تغذیه بالینی

مراقب تغذیه خود به هنگام میگرن باشید

اکثر ما تا به حال حتی برای یک بار هم شده دچار سردردهای میگرنی شده‌ایم و متوجه شده‌ایم که تحمل آن تا چه حد دشوار است. میگرن نوعی اختلال سردرد است که اغلب اوقات به صورت درد ضربان‌دار یک طرفه ظاهر می‌شود که ابتدا خفیف است و کم‌کم شدید می‌شود. دردهای میگرنی در همه موارد با بی‌اشتهایی و تهوع و گاهی اوقات با استفراغ همراه است.
کد خبر: ۲۸۱۵۴۴

بیماران میگرنی در مواقع حملات میگرنی، تحمل نور را ندارند و ترجیح می‌دهند در اتاق تاریک ساعت‌ها بمانند. همچنین صداهای مختلف نظیر میکروفن و ضبط و صوت هم برای آنها قابل تحمل نیست. حمله‌های میگرنی به طور معمول صبح‌ها و اغلب آخر هفته شروع می‌شود. هر حمله نیز از چند ساعت تا چند روز به طول می‌انجامد و تعداد حمله‌ها در هر ماه بین یک تا سه بار تکرار می‌شود.

موادغذایی مضر: طبق تحقیقات صورت گرفته، برخی موادغذایی احتمال بروز سردردهای میگرنی را افزایش می‌دهند. غذاهای حاوی ترکیبات اسیدآمینه همچون پنیر، کلم، مخمرها، انواع آجیل، ماهی شور و کاکائو با ایجاد التهاب عروق مغزی باعث ایجاد سردرد در افراد مستعد می‌شوند. در واقع موادغذایی گروه آمین‌‌ها باعث افزایش آزاد شدن سروتونین در مغز و تحریک اعصاب مغز می‌شوند.

سوسیس و کالباس و موادغذایی کنسرو شده به دلیل مواد افزودنی (نیترات) از جمله موادغذایی تحریک‌کننده محسوب می‌شوند و افرادی که مستعد سردردهای میگرنی هستند بهتر است در مصرف این نوع موادغذایی دقت کنند.

مصرف زیاد یا کاهش کافئین در بدن نیز در تشدید میگرن موثر است. به همین دلیل ترک ناگهانی مصرف چای یا قهوه که دارای کافئین هستند می‌تواند در بروز سردرد موثر باشد.

در ضمن مواد چرب و موادغذایی که با روغن زیاد سرخ شده باشند در عامل تشدید میگرن موثر هستند. مرکباتی مثل لیمو، پرتقال و گریپ فروت نیز به دلیل دارا بودن اکتوپامین موجب بروز و شدت سردردهای میگرنی می‌شوند.

موادغذایی بدون ضرر: اما میوه‌هایی مثل سیب، گلابی و موادغذایی سبوسدار و حاوی فیبر مانند گندم و جو و موادغذایی غنی از ویتامین2B نظیر جگر، به دلیل قرار داشتن در رده موادغذایی تثبیت‌کننده قندخون می‌توانند در کاهش دفعات بروز سردردهای میگرنی موثر باشند. از سوی دیگر غذاهای پروتئینی که منجر به نوسان میزان قند خون نمی‌شوند نظیر مرغ، خروس و بوقلمون که جزو دسته غذاهای کم چرب و غنی از پروتئین هستند، موجب کاهش بروز میگرن می‌شوند به همین علت توصیه می‌شود غذاهای پروتئین‌دار همچون تخم‌مرغ، گوشت گاو و حبوبات در هر وعده غذایی گنجانده شود. خوردن مایعات کافی نیز در کاهش سردرد موثر است زیرا یکی از دلایل بروز سردرد کم آبی است.

دکتر سودابه درویش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها