«جام‌جم» بررسی می‌کند

جایزه جلال، موفق یا ناموفق؟

گروه فرهنگ و هنر - سینا علی‌محمدی: جایزه جلال آل احمد که برگزیدگان آن به عنوان برگزیده کتاب سال کشور هم شناخته می‌شوند، همانند سال گذشته و همچنین اکثر دوره‌های کتاب سال، هیچ نویسنده‌ای را در حوزه داستان کوتاه و بلند شایسته و لایق برگزیده شدن ندانست. این اتفاق که در چند سال اخیر تکرار شده است امسال شرایط دیگرگونه‌ای به خود گرفت و با انصراف برخی نویسندگان هم از گرفتن جایزه همراه شد و تا موضع‌گیری معاون فرهنگی وزارت ارشاد هم پیش رفت به گونه‌ای که محسن پرویز گفت که برخی نویسندگان به دلیل اطلاع یافتن از نتایج و برگزیده نشدن انصراف داده‌اند.
کد خبر: ۲۹۶۷۰۵

مصطفی مستور که یکی از نامزدهای نهایی جایزه جلال و همچنین از انصراف‌دهندگان بود در همین رابطه می‌گوید: من چگونه می‌توانستم از برگزیده نشدنم خبر داشته باشم و تنها خبر کاندید شدن کتابم را از طریق ناشر شنیدم و بلافاصله هم براساس یک تصمیم کاملا شخصی انصراف دادم و برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت عازم آلمان شدم و حدود 1 ماه هم آنجا بودم. وی درباره جایزه جلال و برگزیده نداشتن آن هم می‌افزاید: مشخص بود که این جایزه برگزیده نخواهد داشت چون احمد بیگدلی که بتازگی جایزه را گرفته بود، با رضا امیرخانی هم که مشکل دارند و اثر دیگر هم شاید چندان شایسته برگزیده شدن نبوده و بقیه هم که انصراف داده بودند. مستور معتقد است: جایزه جلال جایزه‌ای ناکام بود و برگزارکنندگان آن هم نمی‌خواهند اعتراف کنند و اکنون تنها فرافکنی می‌کنند.

محمد ایوبی دیگر نامزد نهایی این جایزه هم تا حدودی با مستور موافق است و می‌گوید: کسی از ارشاد با من تماس نگرفت و در طول یک ماه گذشته نیز من در بیمارستان بستری بودم، اما فکر می‌کنم این جایزه برگزیده داشته است، اما مانع اهدای آن شده‌اند چراکه اگر نویسنده‌ای را به عنوان برگزیده معرفی می‌کردند و آن نویسنده جایزه را نمی‌پذیرفت حاشیه‌های زیادی ایجاد می‌شد. ایوبی معتقد است وزارت ارشاد در کل چندان با نویسندگان و هنرمندان میانه خوبی ندارد و مهربان نیست و فضای ادبیات داستانی را فضایی خواب‌آلود توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: وقتی جایزه‌ای را راه می‌اندازند برای تجلیل از یک کتاب و شایستگی آن است نه آن که هر سال بگویند هیچ کتاب و نویسنده‌ای لایق و شایسته نیست به نظرم اگر این جایزه را کلا جمع کنند بهتر است و حمایت بیشتری از نویسندگان خواهد شد.

از سوی دیگر فیروز زنوزی جلالی یکی از اعضای داوری جایزه جلال در پاسخ به این انتقادها می‌گوید: کار داوری براساس مولفه‌های کاملا علمی و دقیق و در فرم‌های جداگانه انجام شد و طبق آیین‌نامه کتابی می‌تواند به عنوان برگزیده جایزه جلال انتخاب شود که از 100 نمره حداقل 90 نمره را داشته باشد و این اتفاق برای هیچ کتابی چه آنها که انصراف داده بودند و چه آنها که اعلام انصراف نکرده بودند رخ نداد.

وی با رد هر گونه توصیه و پیشنهادی از سوی وزارت ارشاد برای داشتن یا نداشتن برگزیده ادامه می‌دهد: امتیازی که ارشاد برای کتاب بی‌وتن آقای امیرخانی قائل شد تا به امروز برای هیچ کتابی وجود نداشته و این کتاب به دلیل ارتباط ایشان با ارشاد در 10 دقیقه مجوز گرفت پس چگونه ارشاد می‌خواهد این نویسنده جایزه نگیرد. زنوزی تاکید می‌کند: پیش از آن‌که نویسنده‌ای انصراف دهد کار داوری تمام شده بود و همان موقع هم هیچ کتابی موفق به کسب حداقل نمره نشده بود و این حاشیه‌ها هیچ تاثیری بر روند داوری‌ها نداشت.

داور دومین دوره جلال در پایان اعلام آمادگی کرد که تمام آثار راه‌یافته به دور نهایی به صورت علمی و دقیق در جلسات نقد وبررسی با حضور منتقدان و نویسنده اثر مورد کنکاش و بازخوانی قرا گیرند. با وجود عدم اعلا‌م برگزیده در حوزه داستان، امسال کتاب موفق «دا» توانست در بخش مستند‌نگاری جایزه برگزیده و 110سکه‌ای جلا‌ل آل احمد را از آن خود کند.

همچنین در بخش نقد ادبی و بخش جنبی، کتاب‌های «زبان عرفان»، «تماشاخانه اساطیر» و «اطلس شیعه» مورد تقدیر قرار گرفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها