ایستگاه آرامش

اختلا‌ل ارتباط در کودکان

کودکی که 5 سال دارد، دچار مشکلاتی در صحبت کردن است. او جملات کوتاه و ناقصی را به کار می‌برد و کلمات دستوری را حذف می‌کند. درضمن،‌ در مطرح کردن جملات پرسشی مشکل دارد و از ضمایر درست استفاده نمی‌کند. وقتی 2 ساله بود، ذخیره واژگان بیانی‌اش محدود به 4 کلمه بود (ماما، بابا، او و بیشتر.) و هر بار یکی از این واژه‌ها را در موقعیت مناسب به کار می‌برد. البته برای درخواست اشیا یا اعمال مطلوب خود نقص‌های ارتباط کلامی‌اش را با اشاره و سایر حرکات ساده سر و دست تکمیل می‌کرد. رشد او در سایر زمینه‌ها بجز زبان طبیعی به نظر می‌رسد. نکته مهم این‌که او در حدی متناسب با سنش، اسامی اشیا و اعمال آشنا و دستورات کلامی ساده را، مانند آن را بگذار زمین و پیراهنت را بگیر می‌فهمید.
کد خبر: ۲۹۹۷۰۰

بررسی مشکل

اختلالات ارتباط از شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی محسوب می‌شوند. ارتباط موثر کودکان مستلزم تسلط در زبان، کاربرد واژه‌ها و کلام است. شیوع اختلال زبان بیانی در کودکان 5 تا 11 ساله تا 6 درصد تخمین زده می‌شود. میزان اختلال زبان بیانی در کودکان زیر 3 سال به 15 درصد بالغ می‌شود. در کودکان سنین مدرسه که سن بالای 11 سال دارند، برآوردها کمتر است و شیوع اختلال بین 3 تا 5 درصد است. این اختلال در پسرها 2 تا 3 برابر دخترهاست و در کودکانی که بستگانشان سابقه خانوادگی اختلال آوایی یا سایر اختلالات ارتباط داشته‌اند، بیشتر دیده می‌شود. صدمات ظریف مغزی و تاخیر در بالیدگی مغز به عنوان علل زمینه‌ای مطرح شده‌اند.

کودکان مبتلا به اختلالات ممکن است از سوی کودکان هم‌سنشان طرد و منزوی شوند، زیرا نمی‌توانند چیزی را که در مورد آن صحبت می‌کنند توضیح بدهند. این کودکان ممکن است هنگام بازگویی یک داستان با ابهام صحبت کنند و به جای نام بردن اشیای خاص، مرتب از کلمات پرکننده مثل «چیز» استفاده کنند.

درمان

درمان اختلال زبان بیانی عموما زمانی آغاز می‌شود که این اختلال پس از دوره پیش‌دبستانی ادامه پیدا کند. یک آسیب‌شناس زبان و گفتار می‌تواند مستقیم با کودک کار کند یا آن‌که فنون زبان‌درمانی را به معلم یا والدین کودک بیاموزد تا با کودک کار کنند. زبان‌درمانی اغلب برای کاربرد واژه‌ها برای بهبود راهبردهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی به کار می‌رود.

دکتر آزاده شیروانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها