گرچه حجاج ایرانی در سلامت هستند؛ اما...

توصیه‌ها درباره حاجیان جدی است

گروه جامعه: 3 روز دیگر اولین گروه حجاج ایرانی در حالی از عربستان برمی‌گردند که از یک‌سو مسوولان وزارت بهداشت نسبت به چگونگی دید و بازدید‌ها از حجاج هشدار می‌دهند و از سوی دیگر مسوولان حج خبر می‌دهند آنان در سلامت کامل هستند. نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در حاشیه بازدید از مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: به لحاظ پزشکی وضعیت حجاج در هیچ سالی بخوبی امسال نبوده است؛ به گونه‌ای که خوشبختانه امروز حتی یک نفر از زائران ایرانی بیت‌الله الحرام تب هم ندارد، چه برسد به آن‌که مشکوک به آنفلوآنزا باشد.به گزارش مهر، آیت‌الله محمدی ری‌شهری به همین دلیل از مسوولان کشور خواست مردم را به خاطر بیماری آنفلوآنزا در میان حجاج نگران نکنند.
کد خبر: ۲۹۷۳۱۵

براساس این گزارش، رئیس مرکز پزشکی هلال‌احمر جمهوری اسلامی نیز گفت: خوشبختانه هیچ مورد ابتلا به آنفلوآنزا تاکنون نداشته‌ایم و در شرایط آرمانی و با آمارهای استثنایی به سر می‌بریم.

محمدتقی حلی‌ساز با بیان این‌که هیچ بیمار بدحالی هم‌اکنون در مرکز پزشکی حج و زیارت وجود ندارد، تصریح کرد: تنها یک مورد بستری در بیمارستان سعودی داریم و سایر مراجعات موارد عمومی است.

حلی‌ساز افزود: تا این لحظه هیچ آمار فوت زائران ایرانی علاوه بر 3 نفری که پیش از این فوت شده بودند، نداریم.

دید و بازدید از حجاج، با یک هفته تاخیر

از سوی دیگر، متخصصان عفونی و مسوولان بهداشتی کشور می‌گویند، مبتلایان به بیماری آنفلوآنزای نوعA ممکن است تا یک هفته بدون علامت باشند و بیماری را به دیگران منتقل کنند، بنابراین به حجاج توصیه می‌شود در صورتی که علائم مشابه آنفلوآنزا مانند تب، گلودرد یا سرفه دارند، در زمان ورود به فرودگاه ایران حتما به پایگاه‌های مراقبت بهداشتی مستقر در فرودگاه‌ها مراجعه کنند.

پیش از این دکتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت درباره تمهیدات اندیشیده شده هنگام ورود 65 هزار زائر بیت‌الله الحرام به کشور به منظور کنترل و پیشگیری از بروز موارد جدید آنفلوآنزای نوعA ، با بیان این که در مورد حجاج تقریبا کار نکرده نداریم، گفت: زائران در فرودگاه‌های جده و مدینه به صورت کامل توسط پزشکان معاینه می‌شوند و موارد مشکوک بیماری به سرمهماندار اعلام می‌شود تا پس از ورود به کشور، اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

به گفته او، در زمان ورود حجاج به کشور نیز پزشکان 17 فرودگاه کشور تمام زائران را مجددا معاینه می‌کنند و در موارد مشکوک، اقدامات لازم صورت می‌گیرد و در صورت لزوم در همانجا نمونه‌برداری انجام می‌شود. اقدامات آموزشی و تبلیغاتی نیز از فرودگاه جده و مدینه و در حین پرواز به صورتی مفصل به حجاج ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت با این پیش‌بینی که هر هواپیمای حامل زائران بیت‌الله الحرام حدود 12 هزار و 500 نفر استقبال‌کننده خواهد داشت، از خانواده‌ها و بستگان زائران خواست به منظور پیشگیری از بروز موارد جدید آنفلوآنزای نوعA به استقبال حجاج نروند و تاکید کرد که در هفته اول، رفت و آمدها محدود باشد و دید و بازدید از حجاج به بعد از گذشت دوره کمون بیماری موکول شود.

مراقبت در فرودگاه‌ها

در همین حال مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت از استقرار تیم ویژه پزشکی در فرودگاه جده برای شناسایی حجاج مشکوک به بیماری آنفلوآنزای نوعA در بازگشت به کشور خبر ‌داد.دکتر محمود سروش افزود: این تیم پزشکی که هم‌اکنون در مکه هستند، وظیفه دارد با استقرار در فرودگاه جده نسبت به شناسایی حجاج مبتلا به بیماری آنفلوآنزای نوعA اقدام کنند.

وزیر بهداشت چندی قبل اعلام کرده بود که بین 5 تا 8 درصد حجاج در بازگشت به کشور دچار بیماری آنفلوآنزای نوعA خواهند شد.

به گفته سروش، این تیم پزشکی که شامل 30 نفر پزشک و متخصص عفونی است، بعد از پایان مراسم عید قربان در فرودگاه جده مستقر شده و کار بیماریابی حجاج ایرانی در بازگشت به کشورمان را آغاز کرده‌اند.مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت ‌گفت: گروه اعزامی شامل 6متخصص عفونی، 6 پزشک مدیریت بیماری‌ها، 6 کارشناس آنفلوآنزا، 10 کارشناس بهداشت محیط و 2 نفر سرگروه است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که مسوولان وزارت بهداشت نسبت به ابتلای حجاج به آنفلوآنزای نوعA هشدار داده و عنوان کرده‌اند که ممکن است این افراد در بازگشت به کشور تا یک هفته بدون علامت بیماری باشند.

مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت درخصوص نحوه شناسایی حجاج مبتلا به آنفلوآنزایA در بازگشت به کشور اظهار کرد: فرم‌هایی تهیه شده که مشخصات بیماران توسط پزشکان در آنها درج می‌شود و سپس این فرم‌ها به پایگاه‌های مراقبت مرزی در فرودگاه‌های کشور ارسال می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها