معاونت صنایع دستی جلوی ورود آثار خارجی را بگیرد

چاروق‌های چینی رقیب چاروق‌های زنجان

چاروق‌دوزی هنر سنتی قدیمی ایران است که فقط در استان‌های خراسان شمالی، زنجان و کرمانشاه رواج دارد؛ اما چاروق‌های قدیمی که گردشگران خارجی بیش‌تر آن‌ها را می‌پسندند، اکنون در بازار داخلی، رقیب چینی پیدا کرده‌اند!
کد خبر: ۲۹۶۸۰۲

به گزارش ایسنا، چاروق از جمله صنایع دستی است که در روزگار امروز خریدار زیادی ندارد و کم‌تر کسی به‌عنوان پاپوش به چاروق نگاه می‌کند. به همین دلیل، دیگر چاروق‌دوزهای کمی کار می‌کنند و به‌سختی در بازار استان‌های محل تولید این چاروق‌ها می‌توان فروشگاه یا تولیدی این هنر سنتی را پیدا کرد.

در کل بازار قدیمی زنجان، فقط دو فروشگاه چاروق وجود دارند که علاوه بر چاروق‌های زنجان، تولیدات کرمانشاه و خراسان جنوبی را هم عرضه می‌کنند؛ اما در بوتیک این فروشگاه‌ها، چاروق‌های چینی دیده می‌شوند که طرح و جنسی کاملا متفاوت با چاروق‌های ایرانی دارند و قیمت‌شان هم بسیار ارزان‌تر است. مردم زیادی نیز جلوی بوتیک این فروشگاه‌ها نمی‌ایستند و اگر کسی هم باشد، علاقه‌مند است یا گردشگر خارجی.

یکی از فروشندگان چاروق در بازار زنجان درباره‌ی وضعیت چاروق‌دوزی گفت: تقریبا تمام تولید‌کنندگان چاروق در این استان، دیگر فعال نیستند و پیش‌کسوتان کمی هم این کار را انجام می‌دهند. البته ما این هنر را به تعدادی از زنان یاد داده‌ایم که در خانه، این محصول را تولید می‌کنند.

حسن محمدی ادامه داد: خرید این محصول در حد صفر است و خیلی کم چاروق‌های زنجان را می‌خرند، البته حمایتی هم از این محصول نمی‌شود.

وی بیان کرد: برخی هنرمندان چاروق‌دوز شاید 70سال است، بدون این‌که بیمه باشند، در این رشته با درآمد کمی کار می‌کنند. اکنون هم که برای بیمه کردن هنرمندان صنایع‌ دستی اقدام کرده‌اند، این افراد دیگر مشمول بیمه نمی‌شوند.

او به چاروق‌های کرمانشاهی و چینی که در بوتیک فروشگاهش وجود دارد، اشاره کرد و گفت: ما این چاروق‌ها را از محصول داخلی جدا کرده‌ایم و تشخیص آن برای خریدار کاملا آسان است و اصراری برای فروش آن نداریم؛ اما وقتی وارد می‌شود، آن‌ها را در کنار چاروق‌های خود می‌گذاریم تا نشان دهیم، چنین چاروق‌هایی هم وجود دارند که مال ما نیستند.

محمدی افزود: معاونت صنایع دستی باید جلوی ورود این آثار خارجی را بگیرد و ما به‌عنوان فروشنده نباید این محصولات را بفروشیم؛ اما وقتی چاروق چینی در بازار وجود دارد، در فروشگاه‌های ما هم عرضه می‌شود.

اما شاپور سلیمان‌پور معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان زنجان ‌ درباره‌ فروش چاروق‌ها و جلوگیری از ورود محصول مشابه خارجی به بازار داخلی، گفت: چاروق باید به کالای مصرفی دایمی تبدیل شود و این فقط با طراحی فصل فروش برای آن محقق می‌شود.

او ادامه داد: در آخرین نشست معاونان صنایع دستی قرار شد، ضعف‌های قوانین که بزرگ‌ترین مشکل صنایع دستی است، بررسی و رفع شود تا شاید از این طریق برای ورود صنایع دستی خارجی محدودیت‌هایی بتوان اعمال کرد.

سلیمان‌پور با اشاره به برپایی کارگاه آموزشی چاروق در رختشوی‌خانه و موزه‌ی مردم‌شناسی زنجان، اظهار کرد: با برپایی این کارگاه آموزشی تلاش می‌کنیم، این رشته را حفظ کنیم. هم‌چنین در حال آماده کردن پرونده‌ی چاروق‌دوزی برای ثبت در فهرست میراث ناملموس هستیم. بنابراین نمی‌توان گفت، ما نسبت به حفظ و احیای این رشته بی‌تفاوت هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها