افزایش سن امید به زندگی در ایران

20درصد نوجوانان سیگاری هستند

رئیس ششمین کنگره سلامت خانواده گفت: حدود 20 درصد از نوجوانان و جوانان و 2 درصد از زنان بالای 18 سال سیگار می‌کشند اما در گروه سنی 13 تا 17 سال در پسران حدود نیم تا 5 درصد و در دختران یک درصد سیگاری هستند.
کد خبر: ۲۹۸۷۵۰

به گزارش فارس، حسین ملک‌افضلی در نشست خبری کنگره سلامت ملی خانواده افزود: سلامت جوانان و نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است، به دلیل اینکه جمعیت نوجوانان و جوانان در جامعه فعلی زیاد است. در دهه اول انقلاب به دلیل نبود تنظیم خانواده مناسب، جمعیت جوانان و نوجوانان زیاد شده است.

وی گفت: امروزه سن امید به زندگی افزایش پیدا کرده است و گروه سنی 10 تا 30 سال که همان نوجوانان به دنیا آمده در اوایل انقلاب هستند، زیاد است و طبق آماری که وجود دارد در جامعه ایرانی حدود 30 میلیون نوجوان و جوان وجود دارد.

رئیس ششمین کنگره سلامت خانواده اضافه کرد: 40 درصد از جمعیت ایران را گروه‌های سنی 10 تا 30 سال تشکیل می‌دهد و اینها افرادی هستند که بعد از انقلاب به دنیا آمده‌اند و وقتی به سن 35 تا 55 سالگی می‌رسند، مشکلات قلبی عروقی، مشکلات روانی، سرطان‌ها و دردهای استخوانی افزایش پیدا می‌کند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمارستان‌ها پاسخگوی نیاز آنها نمی‌توانند باشند و توجه به سلامت جوانان و نوجوانان از نظر اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

ملک‌افضلی اضافه کرد: نوع رژیم غذایی در نوجوانان و جوانان تغییر کرده است و زندگی شهرنشینی، وجود غذاهای آماده و فست‌فودها باعث شده است که جوانان ما از تغذیه صحیح برخوردار نشوند.

وی گفت: عادات مضر از جمله عدم تحرک، سیگار کشیدن و رفتارهای پرخطر جنسی در نوجوانان افزایش پیدا کرده است. ارتباط خانواده‌ها با جوانان و نوجوانان کاهش پیدا کرده است. جوانان و نوجوانان صحبت کمتری با خانواده‌های خود می‌کنند و این امر آنها را از نظر روانی دچار مشکل می‌کند.

ملک‌افضلی اضافه کرد: نوجوانان می‌توانند ارتباط خود را با خانواده‌ها بیشتر کنند و پدر و مادران نیز باید مهارت‌ها و دانش خود را به فرزندان آموزش دهند. 70 درصد مردم تهران حداقل تحرک معادل 30 دقیقه پیاده‌روی را ندارند و پشت میزنشینی و حرکت با اتومبیل‌های شخصی باعث کاهش فعالیت افراد شده است.باید نقش خانواده‌ها در ارتباط با نوجوانان و جوانان پررنگ‌تر باشد و ارتباط بیشتری با آنها برقرار کنند.

کنگره سلامت خانواده 21 و 22 آذر در سالن همایش‌های رازی با همکاری معاونت غذا و دارو و معاونت سلامت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ صندوق جمعیت سازمان ملل، صندوق کودکان سازمان ملل، سازمان پیشگیری انجمن‌های علمی بهداشت ایران و انجمن حامی سلامت برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها