متکی تاکید کرد:

پایان دوران برخورد تبعیض آمیز

وزیر امور خارجه با تأکید بر ایفاد حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: دوران رویکردهای تبعیض آمیز به کشورهای مختلف به پایان رسیده است.
کد خبر: ۲۹۷۱۸۷

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در پایان هشتمین کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه درکنفرانس خبری مشترک با سرگئی اشماتکو وزیر انرژی روسیه در پاسخ به سؤالی درباره قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برضد ایران گفت: کسانی که به این قطعنامه رأی دادند باید پاسخگو باشند چرا که ما دلیل منطقی برای این اقدام نیافتیم.

وی افزود: چند سرفصل مشخص و تعریف شده وجود دارد که نخستین آن این است که در مناسبات بین المللی هرگز نمی توانیم تبعیض را بپذیریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای کشورها یا حقی وجود دارد یا ندارد، گفت: اگر برای کشورها در ازای تعهداتشان در پیوستن به یک معاهده یا کنوانسیون بین المللی حقی وجود دارد باید شامل همه شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد: اینکه کسانی در دنیا فکر کنند می شود با کشورهای مختلف تبعیض آمیز برخورد کرد، ما معتقدیم دوران چنین نگاه و رویکردی به سر آمده است.

متکی افزود: سرفصل مهم دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران منطق روشن و شفافی در این زمینه ها دارد؛ ایران نزدیک به 40 سال عضو متعهد معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای (NPT) بوده و همکاری صمیمانه و صادقانه ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است.

وی افزود: کاری که جمهوری اسلامی ایران انجام می دهد ایفاد حق قانونی در برخورداری از غنی سازی به منظور تولید سوخت هسته ای در مصارف صلح آمیز است و هیچ کس نمی تواند در مقابل این منطق پاسخی داشته باشد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: رویکرد برخی کشورهای غربی و باصطلاح قدرتمند که می گفتند نباید جمهوری اسلامی ایران اورانیوم را غنی سازی کند، قانون جنگل است.

وی افزود: امروز آگاهی ملت ها در سایه رسانه ها و پیشرفت تکنولوژی در همه جا در یک سطح است و مردم رفتارهای ناعادلانه را نمی پسندند؛ با چنین نگاهی طبیعی است که انرژی هسته ای ایران حق مسلم ملت ایران است.

متکی ادامه داد: برخی کشورهای دارنده فناوری هسته ای پیش از این مخالف دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای بودند اما این رویکرد با مقاومت مسئولان و مردم کشورمان تا حد زیادی تغییر کرده است.

وزیر امور خارجه درباره تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران نیز گفت: موضوع بسیار شفاف تر از مسئله کلی انرژی هسته ای است؛ رآکتوری که بیش از 40 سال از عمر آن می گذرد و در این مدت دارو تولید می کرده است، آمریکایی‌ها سوخت آن را تأمین می کردند.

متکی با بیان اینکه پس از انقلاب نیز سوخت مورد نیاز این رآکتور از آرژانتین خریداری شد، افزود: هیچ مسئله ای تاکنون ایجاد نشده است.

وی بر این نکته تأکید کرد که بر اساس مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی هر کشوری که برای تأمین سوخت چنین رآکتوری اعلام نیاز می کند باید بدون پیش شرط سوخت در اختیارش قرار بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: پیشنهادی مطرح شد که ما بخشی از سوخت با غنای کم را (سه و نیم درصد) را بدهیم و سوخت 20 درصد غنی شده مورد نیاز را دریافت کنیم و رئیس جمهور نیز این موضوع را در سفر اخیرش به برزیل مطرح کرد.

دکتر احمدی نژاد در سفر اخیرش به آمریکای لاتین و آفریقا در کنفرانس خبری مشترک با همتای برزیلی اش گفت: ما موافقت کرده ایم سوخت مورد نیازمان را مرحله ای تأمین کنیم یعنی طرف های دارنده سوخت، اورانیوم 20 درصد غنی شده را بدهند و اورانیوم سه و نیم درصد غنی سازی شده را در چند مرحله دریافت کنند.

متکی از قطعنامه اخیر شورای حکام نیز انتقاد کرد و گفت: ما نیز به دنبال این هستیم که چرا چنین موضوعی در دستور کار قرار گرفت؛ آنها به افکار عمومی القاء کردند که جمهوری اسلامی ایران پاسخی نداده و این غلط است چرا که ما پاسخ را در موعد مقرر دادیم.

وزیر امور خارجه اقدام شورای حکام را موجب تضعیف شدن یک نهاد بین المللی دانست و گفت: تمرکز برخی رسانه های خاص در حوزه بین المللی نیز نشان دهنده آن است که یک پایتخت خاص به دنبال بازی جدیدی با استفاده از ظرفیت دیگران است که ما در آینده در این باره بیشتر خواهیم گفت.

وزیر امور خارجه با تشکر از مالزی (رئیس شورای حکام) ، ونزوئلا و کوبا که به قطعنامه این شورا رأی ندادند، گفت: مراتب تأسف عمیق خودمان را از کشورهایی که ناعادلانه و تبعیض آمیز به این قطعنامه رأی دادند اعلام می کنیم و ما امیدواریم این کشورها بیشتر اندیشه و بررسی کنند و «بر شاخه ننشینند و بن نبُرند».

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به فعالیت های هسته ای قانونی خود ادامه می دهد و موضعش در این زمینه کاملاً آشکار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها