با اظهارنظر دبیر کل ارشد هیات آثار باستانی مصر

ارتش کمبوجیه پیدا نشده، گم شد

گروه فرهنگ و هنر -‌ مهدی نورعلیشاهی: داستان بسیار ساده شروع شد. هنوز جوهر خبر کشف بقایای ارتش کمبوجیه در شمال مصر در رسانه‌ها خشک نشده است که دبیرکل ارشد هیات آثار باستانی مصر آن را بی‌اساس خواند تا این داستان شروع نشده به پایان برسد. داستان با داستانسرایی برادران دوقلوی ایتالیایی شروع می‌شود که با نشان دادن چند جمجمه و چند سلاح برنزی در قسمتی از صحرای مصر قصد دارند به جهانیان بقبولانند که آثار کشف شده بقایای ارتش گمشده کمبوجیه پادشاه ایرانیان باستان است که به یکباره در این محل کشف شده است.
کد خبر: ۲۹۶۶۸۵

رسانه‌های ایرانی همه به تکاپو می‌افتند و البته اما در این میان سازمان میراث فرهنگی برای آن که درجه حساسیت خود را نسبت به این موضوع نشان دهد از آغاز مذاکره مصر برای بازگشت این آثار باستانی خبر داد.

هیجان بر رفتارهای همه رسانه‌ای‌‌ها و حتی غیر‌رسانه‌ای‌ها سایه می‌افکند تا رئیس سازمان میراث فرهنگی به عنوان بالاترین مقام مسوول در زمینه میراث فرهنگی ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور پیشنهاد جلسه‌ای مشترک را با مسوولان وزارت امور خارجه، نماینده تام‌الاختیار کشور مصر و نماینده این سازمان برگزار کند تا نکات و مسائل مرتبط با این موضوع از نقطه‌نظر سیاسی و دیپلماتیک بررسی شوند. در این نامه همچنین پیشنهاد انجام کاوش باستان‌شناسی در قالب یک گروه متخصص ارائه می‌شود تا با بررسی علمی و تخصصی موضوع توسط پژوهشگران و باستان‌شناسان، نسبت به انعکاس توانمندی‌های فنی و علمی میهن اسلامی در سطح بین‌المللی اقدام شود.

رئیس‌جمهور نیز در پاسخ ضمن اعلام موافقت خود، نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان میراث فرهنگی ارسال می‌کند. در بخشی از این نامه آمده بود: در موضوع کشف اخیر لازم است، تلاش کافی در جهت بازبینی زوایا و وقایع تاریخی آن صورت پذیرد و اطلاع‌رسانی مناسب به ملت ایران و عموم مردم علاقه‌مند جهان انجام شود. همچنین استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی ملی در موضوع میراث فرهنگی و بهره‌گیری از کارشناسان جهانی و ظرفیت‌های دیپلماسی و بین‌المللی مورد انتظار است.

«زاهی هواس» آب بر آتش ریخت

اما از دیگر سو تمام دنیای باستان‌شناسی می‌داند که «زاهی هواس» باستان‌شناس برجسته‌ای است. او اگر تمامی زوایای مختلف دنیای تمدن باستان مصر را کند وکاو نکرده باشد، قسمت اعظمی از کشفیات دوران فراعنه مصر مدیون تلاش اوست. تا جایی که در محافل غیررسمی از او به عنوان فرعون امروز مصر یاد می‌کنند.

زاهی هواس که اکنون دبیرکل ارشد هیات آثار باستانی مصر است روز گذشته بدون توجه به هیچ حاشیه‌ای در رابطه با این کشف به طور صریح در سایت رسمی خودش نوشت: «لازم است من مردم جهان را در زمینه اخباری که بتازگی در روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی درباره برادران دوقلوی آنجلو (Angelo) و آلفردو (Alfredo) کاستیگلیونی (Castiglioni) که کشف بقایای ارتش کمبوجیه، پادشاه ایرانی را مطرح کرده‌اند، آگاه و در همین جا اعلام کنم که این اخبار بی‌پایه و اساس و گمراه‌کننده است.»

این باستان شناس جهانی حتی پا را فراتر از این هم گذاشت و در ادامه این مطلب نوشت:‌ این دو برادر هیچ پروژه کاوش باستان‌شناسی را در محوطه تاریخی برنیک پانچریسوس (Berenike Panchrysos) در آبادی باهرین (Bahrin) در نزدیکی آبادی سیوا (Siwa) نداشته‌اند و پروژه کاوش در این محوطه تاریخی از سال 2002 میلادی توسط دکتر پائولو گالو (Paulo Gallo) از دانشگاه تورین آغاز شده است.

هواس برای آن که اعتماد به نفسش را درباره این موضوع در مطلب شدید اللحن خود به رخ خوانندگان بکشاند، این‌گونه مطلبش را به پایان برد: برادران کاستیگلیونی هیچ مجوز کاوش باستان‌شناسی از هیات آثار باستانی مصر نگرفته‌اند. به همین دلیل، هر آن چیزی را که آنها ادعای کشف آن را دارند، غیرقابل باور است. دو باستان‌شناس ایتالیایی اکنون معلوم نیست در کجای دنیا مشغول کشف رازهای تاریخ هستند. زیرا در یکی از سایت‌های معتبر بین‌المللی در زمینه باستان‌شناسی، این برادران دوقلو دلالانی خطاب شده‌اند که حتی چندی پیش می‌خواسته‌اند شمشیری قلابی را نیز به یک توریست آمریکایی بفروشند.

حال با تمام این اوصاف شاید نکته پنهان در کشف بقایای ارتش کمبوجیه دوم، هیجان‌زدگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه باشد که سایت خبری متعلق به این سازمان اولین سایتی بود که این خبر را بدون تحقیق منتشر کرد و سپس برای آن‌که به سربازان دروغین جان نیز بدهد پرونده مذاکره برای کاوش در منطقه‌ای باستانی که شاید اصلا وجود ندارد را به روی میز مذاکره با مصری‌ها برد. حال این موضوع بماند که اکنون بسیاری از محوطه‌های تاریخی در ایران کاوش نشده از سوی غارتگران میراث فرهنگی غیرمجاز کاوش می‌شوند و آن وقت جالبتر آن است که سال گذشته هیچ بودجه‌ای هم از سوی این سازمان برای کاوش‌های باستانی در ایران اختصاص داده نشد. شاید بهتر باشد این سازمان به کاوش‌های داخلی بیشتر توجه نشان دهد تا واکنش به اخباری دروغین که دلالان بین‌المللی آثار تاریخی آنها را منتشر می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها