با اجرای برنامه بیش از 20 گروه رقم خورد

فصل داغ کنسرت‌های موسیقی در پاییز سرد تهران

گروه فرهنگ و هنر: ماجرای کنسرت‌های موسیقی در ایران، حکایتی عجیب است. گاه باید ماه‌ها چشم بگردانی تا در گوشه‌ای شاهد به روی صحنه رفتن گروهی موسیقی باشی و زمانی هم می‌رسد که آخر هر هفته با ترافیک سنگین کنسرت‌های موسیقی روبه‌رو می‌شوی. اینجا هم مثل دیگر عرصه‌ها، گویا دچار افراط و تفریط شده‌ایم. چند ماه علاقه‌مندان را تشنه حتی یک کنسرت موسیقی نگه می‌داریم وبه جایش در مدت 2 هفته با اجراهای متعدد کاری می‌کنیم که مخاطبان در انتخاب برنامه‌ای از میان آنها سر در گم شوند.
کد خبر: ۲۹۷۸۳۱

در همین دو هفته‌ای که مقارن با عیدهای سعید قربان و غدیر است، تالارهای شهر تهران میزبان بیش از 20 گروه موسیقی هستند. از این میان می‌توان به برنامه‌های ارکستر مجلسی ایرانیان و گروه‌های آریان، چکاوک، زریاب، ارکیده، بهار و کر فیلا‌رمونیک ایران اشاره کرد.

اگرچه این اتفاقی مبارک است، اما باید پرسید که چرا این سالن‌ها در دیگر ماه‌های سال کمتر فعال هستند؟

ایام طلایی موسیقی

محسن رجب‌پور، مدیر شرکت ترانه شرقی که این روزها کنسرت‌های گروه پاپ آریان و ارکستر مجلسی را در برنامه‌های خود دارد، در این باره می‌گوید: فاصله زمانی عید فطر تا عید غدیر را باید فصل طلایی برای به روی صحنه رفتن گروه‌های موسیقی دانست.

اعیاد مذهبی این روزها و فضای شاد و مفرح جامعه، می‌طلبد که گروه‌های موسیقی بیشتر کنسرت‌های خود را برای این زمان برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به شرایط ویژه امسال می‌افزاید: در حال حاضر هم در وضعیتی هستیم که پس از چند ماه تعطیلی فعالیت‌های موسیقی، جامعه بیش از هر زمان دیگر نیازمند نشاط و شادمانی است که باید به آن پاسخ داد.

اما اینها تنها دلایل داغ شدن بازار کنسرت‌های موسیقی نیست.

علاوه بر مناسبت‌های مذهبی این روزها، نیمه دوم سال خورشیدی نیز از دیرباز فصل رونق فعالیت‌های هنری بوده است. رضا شایسته، سرپرست گروه موسیقی سنتی چکاوک در این باره توضیح می‌‌دهد: همیشه فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل کوتاه شدن روزها، کم شدن سفرها و تعطیلی بسیاری از تفریح‌ها و سرگرمی‌های دیگر، بهترین زمان برای کنسرت گروه‌های موسیقی است.

البته این نوازنده ویولن با پذیرش این مطلب که ما عادت کرده‌ایم کارهایمان را به دقیقه 90 واگذار کنیم، ادامه می‌دهد: اگر گروه‌های موسیقی در چند روز آینده به روی صحنه نروند،‌با فرارسیدن محرم و صفر و بعد از آن هم با برگزاری جشنواره موسیقی فجر در اسفند ماه، درواقع تا 3 تا 4 ماه دیگر هم نمی‌توانند اجرایی داشته باشند.

همکاری ارشاد

اما برای گرم شدن آذر ماه با کنسرت‌‌های موسیقی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نقشی مثبت ایفا کرده است. داریوش خواجه‌نوری که چند روز پیش به همراه برادرش، کنسرت گیتار فلامنکو را در تالار وحدت اجرا کرد، در این‌باره می‌گوید: این روزها مراحل صدور مجوز برگزاری کنسرت از سوی دفتر موسیقی با سهولت بیشتری طی می‌شود و دیگر از آن سختگیری‌های قبلی خبری نیست.

محسن رجب‌پور هم در این راستا توضیح می‌دهد: دولت نهم آن‌طور که باید و شاید به حوزه فرهنگ و هنر توجه لازم را نشان نمی‌داد، اما در همین چند ماه شروع به کار کابینه دهم، نشانه‌ها حاکی از آن است که آنان رویکرد متفاوت و فعال‌تر را در این عرصه اتخاذ کرده‌اند.

اما رضا شایسته اعتقاد ندارد که تغییر چندانی در سیاست‌های وزارت ارشاد پدید آمده است و تاکید می‌کند: در ارتباط با صدور مجوزها، روال مثل گذشته است و اگرچه ما تا به حال با مشکل چندانی در این راه روبه‌رو نشده‌ایم، اما فکر می‌کنم می‌توان آن را بسیار ساده‌تر سپری کرد.

نوای ضعیف موسیقی سنتی

اگرچه آذر را باید ماه پرترافیک کنسرت‌های موسیقی دانست، اما در همین ایام حضور گروه‌های موسیقی سنتی و بویژه چهره‌های شناخته شده آن بر روی صحنه بسیار کمرنگ است.

رضا شایسته که با گروه موسیقی سنتی چکاوک، چندین اجرا در یک ماه گذشته داشته است، در این‌باره می‌گوید: مشکل اصلی موسیقی سنتی این است که مثل گروه‌های پاپ نمی‌تواند حامیان مالی را از بخش خصوصی جذب کرده و هزینه‌هایش را تامین کند.

این هنرمند ادامه می‌دهد: در هیچ جای دنیا، گروه‌های موسیقی کلاسیک و ارکسترهای بزرگ به حال خود رها نمی‌شوند و مورد حمایت‌‌های دولتی قرار می‌گیرند. فکر می‌کنم که اگر شهرداری‌ها و نهادهای فرهنگی در این زمینه فعال شوند، بسیاری از مشکلات عرصه موسیقی سنتی نیز از میان برداشته خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها