درمانگاه

زردی پوست نوزادان

زردی یکی از مسائلی است که نوزادان تازه متولد شده با آن مواجه هستند. برخی خانواده‌ها بسیار نگران این زردی می‌شوند و برخی نیز زیادی آن را دست‌کم می‌گیرند. برخی خانواده‌ها نیز با درمان‌های سنتی می‌خواهند آن را برطرف کنند که البته نتیجه منفی به همراه دارد. اما این زردی به چه علت است؟ واقعیت این است که طی هفته اول بعد از تولد حدود نیمی از نوزادانی که سر موقع به دنیا آمده‌اند و بیش از 80 درصد نوزادان نارس که از سایر جهات سالم هستند، مبتلا به زردی می‌شوند که بصورت تغییر رنگ پوست و سفیدی چشم، ظاهر می‌شود. این وضعیت به دلیل حضور رنگدانه زرد صفراوی در خون ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۲۹۸۵۳۷

این زردی که طی هفته اول بعد از تولد دیده می‌شود، زردی فیزیولوژیک نام دارد. تقریبا در تمام این نوزادان هیچ بیماری زمینه‌ای وجود ندارد وعلت بروز آن تنها این است که کبد و دستگاه گوارش کودک در حال تطابق یافتن با زندگی خارج رحمی است. زردی فیزیولوژیک در نوزادانی که شیر مادر می‌خورند بیشتر دیده می‌شود و بعد از بررسی‌های لازم توسط پزشک، اغلب نکته نگران‌کننده‌ای یافت نمی‌شود. اگر زردی در زمان تولد یا طی 24 ساعت اول رخ دهد، می‌تواند بدلیل کوفتگی شدید، عفونت خونی و یا ناسازگاری خون بین مادر و جنین باشد. اگر زردی در هفته دوم یا بعد از آن رخ دهد، می‌تواند به دلیل اختلال عملکرد کبد، عفونت شدید، اختلالات آنزیمی یا اختلالات گلبول‌های قرمز باشد.

درمان

اگر کودک شما مبتلا به زردی به نظر می‌رسد ممکن است پزشک انجام آزمایشاتی را برای اندازه‌گیری سطح بیلی روبین در خون و تشخیص ضرورت درمان پیشنهاد کند. اکثر پزشکان درمان را شروع نمی‌کنند مگر این‌که سطح بیلی روبین بالاتر از 15میلی گرم در دسی لیتر خون برسد. زردی به‌وسیله فتوتراپی درمان می‌شود. معمولا کودک برای یک یا دو روز برهنه و در حالی که چشم‌هایش با یک پوشش محافظ پوشانده شده است زیر نور فلورسنت قرار می‌گیرد. نور فلورسنت باعث تخریب بیلی‌روبین اضافی خون می‌شود. بیلی‌روبین‌های تخریب‌شده از طریق کبد دفع می‌شود.

10 فرمان

1-‌ در صورت وجود زردی در نوزاد هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. نوزاد مبتلا به زردی باید حتما توسط پزشک بررسی شود.

2-‌ اهمیت زردی دوران نوزادی و درمان آن بدین جهت است که روسوب بیلی‌روبین در مغز می‌تواند باعث عوارض مهم و غیرقابل برگشتی شود.

3- زمانی که سطح بیلی‌روبین بسیار بالا برود، می‌تواند منجر به بروز آسیب مغزی شود که اصطلاحا کرن ایکتروس نامیده می‌شود. در این اختلال مغز نوزادان به شدت دچار آسیب شده و می‌تواند منجر به کری، ناتوانایی‌های تکاملی شدید و انواع غیرمعمول فلج مغزی شود.

4- از قرار دادن نوزاد مبتلا به زردی زیر لامپ‌های مهتابی معمولی خودداری کنید زیرا هیچ تاثیری ندارد.

5- هیچ‌گاه به علت زردی شیر دادن به نوزاد را قطع نکنید.

6- از تجویز آب‌قند زیاد یا داروهای خانگی مثل ترنجبین یا شیرخشت و غیره به نوزاد خوداری کنید.

7- هرچه نوزاد در روزهای نخست زندگی بیشتر شیر مادر بمکد احتمال زردی او کمتر می‌شود.

8- اگر همراه زردی علائمی مانند نخوردن شیر، بی حالی و سستی، گریه جیغ مانند، استفراغ، ملاج سفت و برجسته، سفتی عضلات، تنفس نامنظم و تشنج وجود داشته باشد زردی طبیعی تلقی نمی‌شود و باید سریع به پزشک مراجعه شود.

9- رنگ زرد تیره یا نارنجی پوست، خواب عمیق به گونه‌ای که به سختی بتوان نوزاد را بیدار کرد. گریه‌های بسیار بلند، مکیدن یا شیر خوردن ضعیف و بیحالی و ضعف از علائمی است که در صورت مشاهده باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

10- اگر زردی در 24 ساعت ابتدای تولد باشد ، غیر طبیعی است و باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها