پیوندهای آمریکا و هند

زمانی که بسیاری از شهروندان هندی رفتار و مواضع باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده را نسبت به کشور خود چندان دوستانه نمی‌بینند مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند برای دیداری رسمی با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر کرده است.
کد خبر: ۲۹۷۳۲۲

سینگ زمانی اقدام به سفر به آمریکا کرد که اولین سالگرد حمله تروریستی به بمبئی در 26 نوامبر در حال نزدیک شدن است. او اظهارات خود را بلافاصله پس از پیاده شدن در خاک آمریکا با متهم کردن پاکستان به اهمال نسبت به کسانی که در خاک این کشور اقدام به توطئه علیه هند می‌کنند، آغاز کرد.

اظهارات او به همراه دستگیری 2 فرد مظنون وابسته به گروه‌های تروریستی توسط پلیس فدرال آمریکا (FBI) در شیکاگو موجب شد تا احتمال این که هدف سفر نخست‌وزیر هند به ایالات‌متحده جهت اقدامی موثر برای تحت فشار قرار دادن پاکستان به منظور کاهش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان باشد را تقویت کند.

دیدار هفته گذشته لئون پانه‌تا، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) از هند می‌تواند زمینه‌ساز این دیدار به حساب آید. هدف سفر پانه‌تا به هند کشف احتمال ارتباط میان لشکر طیبه در پاکستان با دو تن که اخیرا در شیکاگو توسط اف‌بی‌آی دستگیر شده‌اند، بود. در رسانه‌ها نام آن دو فرد دیوید کولمن، شهروند پاکستانی‌الاصل آمریکایی و حسین رانای کانادایی ذکر شده است.

مشارکت یک شهروند آمریکایی در حمله بمبئی نه تنها ابعاد این دسیسه را گسترش می‌دهد بلکه موجب می‌شود فعالیت‌های ضدتروریستی داخلی آمریکا و اطلاعات اف‌بی‌آی نیز در این زمینه فعال شوند.

تیموتی رومر، سفیر آمریکا در هند طی کنفرانسی خبری در سفارت آمریکا در دهلی‌نو، پایتخت هند گفت: «برای حل این مشکل نهایت همکاری را با دولت هند به عمل آورده و اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.» آنچه رومر به آن اشاره نکرد این بود که در صورت درخواست‌های بیشتر دولت هند واکنش آمریکا چگونه خواهد بود.

سوراب گوپتا، عضو ارشد سازمان بین‌المللی ساموئل در واشنگتن می‌گوید: به‌طور قطع مانموهان به دنبال گرفتن قول‌هایی برای تحت فشار قرار دادن اسلام‌آباد از سوی اوباما بوده تا اسلام‌آباد به تعهدات ضد تروریستی خود به سازمان ملل عمل کند و کسانی را که در حملات تروریستی دست داشته‌اند را مورد پیگرد قانونی قرار دهد. او می‌افزاید: زمانی که آمریکا روی نجات و استمرار بقای دولت پاکستان تمرکز کرده است نباید بهای این را هند پرداخت کند.

زمانی که اوباما در سخنرانی اخیر خود در توکیو، پایتخت ژاپن، هند را نادیده گرفت بسیاری از سیاستمداران هندی را شگفت‌زده کرد چرا که آنها نسبت به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با آمریکا بسیار خوشبین و امیدوار بودند.

دولت بوش، هند را نه تنها به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بلکه به عنوان یک قدرت بالقوه جهانی و یکی از ارکان قدرتمند و اساسی خود در پایه‌ریزی چارچوب استراتژیک آسیا به حساب می‌آورد. با وجود این موضع جدید اوباما چندان نمی‌تواند از اعتبار واقعی برخوردار باشد.

برخی تحلیلگران هند را به‌خاطر ناتوانی در درک صحیح سیاست آمریکا نسبت به خود سر زنش می‌کنند . هیچ تفکری مبنی بر داشتن رابطه‌ای درازمدت با آمریکا در هند انجام نشده است و به همین خاطر همواره آمریکا در مورد چگونگی رابطه خود با هند تصمیم می‌گرفته است و هندی‌ها در این رابطه سیاستی منفعلانه داشته‌اند.

منبع: ایندیپندنت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها