممکن را شاهد باشیم.

البته علی معلم نیز بحث تحریم جشنواره را تکذیب کرده و گفته اگر عنوان می‌شود که باید نحوه نمایش فیلم‌ها سازماندهی شود به هیچ عنوان به معنای تحریم جشنواره نیست. نحوه نمایش فیلم‌ها موضوعی است که مسعود شاهی نیز در گفتگوی خود به آن اشاره کرده و می‌گوید: «اگر این موضوع از سوی مسوولان اتحادیه تهیه کنندگان به جشنواره ارائه شود، موضوع را به سرعت مورد بررسی قرار خواهیم داد، اما آنچه مهم است این که ما بتوانیم در این جشن ملی، سرویس‌دهی بیشتری به مردم داشته باشیم، اما قطعا نوع مشارکت و سرمایه‌گذاری تهیه کنندگان در این زمینه تاثیر گذار خواهدبود. به همین دلیل، می‌کوشیم شرایط را طوری فراهم کنیم که هیچ یک از فیلمسازان از این بابت متضرر نشوند.» اشاره مسعودشاهی در این گفتگو 2 وجه دارد؛ یکی سرویسدهی مطلوب به تماشاگرانی که اشتیاق زیادی به تماشای فیلم‌های جشنواره روی پرده دارند و دیگر این‌که جبران این تعداد نمایش برای فیلمسازان است که به نظر می‌رسد بند دوم تنها با پرداخت مبالغی به تهیه کنندگان قابل‌تحقق است. نکته مهم در این زمینه این که اگر جشنواره بخواهد با تعداد بالای نمایش برشکوه و گستردگی خود اضافه کند، قاعدتا باید جبران ضرر و زیان احتمالی تهیه کنندگان را نیز بکند؛ تهیه کنندگانی که بعد از بارها نمایش فیلمشان در جشنواره، از تعداد افراد مشتاق برای تماشای فیلم‌هایشان در اکران عمومی کاسته خواهد‌شد. حبیب ایل‌بیگی، مدیر روابط عمومی جشنواره دیروز اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود بیش از 50 فیلم بلند سینمایی ایرانی در جشنواره با هم رقابت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها